I utvecklingsarbetet av den nya generationen av Volkswagens stora suv Touareg har fokus legat på sänkt bränsleförbrukning.
Nedbantad
Därför har Touareg bantat bort cirka 200 kg tjänstevikt.
Tillsammans med lägre luftmotstånd, bidrar det till att förbrukning sjunkit med cirka 25 procent jämfört med föregångaren.
För första gången erbjuder Volkswagen också en hybridmodell.
Med hjälp av ett batteri och en elmotor blir Touareg Hybrid lika stark och snabb som motsvarande modell med V8 men har en bränsleförbrukning som en V6:a.
Nästan ljudlös
Är man försiktig med gaspedalen från start, smyger bilen nästan ljudlöst iväg på eldrift. Elmotorn kan ensam driva bilen i farter upp till 50 km/timmen i upp till två km.
Under golvet i bagageutrymmet ligger ett 75 kg tungt nickel-metallhydridbatteri.
När föraren släpper gasen och bromsar, fungerar elmotorn som generator och omvandlar en del av rörelseenergin till elektricitet som lagras i batteriet.
Tillsammans med bensinmotorn lämnar elmotorn 380 hästkrafter och 580 Nm vridmoment.
I praktiken innebär det att bilen blir väldigt accelerationsvillig, trots sin tyngd. Några mils körning i hetsig, italiensk motorvägstrafik visar att accelerationsviljan håller i sig även i högre hastigheter.
Klättrar i branter
I grundutförande är Touareg fyrhjulsdriven med Torsendifferential mellan axlarna.
Det finns ett spe-cialprogram för terrängkörning som anpassar antispinnsystem, ABS samt automatlådans växlingspunkter för terrängkörning.
Den som på allvar tänker använda sin bil i skogen bör välja en V6 TDI med terrängteknik-paket.
Fyrhjulsdriften kompletteras då med lågväxel och differentialspärr. Ännu en spärr sitter vid bakaxeln.
Med 100 procents låsning och lågväxel klarar bilen upp till 45 graders stigning. Vi fick prova systemet på en kort terrängbana.
Välisolerad
Även om bilen säkert klarar tuffare utmaningar än vad vår provtur erbjöd, är det imponerande med vilken lätthet den tunga bilen klättrar upp och nedför branter som man knappast skulle klara att gå till fots i.
Luftfjädring är standard i Touareg Hybrid. Den ger möjlighet att välja tre olika komfortprogram, från hårda Sport till mjuk komfort.
Med förbehållet att vi ännu inte kört bilen på svensk bullrig asfalt, verkar kupén vara oerhört väl isolerad från buller.
Väg- och vindbrus är knappt skönjbart och motorn hörs egentligen bara vid kraftig acceleration.
Då mullrar den sportigt på ett sätt som de flesta nog kommer att uppfatta som angenämt, snarare än störande. Ny automatlåda med åtta steg är standard på alla Touareg.
Bekvämt
Framstolarna är bekväma, bagageutrymmet är rymligt och baksätespassagerarna har gott om plats för huvud, axlar och knän.
Sittställningen i baksätet är ganska hög och små passagerare har bra utsikt genom sidorutorna.
Däremot är sittdynan något platt och kort, vilket gör att baksäteskomforten för fullvuxna är något begränsad.
Fyra videokameror
Denna gång var en del av provkörningen förlagd till centrala Florens.
Att baxa runt ett schabrak i Touaregs storleksklass i dessa miljöer är en utmaning men även här finns tekniska system som stöttar.
"Area View" kallar VW en teknik med fyra videokameror som hjälper till att hålla uppsikt runt bilen.
Därmed blir det väsentligt lättare för föraren att bedöma hur mycket plats det finns kvar vid trixiga manövrar i terräng, parkeringshus eller på trånga stadsgator.
Det krävs lite träning innan man vant sig med systemet men när man väl lärt sig tolka kamerabilderna blir den stora bilen riktigt lätthanterlig.
Dyr dragbil
En gissning är att många Touareg kommer att användas med släp då dragvikten är hela 3,5 ton.
Även då kommer "Area View" till användning. Med hjälp av den bakre kameran blir det avsevärt enklare att backa in bilen mot släpets dragkoppling.
Redan i grundutförande kommer nya Touareg att kosta närmare en halv miljon kronor och hybriden kring 800 000 kr.
Svindlande summor men många av dessa bilar kommer att rulla som tjänstebilar och då ser ekonomin annorlunda ut.
Tack vare att hybrider favoriseras i förmånsbeskattningssystemet, hamnar kostnaden för föraren kring 2 900 kronor per månad vid 50 procent marginalskatt, för den som väljer en Touareg Hybrid.
Sedan gäller det naturligtvis också att övertala den ekonomiansvarige att hosta upp slantarna för inköpet.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Touareg?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Volkswagen Touareg Hybrid V6 TDIBetyg
Relaterade bildspel
Pris, från kr: ca 800 000 (450 000).
Säljstart: Juni (beställningsbar från mitten av april).
Modell: Femdörrars, femsitsig suv.
Mått, cm: L 480/B 194/H 171.
Tjänstevikt, kg: 2 320 (2 178).
Släpvikt, kg: 3 500.
Motor: Bensindriven direktinsprutad V6-motor med kompressor (V6 diesel med turbo). Cylindervolym: 2 995 cm3 (2 967). 333 hk bensinmotor + elmotor på 34,3 kW. Max effekt: 380 hk vid 4 200 v/min (V6-diesel 240 hk vid 4 000 v/min). Max vridmoment 580 Nm från 1 750 v/min (550 Nm från 2 000 v/min).
Prestanda: Acc 0-100 km/tim: 6,5 s. Toppfart 240 km/tim (7,8 s/218 km/tim).
Bränsleförbrukning, blandad körning: 8,2 l/100 km (7,4 l diesel/100 km).
CO2-utsläpp: 193 g/km (195 g/km).
Konkurrenter: Mercedes ML, Lexus RX450H, Audi Q7, BMW X5.
Vad nytt? Ny generation av VW:s lyxsuv.
För vem? Hybriden bör kunna slå som tjänstebil.
Bra köp? Ja, Touareg är en dyr bil men erbjuder också unika egenskaper.
Plus: Exceptionella terrängegenskaper, hög komfort, avancerad teknik, drar tunga släp, lättkörd.
Minus: Högt pris.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Pris från 800 000 tusen, man storknar. Säkert en bra bil men prissättningen känns lite avig.
Minskat 200kg?
Har dom lagt på 200k(g) till priset?
Tyvärr lite dyr.
För samma pengar får man en fin L-R Discover 4. Stark och bra bil med outstanding drag- och terrängförmåga. Tror det är ett misstag av VW att ge sig in i det segmentet.
Men fatta, detta är en HYBRID. Dom kostar ALLTID mer.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.