Nästa artikel
Begtest: Volkswagen Golf
Begbil

Begtest: Volkswagen Golf

Publicerad 7 september 2009 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Den första Golfen kom 1974 och bildade en helt ny bilklass. Numera är storsäljande Golf minst lika rymlig som Passat var på 70-talet. Golf är inte längre roligast i klassen, inte heller rymligast eller billigast. Varför blir den då bästa begbilsköp bland massor av hårda konkurrenter?

Jo, därför att den är mest komplett i klassen. Krockskyddet håller högsta klass, fem stjärnor i Euro NCAP. Rostskyddet är också bra. Förarmiljön är tydlig, även om blå instrumentbelysning inte uppskattas av alla förare. Komforten är bra såväl i framsäte som baksäte.

Bagageutrymmet är skapligt rymligt. Vägegenskaperna är bra, Golfen är trivsam att ratta både på motorväg och krokiga småvägar. Den är heller inte klumpig att köra i stan, fast närsikten är dålig. Antisladdsystem är standard.

Lyssna efter rassel
Golfklassen är lagom för de allra flesta. Kanske ska du fråga dig själv om du egentligen behöver en större bil än så här. Ekonomiskt sett är det en vettig bilstorlek, vilket många bilköpare har upptäckt.

Fast rätt högt buller är en trist komfortmiss av VW. Utbudet av motorer till Golf är stort, både bensin och diesel. Här finns allt från en 1,4-liters motor på 90 hk till GTI-motorn på 200 hk och R32-motorn på 250 hk. Vanligaste motorn är på 1,6 liter och 102 hk. Även en tvåliters direktinsprutad FSI-motor på 150 hk är vanlig.

FSI-motorn i kombination med sexväxlad låda gör bilen snål, men kräver istället dyrare 98-oktanig bensin. Golf finns med flera karosser, kombimodellen kom dock först 2007. En MPV-liknande modell, kallad Golf Plus, kom under 2005.Golf i sedanutförande kallas återigen för Jetta.

Kamkedja, som flera motorer har, behöver normalt sett inte bytas under bilens livslängd. Men i några fall har de krånglat ändå. Köparen bör lyssna efter onormalt rassel från kedjan och vara noga med serviceintervallen.

Ingen krångelbil
Fel på centrallås, hjullager och strulande varningslampor har också drabbat Golfägarna. Om bilen har körts vårdslöst kan det vara glapp i växellänkaget. Ett annat fel är att gummilisterna runt framdörrarna kan släppa, det har bytts ut på garanti. Verkstäderna får dåliga betyg av ägarna, trots VW:s försök att bättra sig på den punkten.

Det kanske låter som Golf är en krångelbil, men kvaliteten är faktiskt bättre än hos de fl era konkurrenter. Det visar också besiktningsresultaten, där Golf klarar sig mycket bättre än medelbilen. Förra generationen Golf är populär som begbil och är mycket lättsåld. Det betyder att värdet i tredje och fjärde hand också är bra. Men också att Golf är dyrare än de flesta konkurrenterna. Värdet står sig bra och få modeller har genom åren varit lika attraktiva på begmarknaden som just Golf.

GOLFKLASSEN:

Volkswagen Golf

...blir vinnare i sin egen klass, Golfklassen

tack vare goda vägegenskaper, bra rostskydd och hög säkerhet.



Fyra andra bra begköp i Golfklassen

Toyota Corolla.
Bra kvalitet och många nöjda ägare. Men också rätt dyr och med tvivelaktigt rostskydd.



Opel Astra. Nästan lika bra som Golf på det mesta och klart billigare i inköp.



Kia Céed. Rymlig, trygg att köra, bra rostskydd, långa garantier. Men komforten är dålig.



Mazda3. Körglad, bra kvalitet. Men tummen ned för buller och rostskydd.

FAKTA/ Volkswagen Golf 1,6 Trendline

Nybilspris: 154 600 kr.

Begpris: 97 200 kr/4 000 mil.

Tjänstevikt: 1 173 kg.

Maxlast: 627 kg.

Släpvagnsvikt: 1 200 kg.

Motor: 1 598 cc, max effekt 102 hk vid 5 600 v/min. Max vridmoment 148 Nm vid 3 800 v/min.

Prestanda: 0-100 km/tim på 11,4 s. Toppfart 184 km/tim.

