20 procent mer bränsleeffektiv, 208 kilo lättare och hybriddrift. Det är några av nyheterna när andra generationens Volkswagen Touareg nu presenteras.
Åtta år har passerat och ungefär 500 000 exemplar har sålts sedan Volkswagen lanserade terrängsuven Touareg.
Nu presenterar Volkswagen bilen i en ny, andra generation och beskriver modellen som den mest tekniskt innovativa genom märkets historia.
Alltjämt som de yttre förändringarna är blygsamma så är ledordet tydligt - bränsleeffektivitet.
Första hybriden
Nya Volkswagen Touareg har i förhand framför allt uppmärksammats på grund av hybriddriften som bilen erbjuder.
Drivlinan med förbränningsmotor och elmotor är den första av sitt slag från Volkswagen.
Volkswagen är också noga med att påpeka att nya Touareg också är den första suvmodellen av europeiskt ursprung som finns tillgänglig som hybrid.
Hybridvarianten drivs av en 333 hästkrafter bensinmotor som ackompanjeras av en elmotor som ger 47 hästar - totalt alltså 380 hästkrafter.
50 km/h avgasfritt
Elmotorn kan driva bilen självständigt i hastigheter upp till 50 km/h.
Bensinmotorn stängs då av och kopplas bort från transmissionen för att förlusterna ska bli så små som möjligt.
Samma bortkopplingsteknik används när föraren släpper på gaspedalen. Dessutom sparas ytterligare droppar med bromskraftåtervinning och ett stopp/startsystem.
Bantat över 200 kilo
Men nya Volkswagen Touareg är också mycket mer än hybriddrivlinan.
I jämförelse med dess föregångare har vikten bantats med 208 kilo, detta samtidigt som vridstyvheten ökat med fem procent.
Dessutom har luftmotståndet förbättrats genom aerodynamiska finjusteringar och att bilen har blivit 20 millimeter längre.
Någon förminskning av bilen är det dock inte tal om, längden har ökat med 43 millimeter till 4,8 meter och axelavståndet med 40 millimeter till 290 centimeter. Bredden är oförändrat 1,93 meter.
Effektivare motorer
Förutom hybridmotorn erbjuds en ytterligare bensinmotor och två dieselmotorer.
Enligt Volkswagen är motorerna ungefär 20 procent mer bränsleeffektiva än sina föregångare.
Den snålaste dieselmotorn förbrukar endast 0,74 liter per mil, vilket motsvarar 195 gram koldioxid per kilometer.
Alla motor är som standard kopplade till en 8-växlad automatlåda som uppges ge avsevärt bättre bränsleekonomi.
Lanseras i sommar
Volkswagen har inte glömt bort bilens terrängursprung erbjuder därför nya Touareg med fyrhjulsdrift i två versioner.
Inuti bilen lovar Volkswagen mer utrymme, ny instrumentpanel med et nyutvecklat centralinstrument, nya säten och en lång rad tillval för komfort och säkerhet.
Bagageutrymmet rymmer 580 liter eller 1 642 liter med nedfällt baksäte.
Volkswagen Touareg kommer att finnas tillgänglig hos återförsäljare framåt sommaren, priserna är ännu inte fastställda.
Motoralternativ:
V6 TDI (diesel):
176 kW/240 hk, 550 Nm, 7,4 liter/100 km (-1,9 liter i jämförelse med föregångaren), 195 g CO2/km (- 49 g i jämförelse med föregångaren)
V8 TDI (4,2 liter diesel):
250 kW/340 hk, 800 Nm, 9,1 liter/100 km, 239 g CO2/km
V6 FSI (3,6 liter bensin):
206 kW/280 hk, 360 Nm, 9,9 liter/100 km (-2,5 liter i jämförelse med föregångaren), 236 g CO2/km (- 60 g i jämförelse med föregångaren)
V6 TSI Hybrid (bensin):
245 kW/333 hk, 580 Nm, 8,2 liter/100 km, 193 g CO2/km
Se film, körning:
Se film, interiör:
Se film, exteriör:
Diskutera: Vad tycker du om nya Volkswagen Touareg?
Nu presenterar Volkswagen bilen i en ny, andra generation och beskriver modellen som den mest tekniskt innovativa genom märkets historia.
Alltjämt som de yttre förändringarna är blygsamma så är ledordet tydligt - bränsleeffektivitet.
Första hybriden
Nya Volkswagen Touareg har i förhand framför allt uppmärksammats på grund av hybriddriften som bilen erbjuder.
Drivlinan med förbränningsmotor och elmotor är den första av sitt slag från Volkswagen.
Volkswagen är också noga med att påpeka att nya Touareg också är den första suvmodellen av europeiskt ursprung som finns tillgänglig som hybrid.
Hybridvarianten drivs av en 333 hästkrafter bensinmotor som ackompanjeras av en elmotor som ger 47 hästar - totalt alltså 380 hästkrafter.
50 km/h avgasfritt
Elmotorn kan driva bilen självständigt i hastigheter upp till 50 km/h.
