Och det var Volkswagen Polo som drog det längsta strået.
Juryns nya ordförande Håkan Matson var på plats i Madrid för att presentera priset.
- Jag får ursäkta att jag är svensk i Madrid i dag, men det här är viktigare än en fotbollsmatch med en svensk målgörare, sade Håkan Matson.
Tuff kamp mellan iQ och Polo
I juryn sitter 59 motorjournalister från 23 europeiska länder som får dela ut 25 poäng vardera på minst fem av de sju finalisterna.
Ingen bil får ges mer än tio poäng.
Resultatet blev:
7. Citroën C3 Picasso 113 poäng
6. Peugeot 3008 144 poäng
5. Mercedes E-klass 155 poäng
4. Skoda Yeti 158 poäng
3. Opel Astra 231 poäng
2. Toyota iQ 337 poäng
1. Volkswagen Polo 347 poäng
Titeln är Volkswagens andra genom historien, sedan Volkswagen Golf vann 1992.
"Det var min tvåa"
Vi Bilägares Marianne Sterner såg ceremonin genom en direktsändning på internet.
När vinnaren presenterades utbrast hon:
- Nej!
Vad är din första reaktion?
- Att det är en väldigt bra liten bil, men inte särskilt innovativ, säger Marianne Sterner.
- Det var min tvåa, jag tycker att Toyota iQ hade varit ett bättre val.
Diskutera: Vann rätt bil?
Relaterade bildspel
2009 - Opel Insignia
2008 - Fiat 500
2007 - Ford S-Max
2006 - Renault Clio III
2005 - Toyota Prius
2004 - Fiat Panda
2003 - Renault Mégane
2002 - Peugeot 307
2001 - Alfa Romeo 147
2000 - Toyota Yaris
1999 - Ford Focus
1998 - Alfa Romeo 156
1997 - Renault Mégane Scénic
1996 - Fiat Bravo/Fiat Brava
1995 - Fiat Punto
1994 - Ford Mondeo
1993 - Nissan Micra
1992 - Volkswagen Golf
1991 - Renault Clio I
1990 - Citroën XM
1989 - Fiat Tipo
1988 - Peugeot 405
1987 - Opel Omega
1986 - Ford Scorpio
1985 - Opel Kadett
1984 - Fiat Uno
1983 - Audi 100
1982 - Renault 9
1981 - Ford Escort
1980 - Lancia Delta
1979 - Chrysler-Simca Horizon
1978 - Porsche 928
1977 - Rover 3500
1976 - Simca 1307
1975 - Citroën CX
1974 - Mercedes-Benz 450
1973 - Audi 80
1972 - Fiat 127
1971 - Citroën GS
1970 - Fiat 128
1969 - Peugeot 504
1968 - NSU Ro 80
1967 - Fiat 124
1966 - Renault 16
1965 - Austin 1800
1964 - Rover P6
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Otroligt djärvt val och en bil som verkligen är nytänkande....? Eller.....?
I haven't found yet an important information: the number of points reached by each candidate.
Saludos desde España - Hilsen från Spanien
Snark! Jättebra men tråkig bil. Tyvärr för få miljölaternativ. Bensinmotorn på 1,4 liter och 85 hk är knappast inovativ och den är storsäljaren.
Hellre denna än IQ iaf. Den saken är klar :)
Känns som att Polon vann därför att jurymedlemmarna splittrades i sin bedömning av de bästa bilarna och då kan en bil vinna som inte hamnar som etta, men ändå får stadiga höga poäng. Högt genomsnitt snarare än absoluta toppoäng, räckte till segern den här gången.
Men varken innovativ eller spännande. Ännu en Polo, i raden av Polos. Tråkig design, tråkig bil, inget som sticker ut.
Mitt val är C3 Picasso. Sensastionellt rymlig liten bil och skön att köra och rolig utsida, flexibel insida, enormt prisvärd och snål, stark diesel. Mycket mer innovativ och roligare och bättre än tråk-Polo.
Tråkig? Ja det beror på vad du jämför med. Jämför du med Volvo så är ju Polo en jätterolig bil.
jag skulle ha valt yeti...
Skööönt att inte IQ vann! Kör en IQ på olika vägar/trafik i 35 mil som jag gjorde så förstår ni. Värdelös även i stadstrafik.
Bluemotion med 0,33 lit/mil blandat - undrar vad det blir på landsväg? Det blir nog min nästa bil, speciellt om Polon numer är lika stor som 1:a generationens Golf!!
Jag trodde att Toyota IQ skulle bli årets bil.
Som vanligt européer vill inte ha årets bil från Japan.
HK
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.