Nu presenteras Volkswagen NCC, en hybridcoupé med låg förbrukning och hög prestanda. Bilen visas i Detroit och ger en ledtråd om nästa Volkswagen Jetta.
Volkswagen tar tillfället i akt under bilsalongen i Detroit att visa upp en ny konceptbil.
Hybridcoupé
Bilen kallas Volkswagen NCC, vilket är en förkortning för New Compact Coupé.
Och det är precis vad det handlar om - en kompakt coupé.
Vad som gör Volkswagen NCC intressant är framför allt den hybridbaserade drivlinan.
En 1,4-liters TSI-motor på 150 hästar och 240 newtonmeter ackompanjeras av en elmotor på 27 hästkrafter.
Kraften skickas vidare till en sjuväxlad dubbelkopplingslåda.
Inga kompromisser
Förbrukningen landar på endast 0,42 liter bensin per mil med ett koldioxidutsläpp på 98 gram per kilometer.
Men trots den låga förbrukningen kompromissas det inte med prestandan. Toppfarten är justerad till 227 kilometer i timmen och noll till hundra klaras av på 8,6 sekunder.
I Touaregs hjulspår
Elmotorn får sin energi från ett litiumjonbatteri.
Vid lägre hastigheter och under kortare sträckor kan elmotorn driva bilen ensam, för att sedan få skjuts av förbränningsmotorn när det behövs.
Det är alltså en fullhybrid vi talar om.
Redan i år lanserar Volkswagen sin första hybridbil, förmodligen nya Touareg. NCC-konceptet ger ytterligare en indikation på Volkswagens fortsatta hybridsatsning.
Inspirerad av Audi A5
Storleksmässigt liknar NCC-konceptet sedanen Volkswagen Jetta med en längd på 4,540 meter, bredd på 1,780 meter och höjd på 1,410 meter.
Det kan ses som en ledtråd om hur nästa generation av Jetta kommer att se ut.
Apropå utseende är det svårt att undvika en jämförelse med koncernkusinen Audi A5.
Hur som helst ser bilen väldigt produktionsklar ut.
Volkswagen meddelar att bilen kan ses som bolagets föreställning av hur en framhjulsdriven hybridbil i kompaktklassen kan se ut tekniskt och visuellt - när tiden är mogen för den.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen NCC?
Hybridcoupé
Bilen kallas Volkswagen NCC, vilket är en förkortning för New Compact Coupé.
Och det är precis vad det handlar om - en kompakt coupé.
Vad som gör Volkswagen NCC intressant är framför allt den hybridbaserade drivlinan.
En 1,4-liters TSI-motor på 150 hästar och 240 newtonmeter ackompanjeras av en elmotor på 27 hästkrafter.
Kraften skickas vidare till en sjuväxlad dubbelkopplingslåda.
Inga kompromisser
Förbrukningen landar på endast 0,42 liter bensin per mil med ett koldioxidutsläpp på 98 gram per kilometer.
Men trots den låga förbrukningen kompromissas det inte med prestandan. Toppfarten är justerad till 227 kilometer i timmen och noll till hundra klaras av på 8,6 sekunder.
I Touaregs hjulspår
Elmotorn får sin energi från ett litiumjonbatteri.
Vid lägre hastigheter och under kortare sträckor kan elmotorn driva bilen ensam, för att sedan få skjuts av förbränningsmotorn när det behövs.
Det är alltså en fullhybrid vi talar om.
Redan i år lanserar Volkswagen sin första hybridbil, förmodligen nya Touareg. NCC-konceptet ger ytterligare en indikation på Volkswagens fortsatta hybridsatsning.
Inspirerad av Audi A5
Storleksmässigt liknar NCC-konceptet sedanen Volkswagen Jetta med en längd på 4,540 meter, bredd på 1,780 meter och höjd på 1,410 meter.
Det kan ses som en ledtråd om hur nästa generation av Jetta kommer att se ut.
Apropå utseende är det svårt att undvika en jämförelse med koncernkusinen Audi A5.
Hur som helst ser bilen väldigt produktionsklar ut.
