Nästa artikel
"Volkswagen leder utvecklingen"
Nyheter

"Volkswagen leder utvecklingen"

Publicerad 3 november 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
I höst kommer Volkswagen med en ny generation av miljökonceptet BlueMotion till Polo, Passat och Golf. Vi Bilägare är just nu i Tyskland och provkör.
Vi ringer upp Vi Bilägares miljöexpert och testförare Tommy Wahlström:

Hur är läget, Tommy?
- Jo tack, det är trevligt här i Hannover, solen har precis brutit sig fram. Det är höst här nere men ändå lite varmare än i Sverige, säger Tommy Wahlström.

Du åkte ner redan igår?
- Ja, programmet började redan nio i morse så vi åkte ner igår. Annars hade man väl varit tvungen att stiga upp vid halv fyra eller något sådant.

Och vad står på programmet?
- Volkswagen visar upp tre nya BlueMotion-bilar: nya Polo, Passat och Golf.

Vad innebär BlueMotion?
- BlueMotion är Volkswagens samlingsnamn för bilar med låga koldioxidutsläpp och bygger på tre delar: TDI-dieselmotorer, TSI-bensinmotorer och DSG-växellådor.

-  Volkswagen har ju rekordet med Lupo 3L som förbrukade 0,3 liter per mil. Vid blandad körning drar nya Polo 0,33 liter per mil, så man är ju helt klart på väg mot de siffrorna.

Hur var ditt första intryck?
- De är ju odramatiska familjebilar, men de känns som moderna och bra bilar, säger Tommy Wahlström.
 
- Nu känns det som att man inte behöver offra något för att köra lite mer miljövänligt. Men vi har inte fått priserna presenterade ännu, så det kanske är haken.

När kan man få tag i bilarna?
- De är på gång. Passat och Golf ska gå att beställa inom någon vecka. Polon går att beställa från december.

Vad annat utmärker BlueMotion-modellerna?
- Man har optimerat aerodynamiken för att minska luftmotståndet, man har lättrullande däck, växlingsindikator som Volkswagen menar att man kan spara 20 procent bränsle med om man följer. Och det menar man även ska gälla duktiga förare.

- Sen har man bromskraftåtervinning, att generatorn bara laddas när man bromsar och kopplas ifrån när man gasar. Där spar man lite. Och så har man start/stop-system som stannar motorerna när bilen står stilla.

Gör start/stop-systemet någon skillnad?
- Egentligen kan man säga att start/stop-system är bra för att sänka förbrukningen i laboratorium. Men om man kör från Haparanda till Ystad så behöver man inte stanna vid så många rödljus. Så det är mest till för stadstrafik, där man kan spara en del, och för förbrukningstester i laboratorium.

Allt som allt då, hur effektiva är nya generationens BlueMotion?
- De är satans effektiva. En stor Passat går på 0,44 liter per mil och släpper ut 114 gram koldioxid. Och det är för en stor bil. För bara några år sedan trodde man inte att det var möjligt.

- Förbrukningen för Golf är 0,38 liter per mil och 0,33 liter per mil för Polo.

Du låter positiv?

- Det är ju egentligen svårt att bli upphetsad, men det här är bra.
 
- Tänk att en BlueMotion Polo går 126 mil på en full tank. Om du kör 1 000 mil om året, då behöver du bara åka och tanka sju gånger och att tanka måste ju vara det tråkigaste som finns.
 
Om du skulle jämföra mot konkurrenternas grönare alternativ, hur står sig BlueMotion då?
- Volkswagen leder ju, de är snålast. Den här nya Golfen är den snålaste femsitsiga bilen som finns i dag, även om jag inte skulle vilja sitta i mitten i baksätet, säger Tommy Wahlström.

- Vad som också är roligt är att man satsar på snåldiesel, gas, etanol och så småningom hybrider. Det är klokt att köra på alla spår, för man vet inte vad som är mest effektivt om fem år.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-11-03 20:58
Jens (ej verifierad)

Golf Bluemotion som står ute i hallarna nu då (-2010), är det en tidigare generation? Den har 0,41 l/mil blandat och 107g/km i utsläpp (och start-stopp).

#2 • Uppdaterat: 2009-11-04 13:22
Tommy Wahlström, Vi Bilägare (ej verifierad)

Bilen som finns redan nu heter egentligen "Bluemotion Technology" och är en slags "light" variant på bilen som VW visade igår. I den snålaste Bluemotion-varianten tillkommer att chassiet är sänkt för lägre luftmotstånd samt att utrustningslistan är begränsad för att minska vikten. Tack vare det har man kunnat pressa ned förbrukningen ytterligare 0,03 l/mil.

#3 • Uppdaterat: 2009-11-04 21:55
Håkan (ej verifierad)

Det här med start/stop system, bromkraftåtervinning, förbättrad erodynamik, växlingsindikator är väl inga nyheter, den BMW jag kör som är två år gammal har ju också detta.

#4 • Uppdaterat: 2009-11-04 23:14
KN (ej verifierad)

Visst Håkan. BMW var tidiga med bränslesparande teknik men de är inte nere på 0,38 l/mil.

#5 • Uppdaterat: 2009-11-04 23:25
Per_K (ej verifierad)

EcoFuel-versioner (för gas) av Golf och Polo vore trevligt, med tanke på hur bra Passaten har blivit.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.