Vi Bilägare är i Italien och provkör Volkswagens första hybrid någonsin - nya Touareg. Läs direktrapport från Florens.
Vi Bilägares Tommy Wahlström är i Florens för att provköra nya Volkswagen Touareg.
Tyskar som anordnar provkörning i Italien. Hur går det ihop?
- Ja du, det är ju fint i Florens med sol, 20 grader och blommor i rabatterna. Och så är det lågsäsong så de kanske har fått ett hyfsat pris på hotellet, säger Tommy Wahlström.
Vad har du kört?
- Jag har kört Volkswagens första hybrid någonsin, nya Touareg.
Första intrycket?
- Det är en stor bil. 2,5 ton, 4,8 meter lång, nästan två meter bred och 1,7 meter hög.
- Jag har varit och snurrat lite i stadskärnan här och den går faktiskt ganska tyst och smidigt.
- Men det är hiskeligt mycket pengar det handlar om.
Vad kommer den att kosta?
- Hybridvarianten börjar på omkring 800 000 kronor. Det är ju så klart ruskigt med pengar.
- Men då får man en tyst och bekväm bil som går som en V8:a men förbrukar som en V6:a.
- Grejen med Touareg är också att det är en smaskig suv som samtidigt är riktigt bra i terrängen.
- Det finns bland annat en specialversion som ska klara 45 graders lutning och det är bättre än vad flera militärfordon klarar.
Volkswagen kallar bilen märkets mest innovativa någonsin. Vad säger du?
- Den är ju fullastad med tekniska prylar. Bland annat finns kameror åt alla håll, så när man backar får man upp fyra kamerabilder från alla hörn. Jättebra när man kör vilse i Florens.
- Men jag fasar lite inför presskonferensen i kväll med alla tekniska detaljer.
Men det finns andra motoralternativ?
- Det finns bland annat en V6-diesel som börjar på omkring 450 000 kronor och det priset låter ju lite rimligare.
- Men man ska ha ganska speciella behov för den här bilen. Den får dra 3,5 ton och det kan väl vara bra om man har en stor båt eller om man ska köra sin Belgian Blue från marknaden.
Diskutera: Vad tycker du om nya Volkswagen Touareg?
Tyskar som anordnar provkörning i Italien. Hur går det ihop?
- Ja du, det är ju fint i Florens med sol, 20 grader och blommor i rabatterna. Och så är det lågsäsong så de kanske har fått ett hyfsat pris på hotellet, säger Tommy Wahlström.
Vad har du kört?
- Jag har kört Volkswagens första hybrid någonsin, nya Touareg.
Första intrycket?
- Det är en stor bil. 2,5 ton, 4,8 meter lång, nästan två meter bred och 1,7 meter hög.
- Jag har varit och snurrat lite i stadskärnan här och den går faktiskt ganska tyst och smidigt.
- Men det är hiskeligt mycket pengar det handlar om.
Vad kommer den att kosta?
- Hybridvarianten börjar på omkring 800 000 kronor. Det är ju så klart ruskigt med pengar.
- Men då får man en tyst och bekväm bil som går som en V8:a men förbrukar som en V6:a.
- Grejen med Touareg är också att det är en smaskig suv som samtidigt är riktigt bra i terrängen.
- Det finns bland annat en specialversion som ska klara 45 graders lutning och det är bättre än vad flera militärfordon klarar.
Volkswagen kallar bilen märkets mest innovativa någonsin. Vad säger du?
- Den är ju fullastad med tekniska prylar. Bland annat finns kameror åt alla håll, så när man backar får man upp fyra kamerabilder från alla hörn. Jättebra när man kör vilse i Florens.
- Men jag fasar lite inför presskonferensen i kväll med alla tekniska detaljer.
Men det finns andra motoralternativ?
- Det finns bland annat en V6-diesel som börjar på omkring 450 000 kronor och det priset låter ju lite rimligare.
- Men man ska ha ganska speciella behov för den här bilen. Den får dra 3,5 ton och det kan väl vara bra om man har en stor båt eller om man ska köra sin Belgian Blue från marknaden.
Diskutera: Vad tycker du om nya Volkswagen Touareg?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Alla grabbar skulle vilja ha en, men allvarligt talat så hör den inte hemma i vår tid alls. Man måste någonstans ta och tänka om. Inte en till monstersuv tack , utan en praktisk, snål, säker fyrhjulsdriven mellanbil som så klart helst ska gå på kottar...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.