Saabs kunder är allt mindre säkra på att köpa samma märke igen. Nu ska Saab visa att man har vinnarmentalitet.
Inte bara Saabs kunder utan också återförsäljarna har i flera år svävat i ovisshet om framtida ägandeförhållanden.
- Naturligtvis har det påverkat funderingarna kring bilköpen, säger Saabs informationschef Eric Geers sedan han tagit del av lojalitetsenkäten i AutoIndex.
Tappade redan 2007
General Motors besked om nedläggning av Saab i Trollhättan strax före jul spädde naturligtvis på kundernas osäkerhetskänsla om att åter köpa Saab.
Men redan innan den akuta krisen blev ett faktum hade Saab-kunderna börjat tvivla.
Mellan år 2007 och 2008 föll säkerhetspoängen om att åter köpa samma märke drastiskt, enligt mätningarna i AutoIndex.
- Det var också under de här åren som det på allvar kom fram att vi hade en ägare som visade instabilitet.
- Det blev fokus på problemen med amerikansk bilindustri och de budskapen fick naturligtvis konsekvenser.
- Det var också i slutet av 2008 som GM gick ut med att Saab skulle säljas.
Flera modeller
Eric Geers är mån om att påpeka att Saab-kundernas minskade förtroende inte bara har med turerna om ägareförhållandena att göra.
- Självklart har vårt begränsade modellutbud haft stor påverkan. Ta bara för ett par tre år sedan, då vi sålde som mest med 135 000 bilar, och där en tio år gammal Saab 9-5 var storsäljare.
- Jag undrar hur mycket Audi hade sålt om de bara haft A4 att komma med under en så lång tidsperiod.
Saabs nya produktutbud med nya 9-5, som blir tillgänglig för svenska kunder strax efter midsommar, crossovern 9-4X, fler motornyheter på 9-3 och så den helt nya 9-3-modellen som kommer 2012, ska få vinden att vända, enligt Eric Geers.
- Nu gäller det att återskapa förtroendet så fort som det bara går, det är viktigast av allt.
- Globalt har vi en och en halv miljon kunder och 3,5 miljoner som ägt en Saab.
- Det är dessa kunder som vi måste fokusera på, det är de som är lättast att få in i systemet.
Produktionstakten har sakta men säkert ökat, från 200 till 300 bilar per dag.
Produktionsmålet för året är 55 000-60 000 bilar.
- Marknadsutvecklingen avgör hur mycket vi kan sälja, men klart är att vi genast måste se till att skapa kapacitet ute hos våra återförsäljare.
- I april hade vi ett lager på bara 600 bilar i USA.
Livsviktigt mottagande
Mottagandet av nya Saab 9-5 blir livsviktigt för framtiden.
- Vi upplever redan att bilen levererar starka känslor, säger Eric Geers.
- Vår kamp för överlevnad har uppskattats av Saab-kunder runt hela världen.
- Vi har visat att vi har vinnarmentalitet. Nu vill vi bara att kunderna på nytt ska finna vägen tillbaka till våra återförsäljare.
Diskutera: Hur stor påverkan har Saabs begränsade modellutbud på Saabs försäljning?
- Naturligtvis har det påverkat funderingarna kring bilköpen, säger Saabs informationschef Eric Geers sedan han tagit del av lojalitetsenkäten i AutoIndex.
Tappade redan 2007
General Motors besked om nedläggning av Saab i Trollhättan strax före jul spädde naturligtvis på kundernas osäkerhetskänsla om att åter köpa Saab.
Men redan innan den akuta krisen blev ett faktum hade Saab-kunderna börjat tvivla.
Mellan år 2007 och 2008 föll säkerhetspoängen om att åter köpa samma märke drastiskt, enligt mätningarna i AutoIndex.
- Det var också under de här åren som det på allvar kom fram att vi hade en ägare som visade instabilitet.
- Det blev fokus på problemen med amerikansk bilindustri och de budskapen fick naturligtvis konsekvenser.
- Det var också i slutet av 2008 som GM gick ut med att Saab skulle säljas.
Flera modeller
Eric Geers är mån om att påpeka att Saab-kundernas minskade förtroende inte bara har med turerna om ägareförhållandena att göra.