Förbrukning: 7,4 l/100 km blandad körning.

CO2-utsläpp: 176 g/km.

Rost: Bättre än medel.

Säkerhet: Bättre än medel.

AutoIndex: Sämre än medel.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-09-07 15:48
urban,Duhrin (ej verifierad)

Nja, kan inte riktigt hålla med. Trivs man inte i en bil, som är bullrig eller tråkigt eller både och. Kör man mycket sämre. Man sitter och irriteras på bullret eller ännu värre. Bullret påverkar dig omedvetet. Resultat= sämre uppmärksamhet. Så jag inte att man bara ska bedömma efter VB vinklar. En bil kan vara jätteskön att köra. Du njuter men kanske inte kan ståta med fina siffror på BP. Men du är en säkrare förare

#2 • Uppdaterat: 2009-09-07 17:51
Joakim (ej verifierad)

Vad jag vet så finns Golf Variant (kombi) ända sedan -94 och inte -07.

#3 • Uppdaterat: 2009-09-07 18:27
peter (ej verifierad)

...Det finns ju en anledning till att det kallas för *Golfklassen*...
Och Joakim...här pratar de om generation 5....

#4 • Uppdaterat: 2009-09-07 19:13
Krille (ej verifierad)

Jag har gillat de golfar vi har haft, trevliga bilar med bra väghållning, bensinmotorerna kanske inte har varit de snålaste men ganska ok. Det som har stört mig och min familj har varit att om man sitter så att man kan trycka in kopplingen helt, då hamnar man för nära gaspedalen och man får sitta med högerbenet i en onaturlig vinkel. Om man sitter med högra benet i en naturligt bekväm vinkel så når man inte att trycka in kopplingen som man skall och det skrapar i växlingen. Alltså ingen komfortabel långfärdsbil för varken min familj eller några av våra kompisar som också upplevt samma sak. Att de sen inte har varit krångelfria, det har jag kunnat acceptera.

#5 • Uppdaterat: 2009-09-08 12:41
Lennart Germundsson (ej verifierad)

Vi har tre Golfar i familjen och är helnöjda. Enda problemet har varit rostagrepp under den limmade bakrutan på kombin. Det besvärande bullret kan reduceras med bättre däck och högre lufttryck.

#6 • Uppdaterat: 2009-09-08 23:55
Per-Otto (ej verifierad)

Jag har i alla tider kört Volvo kombi men bytte till en ny VW Golf Variant av årsmodell 2006 med 1,6 bensinmotor. Det bytet ångrar jag inte. Den har gått 4600 mil nu och inte en enda anmärkning hittills. Semesterresa i sommar 150 mil med snittförbrukning 0,61 l/mil är inte fy skam. Lite högt kupéljud, ja, men annars är jag nöjd till 100 %.

#7 • Uppdaterat: 2009-09-09 00:04
Sven (ej verifierad)

Kia ceed är i dag 5 mest sålda bilen i Sverige från att varit ett udda märke ingen annan har tidigare lyckats med sådan bedrift på så kort tid, skulle alla köpare ha fel tror inte det, ingenjörs tidningen Ny Teknik kunde efter ett besök vid Kia fabriken i Slovakien konstatera att kvalitets kontrollen på till verkningen till och med är högre än Toyotas, kanske just det som så många köpare upptäckt trotts att Svensken är känd för att vara konservativ. Ceed var Tidningen Motors bästa val förra året, och är det inte märkligt att även en Tysk tidning tyckte att Ceed var ett bättre val än Golf

#8 • Uppdaterat: 2009-09-09 00:33
Conny Jonsson (ej verifierad)

Bilar som står längst tid på verkstad Golf, Audi A3,A4 A6 och Volvo XC90. Volvo XC90 har ju alltid fått kritik men aldrig VW gruppen då heter det dåliga verstäder det kan inte bara vara dom utan måste bero på bilarna

#9 • Uppdaterat: 2009-09-25 01:10
Lasse (ej verifierad)

Köpte en Jetta 1.6 multifuel i somras. Är mycket nöjd och därför förvånad att det är en så anonym och ovanlig bil. Tror ibland att bara jag har en sådan. Bagageutrymmet är mycket stort. Saknar inte min gamla Passat-kombi. Varför för inte WV fram Jetta mer?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.