Lilla nischmärket Subaru är tillbaka som nummer ett bland svenska kunder. Det visar senaste upplagan av Vi Bilägares konsumentundersökning AutoIndex. Subaru, nu med en marknadsandel på 1,5 procent, puffar därmed ned BMW från tronen med minsta möjliga marginal. Klar trea är Toyota.
AutoIndex är Sveriges bredaste konsumentundersökning där svenska folket fått säga sitt om bilägandet i stort och smått. I år har totalt 16 375 svenskar deltagit. Bilägarna är slumpvis utvalda och äger privat sina bilar som är av årsmodellerna 2002-2008.
Efter en hel radda av frågor om bilkvalitet, egenskaper, ekonomi, återförsäljare, verkstäder och lojalitet visar det sig att Subaru på nytt har Sveriges mest nöjda kunder. Subaru vann även år 2007 då märket för första gången ingick i undersökningen.
Sett över tiden är BMW så här långt det framgångsrikaste märket i AutoIndex. Under de senaste sex åren har det tyska prestigemärket aldrig varit sämre än tvåa och vunnit utmärkelsen vid fyra tillfällen.
Topptrio höjer sig
Toyota har också en stabil och pålitlig ägarskara. Under den senaste femårsperioden har Toyota aldrig varit sämre än trea och som vanligt är det eftermarknaden, verkstäderna och återförsäljarna, som framför allt prisas av de egna kunderna. Resultaten under de senaste åren visar också att Subaru, BMW och Toyota står i en klass för sig när det gäller att uppnå det som på affärsspråk kallas för högt kundnöjdhetsindex.
Betecknande för topptrion är att de trots höga förväntningar ändå lyckats höja sina betyg några snäpp. Det krävs arbete utöver det vanliga för att gå från redan mycket höga resultat till ännu högre.
Årets bubblare heter annars Skoda som gjort en framryckning från tolfte upp till sjunde plats. Anmärkningsvärt är att storebror och koncernsyskonet Volkswagen gjort en i stort sett motsvarande resa nedåt, från tionde till en högst medioker 18:e plats.
Turbulensen påverkar Saab
En annan raket uppåt i de nedre regionerna är Nissan som avancerat från 20:e upp till 13:e plats. En förbättring noteras också för Renault som under det senaste året stått på egna ben efter skilsmässan från Volvo.
Saab dalar också i rankingen år för år och hamnar nu på ett resultat under medel. Turbulensen kring Saab och dess fortsatta existens har naturligtvis stor påverkan. Det är inte så att ägarnas förtroende för bilen och dess egenskaper, verkstäderna eller återförsäljarna minskat utan hela tappet ligger i stort sett på frågorna som rör lojaliteten.
Fotnot: I kommande nummer av Vi Bilägare ska de enskilda enkäterna för bilkvalitet, återförsäljare och verkstäder redovisas. Kommentarer och analyser ger svar på varför vissa märken stiger eller faller i AutoIndex.
Efter en hel radda av frågor om bilkvalitet, egenskaper, ekonomi, återförsäljare, verkstäder och lojalitet visar det sig att Subaru på nytt har Sveriges mest nöjda kunder. Subaru vann även år 2007 då märket för första gången ingick i undersökningen.
Sett över tiden är BMW så här långt det framgångsrikaste märket i AutoIndex. Under de senaste sex åren har det tyska prestigemärket aldrig varit sämre än tvåa och vunnit utmärkelsen vid fyra tillfällen.
Topptrio höjer sig
Toyota har också en stabil och pålitlig ägarskara. Under den senaste femårsperioden har Toyota aldrig varit sämre än trea och som vanligt är det eftermarknaden, verkstäderna och återförsäljarna, som framför allt prisas av de egna kunderna. Resultaten under de senaste åren visar också att Subaru, BMW och Toyota står i en klass för sig när det gäller att uppnå det som på affärsspråk kallas för högt kundnöjdhetsindex.
Betecknande för topptrion är att de trots höga förväntningar ändå lyckats höja sina betyg några snäpp. Det krävs arbete utöver det vanliga för att gå från redan mycket höga resultat till ännu högre.
Årets bubblare heter annars Skoda som gjort en framryckning från tolfte upp till sjunde plats. Anmärkningsvärt är att storebror och koncernsyskonet Volkswagen gjort en i stort sett motsvarande resa nedåt, från tionde till en högst medioker 18:e plats.
Turbulensen påverkar Saab
En annan raket uppåt i de nedre regionerna är Nissan som avancerat från 20:e upp till 13:e plats. En förbättring noteras också för Renault som under det senaste året stått på egna ben efter skilsmässan från Volvo.
Saab dalar också i rankingen år för år och hamnar nu på ett resultat under medel. Turbulensen kring Saab och dess fortsatta existens har naturligtvis stor påverkan. Det är inte så att ägarnas förtroende för bilen och dess egenskaper, verkstäderna eller återförsäljarna minskat utan hela tappet ligger i stort sett på frågorna som rör lojaliteten.
Fotnot: I kommande nummer av Vi Bilägare ska de enskilda enkäterna för bilkvalitet, återförsäljare och verkstäder redovisas. Kommentarer och analyser ger svar på varför vissa märken stiger eller faller i AutoIndex.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Grattis Subaru ! Tänk själv !
Subaru är ett litet märke och de ägare jag har pratat med har verkligen varit nöjda. Man skall komma ihåg att det inte är ett märke som strävar att bli ett prestigemärke, utan man tillverkar praktiska bilar med extremt hög kvalitet. Kanske något för volvo att ta efter.
Vad då litet märke, då är 70% av alla märken små, lika stora som Honda, Mazda, Mitsubishi, Opel, mm. större än Fiat, Zeat mm. Bra bilar, bra handlare. Men Vi bilägare envisas med att hylla bilmärken som inte håller kvaliteten
Kvalite istället för kvantitet
Grattis och Lycka till
Med statistik kan du bevisa det du själv vill.
Subaru har nöjda kunder men inte är de många till antalet.
Toyota och BMW säljer många bilar och har mång många nöjda kunder. Vilken är bäst????
Roland, vem som är bäst kan vi väl låta Svensk Bilprovning eller TUV i Tyskland få avgöra...... Svaret blir igen SUBARU. Även TOYOTA och BMW är bra bilar, har inte klagat på dem, utan på att man kallar märket mycket litet, för i så fall är 70% av alla bilmärken små.
En av de saker som är helt underbart med Subaru är att de kör sitt eget race med egen teknik. Inga hyllvaror från GM som plockas ihop till något könlöst reklamtrick. Grattis Subaru! Fortsätt på eran egna väg så behåller ni det tekniska försprånget och identiteten.
Subaru verkar vara kvalitet och det är vad man efterlyser , rackel är det värsta som finns.
Subaru är dubbelt så stora som saab och volvo tilsammans.
Men Lexus då...år efter år så tar dom inte med det märket. Varför det frågan man sig?
Janne.
Lexus har för få inrapporterade ägare för att få tillräckligt underlag. Så fort de har ett tillräckligt undelag så kommer Lexus med. Och troligtvis sopar banan med övriga.......säger en tidigare Lexus ägare.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.