Den senaste generationen av Seat Ibiza var den första bilen som kom ut på marknaden som baseras på samma komponenter som nya VW Polo.
Detta är alltså sista skriket när det gäller småbilsteknologi. Chassiet ger väldigt fina köregenskaper.
Mindre buller
Den lilla lätta bilen slinker rasande snabbt och villigt runt hörn och genom kurvor.
Fjädringen är dock inte idiothård utan klarar att på ett anständigt sätt att ta hand om ojämnheter i vägbanan.
Tidigare generationer Ibizor har varit rejält bullriga men de nya bilarna är bättre.
Nya Ibiza är ungefär lika bra (eller dålig) som resten av kopplet av småbilar på att dämpa däckbuller.
Trångt i baksätet
SC står för Sport Coupé. Seat har plockat bort bakdörrarna, plattat till taket och gjort en elegant svepande avslutning på karossen.
Som vanligt när vi talar coupeer har formgivningen gått ut över utrymmet i baksätet. Där är det trångt och avskräckande knöligt att ta sig in.
Bagageutrymmet är dock fullt godkänt. Designen har en annan nackdel i form av dålig bakåtsikt.
Testbilen var extrautrustad med ett teknikpaket som innehåll parkeringshjälp bak, det underlättade fickparkering rejält.
Snygg
Men formen är snygg och Cupra-trimningen diskret. Ett emblem i grillen, lättmetallfälgar och ett grovt, centralt placerat avgasrör mitt på bakstammen som får små och stora pojkar att drömma om racing.
Inte bara formspråket har designats för att väcka dessa känslor, även motorljudet har fixats till för att bli så aptitligt som möjligt.
Med lyckat resultat ska sägas, vid gaspådrag över 3 000 varv per minut brister den lilla fyrcylindriga högtekonologiska motorn ut i ett härligt morrande.
Dessutom drar den fint från riktigt låga varv. Trots sin lilla cylindervolym utvecklar motorn fullt vridmoment från 2 000 varv och uppåt. Det är nästan som en dieselmotor.
Motorn återfinns i en rad produkter från Volkswagenkoncernen och är överladdad med både kompressor och turbo.
På lägre varv pressar den förstnämnda in extra luft i cylindrarna och när varvtalet stiger avlöses kompressorn av turboaggregatet.
Enbart med DSG-låda
Cupra finns enbart med sjustegs dubbelkopplingslåda, DSG. I automatläget och vid lugn körning växlar den oerhört mjukt och smidigt.
Det finns också ett sportläge där motorn drar längre på växlarna och växlar ned när man motorbromsar.
För den som absolut själv vill spaka går det fint. Antingen styr man då växlandet via den vanliga spaken men det sitter även paddlar på ratten för den som vill leka racerförare.
Trots allt ganska billig bil
Framstolarna är utmärkta med bra lårstöd och lagom djup skålning. Instrumenten är tydliga och reglagen fungerar bra.
Det mesta känns bra att ta i men det finns detaljer som avslöjar att Ibiza i grundutförande trots allt är en ganska billig bil.
Som Cupra kostar den dock en bra bit över 200 000 kr, låt vara att standardutrustningen då innefattar nyttigheter som klimatanläggning, farthållare och stereoanläggning.
Ibiza fick fem stjärnor i krockprovet hos Euro NCAP och är standardutrustad med antisladdsystem.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Seat Ibiza SC CupraBetyg
Relaterade bildspel
Pris, från kr: 209 900.
Säljstart: Nu.
Modell: Tredörrars, femsitsig halvkombi.
Mått, cm: L 409/B 169/H 142.
Tjänstevikt: 1 244 kg.
Släpvikt: 1 000 kg.
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinmotor med turbo och kompressor. Cylindervolym: 1 390 cm3. Max effekt: 180 hk vid 6 200 varv/min. Max vridmoment 250 Nm från 2 000 varv/min.
Prestanda: Acc 0-100 km/tim: 7,2 s. Toppfart 225 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 6,4 l/100 km.
CO2-utsläpp: 148 g/km.
Konkurrenter: Peugeot 207 1,6 Turbo, Opel Corsa 1,6 Turbo, Mitsubishi Colt Rallyart, Mini Cooper S.
Vad nytt? Sportigare modell av småbilen Ibiza.
För vem? För ungdomar och grå pantrar som egentligen inte behöver baksätet.
Bra köp? Nja, mycket körglädje per krona men trots allt ett ganska begränsat användningsområde.
Plus: Motor och växellåda, mycket utrustning, kul att köra.
Minus: Dålig sikt, trångt baksäte.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.