Bensinbolagens regler om hur skador i snabbtvättar ersätts varierar. Om du vill vara på den säkra sidan ska du höra med personalen innan du kör in i tvätten.
Att tvätta sin bil i snabbtvätt kan sluta med rena mardrömmen. Vilken kompensation den drabbade får efter skadan varierar.
Inga centrala riktlinjer
Shell har till exempel inga centrala riktlinjer i fallet. Istället är det varje franschicetagare som själv bestämmer vad som gäller på den egna stationen.
Inte heller Preem har någon generell policy för hur skador i biltvättar ska hanteras.
- Sker det något så hanterar vi det från fall till fall, säger Thomas Ã-gren, presschef på Preem.
Ã-grens erfarenhet är att de skador som inträffar ofta orsakas av handhavandefel. I de fall bilägaren och stationen inte kommer överens, låter man stationens och bilägarens försäkringsbolag pröva fallet.
Ingen ersättning om föraren gör fel
OKQ8 har tydligare bestämmelser.
- Vi ersätter skador som uppstått på grund av fel på maskineriet, säger Göran Lindblå, arbetande styrelseordförande i OKQ8.
OKQ8 ger ingen kompensation om bilägaren inte följt anvisningarna, till exempel kört genom tvätten utan att montera bort takboxen eller med nedvevade sidorutor.
- Vid större skador låter vi vårt försäkringsbolag ta hand om skaderegleringen för att få en oberoende och professionell handläggning av ärendet, säger Göran Lindblå. Tack och lov händer det inte så ofta.
Generellt direktiv
Också Statoil har utfärdat ett generellt direktiv till alla sina stationer att ersätta skador som orsakats av tvätten, givet att kunden följt de instruktioner som finns att läsa på skyltar i anslutning till tvättanläggningen.
- Ibland är det svårt att avgöra om en skada orsakats i tvätten eller om den fanns tidigare, säger Carl-Henrik Persson, ansvarig för biltvättar på Statoil.
- I de fall det uppstår en tvist använder vi experter från Motormännens testcenter för att inspektera bilen och tvätten. De får sedan lämna ett utlåtande som vi följer.
Diskutera: Vad tycker du om reglerna för ersättning?
Inga centrala riktlinjer
Shell har till exempel inga centrala riktlinjer i fallet. Istället är det varje franschicetagare som själv bestämmer vad som gäller på den egna stationen.
Inte heller Preem har någon generell policy för hur skador i biltvättar ska hanteras.
- Sker det något så hanterar vi det från fall till fall, säger Thomas Ã-gren, presschef på Preem.
Ã-grens erfarenhet är att de skador som inträffar ofta orsakas av handhavandefel. I de fall bilägaren och stationen inte kommer överens, låter man stationens och bilägarens försäkringsbolag pröva fallet.
Ingen ersättning om föraren gör fel
OKQ8 har tydligare bestämmelser.
- Vi ersätter skador som uppstått på grund av fel på maskineriet, säger Göran Lindblå, arbetande styrelseordförande i OKQ8.
OKQ8 ger ingen kompensation om bilägaren inte följt anvisningarna, till exempel kört genom tvätten utan att montera bort takboxen eller med nedvevade sidorutor.
- Vid större skador låter vi vårt försäkringsbolag ta hand om skaderegleringen för att få en oberoende och professionell handläggning av ärendet, säger Göran Lindblå. Tack och lov händer det inte så ofta.
Generellt direktiv
Också Statoil har utfärdat ett generellt direktiv till alla sina stationer att ersätta skador som orsakats av tvätten, givet att kunden följt de instruktioner som finns att läsa på skyltar i anslutning till tvättanläggningen.
- Ibland är det svårt att avgöra om en skada orsakats i tvätten eller om den fanns tidigare, säger Carl-Henrik Persson, ansvarig för biltvättar på Statoil.
- I de fall det uppstår en tvist använder vi experter från Motormännens testcenter för att inspektera bilen och tvätten. De får sedan lämna ett utlåtande som vi följer.
Diskutera: Vad tycker du om reglerna för ersättning?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.