1 250 kronor istället för 5 000. Med PDR-tekniken som utvecklats i England kan små bucklor och skador lagas för en fjärdedel av försäkringens självkostnad.
Vi Bilägares testbilar hade inte gått mer än ett par hundra mil när vi parkerade dem bredvid varandra vid ett fjällhotell.
Det var oväder med snödrev och hårda vindar.
När en av förarna öppnade dörren slet vinden den ur hans hand - och drämde den rakt i sidan på bilen bredvid.
Det blev en liten men ful buckla som syntes tydligt i den nya, blanka plåten. Och den blev dyr.
Teknik från England
5 000 kronor kostade det i självrisk att få bucklan utknackad och dörren omlackad.
I dag hade vi inte behövt betala mer än 1 250 kronor för att få bilen prydlig igen.
Så mycket tar Fleetcenter i Märsta utanför Stockholm för att reparera småbucklor med sin speciella teknik.
Alla reparationer sker utan att några karossdetaljer demonteras.
En av Fleetcenters grundare, Alex Gullstrand, skaffade sig utbildningen till PDR-tekniker (Paintless Dent Removal) i England för många år sedan.
Vad han fick lära sig demonstrerar han handfast: han tar en hammare och drämmer till på en bildörr. Det blir en tydlig buckla.
Några minuter
PDR-teknikerns verktyg består av långa, kraftiga stänger och en reflekterande platta som får bucklan att synas extra tydligt.
Reparatören sticker ned en stång i springan vid sidorutan och börjar försiktigt trycka på bucklan.
Det tar inte mer än några minuter förrän den inte längre syns.
- Idén med PDR-tekniken är att reparationerna ska gå fort och vara billiga, berättar Alex Gullstrand.
Företag som hanterar många bilar har sedan länge insett vilka fördelar det är att låta PDR-tekniker ta sig an små reparationer istället för att koppla in försäkringsbolagen.
Fleetcenter har bara funnits i något år men sysselsätter redan ett 20-tal personer, varav en fjärdedel som buckeltekniker.
Verksamheten har vidgats och nu repareras allehanda småskador på plats, inte minst på stötfångare.
Många skador måste förstås lackas och även då används en speciell teknik som gör det möjligt att bättra mindre områden utan att det blir några synliga skarvar.
Fast pris
Fleetcenters tekniker och lackerare jobbar snabbt.
Bråda dagar kan ett 20-tal bilar få sina skador reparerade och lackade.
Ändå finns det utrymme för mer jobb och nu erbjuds även privatpersoner att komma med sina småbuckliga bilar.
Priset för en dörrskada är fast: 1 250 kronor.
Andra skador bedöms på plats.
- Affärsidén är att vi ska kunna göra jobben billigare än försäkringens självrisk, säger Alex Gullstrand.
Tillsammans med den nybyggda Flygets Långtidsparkering vid Arlanda har Fleetcenter kommit på ännu en affärsidé.
De som ställer sig på parkeringen erbjuds att få sina bilar både reparerade, servade och rekonditionerade under tiden de är bortresta.
Det kommer säkert att ge en hel del kunder; parkeringen har 750 platser.
En ny kund har redan anmält sig.
Diskutera: Vad tycker du om PDF-tekniken?
Det var oväder med snödrev och hårda vindar.
När en av förarna öppnade dörren slet vinden den ur hans hand - och drämde den rakt i sidan på bilen bredvid.
Det blev en liten men ful buckla som syntes tydligt i den nya, blanka plåten. Och den blev dyr.
Teknik från England
5 000 kronor kostade det i självrisk att få bucklan utknackad och dörren omlackad.
I dag hade vi inte behövt betala mer än 1 250 kronor för att få bilen prydlig igen.
Så mycket tar Fleetcenter i Märsta utanför Stockholm för att reparera småbucklor med sin speciella teknik.
Alla reparationer sker utan att några karossdetaljer demonteras.
En av Fleetcenters grundare, Alex Gullstrand, skaffade sig utbildningen till PDR-tekniker (Paintless Dent Removal) i England för många år sedan.
Vad han fick lära sig demonstrerar han handfast: han tar en hammare och drämmer till på en bildörr. Det blir en tydlig buckla.
Några minuter
PDR-teknikerns verktyg består av långa, kraftiga stänger och en reflekterande platta som får bucklan att synas extra tydligt.
Reparatören sticker ned en stång i springan vid sidorutan och börjar försiktigt trycka på bucklan.
Det tar inte mer än några minuter förrän den inte längre syns.
- Idén med PDR-tekniken är att reparationerna ska gå fort och vara billiga, berättar Alex Gullstrand.
Företag som hanterar många bilar har sedan länge insett vilka fördelar det är att låta PDR-tekniker ta sig an små reparationer istället för att koppla in försäkringsbolagen.
Fleetcenter har bara funnits i något år men sysselsätter redan ett 20-tal personer, varav en fjärdedel som buckeltekniker.
Verksamheten har vidgats och nu repareras allehanda småskador på plats, inte minst på stötfångare.
Många skador måste förstås lackas och även då används en speciell teknik som gör det möjligt att bättra mindre områden utan att det blir några synliga skarvar.
Fast pris
Fleetcenters tekniker och lackerare jobbar snabbt.
Bråda dagar kan ett 20-tal bilar få sina skador reparerade och lackade.
Ändå finns det utrymme för mer jobb och nu erbjuds även privatpersoner att komma med sina småbuckliga bilar.
Priset för en dörrskada är fast: 1 250 kronor.
Andra skador bedöms på plats.
- Affärsidén är att vi ska kunna göra jobben billigare än försäkringens självrisk, säger Alex Gullstrand.
Tillsammans med den nybyggda Flygets Långtidsparkering vid Arlanda har Fleetcenter kommit på ännu en affärsidé.
De som ställer sig på parkeringen erbjuds att få sina bilar både reparerade, servade och rekonditionerade under tiden de är bortresta.
Det kommer säkert att ge en hel del kunder; parkeringen har 750 platser.
En ny kund har redan anmält sig.
Diskutera: Vad tycker du om PDF-tekniken?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Mycket bra, sparar mycket pengar åt bilismen.
Finns det inga riktiga plåtslagare kvar? Polaren fick en buckla på cirka 10cm i diameter utan lackskador i en framskärm.
En plåtslagare med hammare återställde skadan på 20min utan ett spår.
Nåt som också kunde sänka försäkringspremierna avsevärt, vore om man införde lag på skyddslister typ gamla Audi 100. Men bilar ska ju numera så fina att de borde stå i utställningshall, istället för att härja omkring i trafiken.
"Diskutera: Vad tycker du om PDF-tekniken?"
PDR-tekniken var det väl...
Det här är väl ingen nyhet.
Ditec har denna metoden sedan många år, vet inte om den heter PDR men åtgärdade skador blir absolut osynliga.
Bra och billigt
Synd bara att det inte går att använda den här tekniken på Toyota. (För att plåten är för tunn. Lacken är den tjockaste delen.)
Jarl måst va född igår me hans stendumma komentarer.o har använts i finland flera år även på toyotor lille jarl
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.