Bensinmotorn stängs då av och kopplas bort från transmissionen för att förlusterna ska bli så små som möjligt.
Samma bortkopplingsteknik används när föraren släpper på gaspedalen. Dessutom sparas ytterligare droppar med bromskraftåtervinning och ett stopp/startsystem.
Bantat över 200 kilo
Men nya Volkswagen Touareg är också mycket mer än hybriddrivlinan.
I jämförelse med dess föregångare har vikten bantats med 208 kilo, detta samtidigt som vridstyvheten ökat med fem procent.
Dessutom har luftmotståndet förbättrats genom aerodynamiska finjusteringar och att bilen har blivit 20 millimeter längre.
Någon förminskning av bilen är det dock inte tal om, längden har ökat med 43 millimeter till 4,8 meter och axelavståndet med 40 millimeter till 290 centimeter. Bredden är oförändrat 1,93 meter.
Effektivare motorer
Förutom hybridmotorn erbjuds en ytterligare bensinmotor och två dieselmotorer.
Enligt Volkswagen är motorerna ungefär 20 procent mer bränsleeffektiva än sina föregångare.
Den snålaste dieselmotorn förbrukar endast 0,74 liter per mil, vilket motsvarar 195 gram koldioxid per kilometer.
Alla motor är som standard kopplade till en 8-växlad automatlåda som uppges ge avsevärt bättre bränsleekonomi.
Lanseras i sommar
Volkswagen har inte glömt bort bilens terrängursprung erbjuder därför nya Touareg med fyrhjulsdrift i två versioner.
Inuti bilen lovar Volkswagen mer utrymme, ny instrumentpanel med et nyutvecklat centralinstrument, nya säten och en lång rad tillval för komfort och säkerhet.
Bagageutrymmet rymmer 580 liter eller 1 642 liter med nedfällt baksäte.
Volkswagen Touareg kommer att finnas tillgänglig hos återförsäljare framåt sommaren, priserna är ännu inte fastställda.
Motoralternativ:
V6 TDI (diesel):
176 kW/240 hk, 550 Nm, 7,4 liter/100 km (-1,9 liter i jämförelse med föregångaren), 195 g CO2/km (- 49 g i jämförelse med föregångaren)
V8 TDI (4,2 liter diesel):
250 kW/340 hk, 800 Nm, 9,1 liter/100 km, 239 g CO2/km
V6 FSI (3,6 liter bensin):
206 kW/280 hk, 360 Nm, 9,9 liter/100 km (-2,5 liter i jämförelse med föregångaren), 236 g CO2/km (- 60 g i jämförelse med föregångaren)
V6 TSI Hybrid (bensin):
245 kW/333 hk, 580 Nm, 8,2 liter/100 km, 193 g CO2/km
Se film, körning:
Se film, interiör:
Se film, exteriör:
Diskutera: Vad tycker du om nya Volkswagen Touareg?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Imponerande, minst sagt. Detta kommer att bli en succé om priserna blir rätt.
Lättare. 2500kg?
Den perfekta bilen för VW kunden som tycker Tiguan är lite för liten.
Är det någon mer än mig som har märkt att SUVen är på väg tillbaka? Den var poppis sen dog den och nu verkar SUVar åter igen vara inne, dock något mindre sådana. Vad hände med miljödebatten? Den tycks ha tystnat.
Wake up (vakna äntligen).
Vi behöver inte sådana tönt-bilar. Tänk på våra efterkommande istället.
Wake up (vakna äntligen)
Det finns inte plats för sådana tönt-bilar i vår gemensamma värld. Alltså, tänk på våra efterkommande.
Tycker den är ful,ser ut som en förvuxen polo.
Ante det finns plats så länge någon vill ha dessa modeller,många vill ha dom dock ha få råd.
Tänker du på allt kan man undra,reser aldrig cyklar till jobbet äter ingen förpackad mat eller importerad mat utan cyklar ut på landet och köper direkt av en bonde ingen hårspray ingen tv ingen deo kläder av naturmaterial och naturfärg osv osv....
Önskar att alla trädkramare som uppenbart inte är intresserade av bilar slutar med sina trista inlägg. Slår vad om att ni inte har några betänkligheter att åka på charterresa.
Öhh....ser ingen skillnad mot den gamla!
Sven det roligaste med trädkramarna är att dom är dum nog att rösta på en som kör XC90 och säger jag behöver en inte ni(väljarna).
Svar till Anders:
Det finns inte plats för dessa onödiga apparater (OBS inte fordon)i vår krympta värld (oavsett hur mycket lust eller/och pengar man har). Finns inte solidaritet i era trånga skallar ????? Låt oss gemensamt försöka att anpassa oss till en värld som inte skulle drabba våra barnbarn pga våra tillintekommanden.
PS.
Jag cyklar tills det blir -22 grader Celsius, om det blir kallare tar jag bussen.
DS
PPS. Jag cyklade en gång i -22 grader Celsius. Där drog jag gränsen. Jag hade 9,3 km gånger 2 per dag.
DS
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.