Nästa artikel
Saab lovordas och sänks i AutoIndex
AutoIndex

Saab lovordas och sänks i AutoIndex

Publicerad 11 juni 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Det är en sak att tycka bilen är toppen, men en annan sak att vara säker på att köpa samma märke igen. I det dilemmat hamnade Saabs ägare i AutoIndex.
När Saabs fortsatta existens hängde på en skör tråd veckan före och månaden efter jul skedde en kraftsamling.

Saabs betygssnitt ökade

Det var inte bara i Trollhättan som anställda och Saabägare demonstrerade för att få behålla sin fabrik utan stödet var massivt från i stort sett alla delar av världen där Saab finns representerat.

Det resulterade i att Saabägarna gav än mer beröm och stöd till organisationen och produkten som helhet.

Det avspeglas också i årets AutoIndex där Saabs betygssnitt, jämfört med föregående år, ökade med 2,8 procent - och där framför allt bilarnas kvalitet, verkstädernas arbeten och återförsäljarnas inställning har lovordats extra mycket.

Stor osäkerhet
En samvetsfråga som ingår i lojalitetsenkäten var det dock svårare för Saabägarna att komma förbi.

Frågan löd: hur säker är du på att köpa samma märke igen nästa gång du byter bil?

Här blev av förståeliga skäl osäkerheten stor.

Bland alla redovisade märken räckte poängen från Saabs ägare inte längre än till näst sista plats i rankingen.

Endast Seat-ägarna var i det läget mer osäkra på om de skulle köpa samma märke igen.

En blick bakåt i almanackan ger bra förklaringar.

24 oktober förra året drog sig Koenigsegg ur Saabaffären och 18 december kom General Motors besked om att lägga ned fabriken.

Sedan följde veckor av ovisshet - delvis under den tid som AutoIndex-undersökningen låg ute - innan överenskommelsen med Spyker slutligen blev klar 22 februari.

Naturliga reaktioner

Saabägarnas reaktioner är helt naturliga.

Här visste man inte ens om det skulle finnas några nya bilar att köpa, om återförsäljarna skulle gå i konkurs, om garantierna skulle upphöra att gälla eller om reservdelsflödet skulle börja sina.

Rekonstruktionen av Saab med Spykers finansiärer och med det statligt garanterade fyramiljarderslånet från Europeiska Investeringsbanken ska förhoppningsvis få de kvarvarande kunderna att känna större trygghet att köpa Saab-bilar framöver.

I det perspektivet ska vi dock påminna om att Saabs kunder genom åren, långt innan krisen blev akut, sakta men säkert blivit mer osäkra på att fortsätta vara trogna märket.

Från 5 till 15
År 2007 rankades Saab som femte märke, år 2008 som tionde och år 2009 som 15:e märke.

För Saab måste botten vara nådd med den 21:a plats som märket har i dag.

Det räcker inte bara med att kunderna lovordar kvaliteten på bilarna, de måste också vara säkra på att hålla fast vid sitt märke, om Saab på nytt ska komma på fötter.

AutoIndex 2010: Lojalitet

Klicka för att se större bild.


Rankingen visar vilka bilägare som är hundraprocentigt säkra på att de kommer att köpa samma märke vid nästa bilbyte.

Betygen 1-7 har omvandlats till indextal som teoretiskt kan variera från 0 till
1 000 poäng.

Diagrammet visar de som satt betyg 7, det vill säga de som är helt säkra på att köpa samma märke igen.

AutoIndex 2010: Lojalitet, ranking senaste fyra åren


Diskutera: Vad tycker du om lojalitetsundersökningen?

Relaterade dokument

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-06-11 14:28
MM (ej verifierad)

Aldrig att jag kommer äga en Saab...Den påminner om den döda papegojan som han försöker övertyga kunden om att den bara sover... Saab är lika död som papegojan.

#2 • Uppdaterat: 2010-06-11 14:39
Emme (ej verifierad)

MM: Jaha? Kul för dig.

#3 • Uppdaterat: 2010-06-11 17:26
Kenta (ej verifierad)

MM:
Jag tror snarare att det är du som är död trots att du försöker få andra att tro att du bara sover...

#4 • Uppdaterat: 2010-06-11 23:05
Aldrig mer en Saab! (ej verifierad)

MM: Det var tamejfan den bästa liknelsen över Saabs situation jag hört på väldigt länge. Saab lever på lånad tid...

#5 • Uppdaterat: 2010-06-12 01:31
daniel (ej verifierad)

Jag har få principer, men en som jag alltid har följt är: ATT JAG ALDRIG SKA SVIKA SAAB OCH BYTA MÄRKE!!! Jag älskar Saab och vill att det ska finnas kvar. Jag faller på knä inför alla saabägare och ber er att köpa Saab igen!
Saab behövs!!

#6 • Uppdaterat: 2010-06-12 01:38
pg (ej verifierad)

Fanatisk övertro på Saab förekommer allt för ofta. Skitprat om andra märken likaså från sammma. Varför kan inte dessa fanatiker inse sanningen någon gång. Sanningen att andra fabrikat faktiskt är bättre.

#7 • Uppdaterat: 2010-06-12 02:48
Hasse (ej verifierad)

PG Gör som JARL! Skaffa dig en Toyota Yaris 1.0.
Eller skaffa dig en OPEL Corsa. Sen är lyckan gjord!

#8 • Uppdaterat: 2010-06-12 11:20
Jes (ej verifierad)

Intressant att se hur det förändras under fyra år. Det är även Mazda och Citroen som klivit ner i listan.
Kia har tydligen blivit populär och Mercedesägare har nog glömt rostproblemen nu.
Subaru och även Toyota verka ligga stabilt trots allt.
Saab, vårt sorgebarn, tja det är nog för tidigt att sia om dess framtid, kul liknelse MM. This is a dead car, no it's only sleeping ... tiden får visa om det går att väcka den!

#9 • Uppdaterat: 2010-06-12 21:20
leifer (ej verifierad)

Varför elda på märkesfixeringen med såna här undersökningar?

#a • Uppdaterat: 2010-06-13 09:24
jan (ej verifierad)

MM jarl

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.