Allt förutom dörrarna är nytt. Familjebussen Volkswagen Touran får nu en rejäl uppdatering.
Sedan Volkswagen Touran introducerades 2003 har 1,13 miljoner exemplar rullat ut på vägarna.
Ny mundering
När det nu är dags för den kompakta familjebussens andra ansiktslyftning har Volkswagen bytt ut allt förutom dörrarna.
Men det är inte tal om att förändra ett framgångsrikt koncept.
Touran får tal del av Volkswagens nya "Design DNA" som storebror Sharan och en rad andra modeller redan tagit del av.
Det innebär att en ny generation av Volkswagen Touran dröjer ytterligare ett par år.
Förändringarna är störst i fronten där bland annat grill, strålkastare och stötfångare fått nya former.
Baktill har lamporna lagt sig horisontellt och nya takformer har förbättrat aerodynamiken.
Flexibel
Inuti kupén är ratten ny och treekrad och på instrumentpanelen är rundlarna nya med vit belysning.
Kromdetaljerna har blivit fler och på mittkonsolen finns en större display än tidigare.
Enligt Volkswagen ska ägare till Touran aldrig behöva oroa sig för transportproblem.
Som standard är bilen sjusitsig.
Men fem sittplatser ryms 695 liter bagage, en volym som kan utökas till stora 1 989 liter med de bakre sätesraderna nedfällda.
Dessutom kan passagerarstolen vikas ned och den som letar noga kan hitta 39 förvaringsfack.
Effektivare motorer
Åtta motoralternativ står till förfogande, alla turboladdade och direktinsprutade fyror.
Nyckelordet är bränsleeffektivitet, vilket demonstreras tydligast av BlueMotion-dieseln som endast drar 0,46 liter per mil.
Koldioxidutsläppet blir då 121 g/km, ett ynka gram över den svenska miljöbilsgränsen.
Bensinmotorerna sträcker sig från 105 till 170 hästkrafter och dieslarna inom spannet 90 till 170 hästar.
Dubbelkopplingslåda är standard för den starkaste dieselmotorn.
En gasmotor som kan bli intressant för svenska tjänstebilsförare finns också i utbudet.
Ännu är de svenska priserna inte klara. Leverans till kund sker senare i höst.
Diskutera: Vad tycker du om ansiktslyfta Volkswagen Touran?
Ny mundering
När det nu är dags för den kompakta familjebussens andra ansiktslyftning har Volkswagen bytt ut allt förutom dörrarna.
Men det är inte tal om att förändra ett framgångsrikt koncept.
Touran får tal del av Volkswagens nya "Design DNA" som storebror Sharan och en rad andra modeller redan tagit del av.
Det innebär att en ny generation av Volkswagen Touran dröjer ytterligare ett par år.
Förändringarna är störst i fronten där bland annat grill, strålkastare och stötfångare fått nya former.
Baktill har lamporna lagt sig horisontellt och nya takformer har förbättrat aerodynamiken.
Flexibel
Inuti kupén är ratten ny och treekrad och på instrumentpanelen är rundlarna nya med vit belysning.
Kromdetaljerna har blivit fler och på mittkonsolen finns en större display än tidigare.
Enligt Volkswagen ska ägare till Touran aldrig behöva oroa sig för transportproblem.
Som standard är bilen sjusitsig.
Men fem sittplatser ryms 695 liter bagage, en volym som kan utökas till stora 1 989 liter med de bakre sätesraderna nedfällda.
Dessutom kan passagerarstolen vikas ned och den som letar noga kan hitta 39 förvaringsfack.
Effektivare motorer
Åtta motoralternativ står till förfogande, alla turboladdade och direktinsprutade fyror.
Nyckelordet är bränsleeffektivitet, vilket demonstreras tydligast av BlueMotion-dieseln som endast drar 0,46 liter per mil.
Koldioxidutsläppet blir då 121 g/km, ett ynka gram över den svenska miljöbilsgränsen.
Bensinmotorerna sträcker sig från 105 till 170 hästkrafter och dieslarna inom spannet 90 till 170 hästar.
Dubbelkopplingslåda är standard för den starkaste dieselmotorn.
En gasmotor som kan bli intressant för svenska tjänstebilsförare finns också i utbudet.
Ännu är de svenska priserna inte klara. Leverans till kund sker senare i höst.
Diskutera: Vad tycker du om ansiktslyfta Volkswagen Touran?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Säkert en bra bil. Lite fulsnygg, ser väldigt sympatisk ut.
Kejsarens nya kläder.
Men den här gången så skriver journalisterna i alla fall inte Touran II (jämför Golf VI, som är, på sin häjd Golf V½)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.