Volkswagen meddelar att bilen kan ses som bolagets föreställning av hur en framhjulsdriven hybridbil i kompaktklassen kan se ut tekniskt och visuellt - när tiden är mogen för den.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen NCC?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Volkswagen har tydligen helt missuppfatat hela konceptet. Hur kan de göra en snygg hybridbil? Vem skulle vilja ha en snygg bil som är hybrid? En kännar jag till...
Kenneth var kommer litiumet ifrån i denna VW? Är det lika skadligt som du påstår Toyota använder? Svara gärna här och nu! Nu kommer äntligen konkurrenternas hybridbilar efter mycket om och men. Snart har vi även Volvoshybridbilar med litium i, då får du föra propaganda mot snart hela bilindustrin när snart alla tillverkare har hybrider. Men det är väl inte intressant, då du bara är antiToyota. Snacka om att måla sig in i ett hörn mer och mer,och göra bort sig. Förövrigt sa ju VW att när Toyota kom med hybridteknik 1997 att det var inget att ha. Utan framtiden låg hos dieselmotorer. Men det är bra att man inte är sämre än man kan ändra sig........;o)
Jag bor i Stockholm där varje arbetsdag kostar mig mellan 40-70 kr extra på grund av biltullarna. En snygg och sportig fullhybrid är verkligen spot-on och jag vågar nästan lova att 90% av försäljningen av denna bilen i sverige kommer gå hit.
Snygg!
Man varför tillverkar man inte en diesel-hybrid?
Men detta kommer bli en storsäljare på kontinenten.
Conny: Menar du att jag heter Kenneth? Man kan få det intrycket...
McTar. Nej, jag trodde jag skulle bli först med en insändare. Men du råkade bli före.....;o) Och jag ville förekomma Kenneth med en kommentar här,för den kommer förr eller senare. Nej kommentaren var inte riktad till dej. Utan till våran alla kära Kenneth med smarta kommentarer om Toyota bla.
Krister det beror på att en dieselmotor får problen att komma upp i temperatur, dessutom antar jag att dess partikelutsläpp är ett problem....
Krister. Toyota har redan dieselhybrider i Japan i nyttofordon. Man anser att de passar bäst där. För i en vanlig personbil när dieselmotorn startar och stannar så blir ingreppet mer abrut med vibrationer. Och det vill inte Toyota ha i en bil, dock tycker man att det inte gör så mycket i tex en mindre lastbil/varubil där det förekommer så mycket vibrationer ändå. Sedan är nog anledningen som Simon skriver med partikelutsläpp från dieselbilar i statsmiljö inte är något vidare bra att vi får ner i våra lungor. Vi ska bort från diesel helst. Toyota anser att bensinnybrid är överlägsen dieselhybrid i vanliga personbilar har man kommit framtill i tester vad jag läst.
Conny Karlsson:
Hoppas att du kan hålla dig till lite sanning i fortsättningen sedan din förra lögn sedan igår då du påstod att jag och en viss BengtArne är samma person! Hoppas att du bett Webbansvarig att kolla IP adresserna. Vad gäller hybriderna är de fortfarande inte bra så länge de har som i Toyota Prius fall en körsträcka på enbart ca 1500 meter på eldrift... För det andra är litiumen oerhört miljöfarligt att utvinna. För det tredje används en bensinmotor istället för diesel eller ännu hellre etanolmotor i kombination med eldrift. Avslutningsvis var du först med inlägget eftersom jag har inget särintresse att kämpa för vilket du har. I ditt fall Toyota. Så snart någon enda ifrågasätter Pellejönsmärket "Toyota" går tex du igång och kommer med motargument i en aldrig sinande ström. Vissa ser Toyota som Gud medan jag ser miljön, par ce, som värd att värna.
Blev oxå fundersam när jag såg denna..en snygg hybridbil...nej, där tror jag VW har tänkt helt fel. En hybridbil måste ju vara ful, tråkig, intetsägande, riktigt ropa ut:"Jag som kör denna är helt ointresserad av bilar". Nej VW , ni får hemläxa: Gör den ful o tråkig så kan den nog säljas med hybridteknik...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.