- Självklart har vårt begränsade modellutbud haft stor påverkan. Ta bara för ett par tre år sedan, då vi sålde som mest med 135 000 bilar, och där en tio år gammal Saab 9-5 var storsäljare.
- Jag undrar hur mycket Audi hade sålt om de bara haft A4 att komma med under en så lång tidsperiod.
Saabs nya produktutbud med nya 9-5, som blir tillgänglig för svenska kunder strax efter midsommar, crossovern 9-4X, fler motornyheter på 9-3 och så den helt nya 9-3-modellen som kommer 2012, ska få vinden att vända, enligt Eric Geers.
- Nu gäller det att återskapa förtroendet så fort som det bara går, det är viktigast av allt.
- Globalt har vi en och en halv miljon kunder och 3,5 miljoner som ägt en Saab.
- Det är dessa kunder som vi måste fokusera på, det är de som är lättast att få in i systemet.
Produktionstakten har sakta men säkert ökat, från 200 till 300 bilar per dag.
Produktionsmålet för året är 55 000-60 000 bilar.
- Marknadsutvecklingen avgör hur mycket vi kan sälja, men klart är att vi genast måste se till att skapa kapacitet ute hos våra återförsäljare.
- I april hade vi ett lager på bara 600 bilar i USA.
Livsviktigt mottagande
Mottagandet av nya Saab 9-5 blir livsviktigt för framtiden.
- Vi upplever redan att bilen levererar starka känslor, säger Eric Geers.
- Vår kamp för överlevnad har uppskattats av Saab-kunder runt hela världen.
- Vi har visat att vi har vinnarmentalitet. Nu vill vi bara att kunderna på nytt ska finna vägen tillbaka till våra återförsäljare.
Diskutera: Hur stor påverkan har Saabs begränsade modellutbud på Saabs försäljning?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Självfallet påverkar det en himla massa och det hjälper inte att slå sig hårt för bröstet bara för man tagit fram en 95a. Hade dom varit ett uns smarta så hade dom istället tagit fram en i tiden lagom mindre miljöbil..3cyl..turbo...ihop med el. Då hade folk lyft på ögonen. Istället lägger man dyra pengar på ett Audi/Bmw komplex som är dömd att gå under. Saab fick en ny giv på handen..men fortfarande vet dom inte hur man spelar..SUCK SAAB..Looser always a.....
PS..Det är en bil ni ska bygga..inte ett j..la flygplan!!..redan där begås ett generalfel.
TT
Nya 9-5:an är den största floppen EVER!! FATTA det PUCKON
Om nu ryktena stämmer att man är på väg att samarbeta med BMW för att ta fram drivlinor och bottenplatta till 9-2 kan det väl ändå vara ett riktigt lyft för både Saab och BMW.
Jarl= Pucko!!!
JARL - Vad/Var har du rymt ifrån!?
Snälla SAAB, aldrig en trecylindrig motor... Det är det mest vibrerande och bullriga som kan monteras i en bil! Skoda Fabia med sin trecylindriga motor, är ett varningens (skräck)-exempel!
Jarl är en typisk avundsjuk svensk som sitter o klagar på alla bilar som är bättre än hans gamla yaris 1.0
Han är den typiska loosern som aldrig kommer att bli mer än en avundsjuk nolla.
ERIK J inte om du jämför med en trecylindrig tvåtaktare.
Den går jämnt.
@SAABNISSE Jag tror inte att en tvåtaktare klarar dagens miljökrav! ;-)
Jävla puckokommentarer! Fokusera på frågan istället!!
Mitt svar på den:
Visst behöver Saab ett par, tre attraktiva modeller för att få upp volymerna. Men dels är det på gång, dels är det i alla avseenden snygga, säkra och saabigt personliga bilar.
Den bilägare som vill framhäva smart personlighet, individuellt tänkande, sportig frihetskänsla och dessutom vill poängtera avståndstagande till jänkemässiga goliatfasoner, kör en Saab. Det är som Saab säger i sin payoff "move your mind". Om du inte vill det eller har förmågan - försvinn i en japs istället.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.