Subaru är små, mycket små, och kanske är det är just därför som man lyckats med konststycket att samla sin lilla trogna skara till att bli landets mest nöjda bilägare. Subarus vd Torbjörn Lillrud har framgångsreceptet klart för sig.
- Vi glömmer det administrativa och fokuserar på kärnverksamheten.
- Vi glömmer det administrativa och fokuserar på kärnverksamheten.
(Grafik över bilmärkenas framgångar till höger)
Vi befinner oss i ett industriområde i Helsingborgs utkanter och försöker att finna förklaringar till varför Subaru på nytt vunnit AutoIndex, konsumentundersökningen som avslöjar vilka bilägare som mest höjer sitt märke till skyarna.
Subarus importör heter Subaru Nordic AB och är ett fristående bolag för Sverige, Danmark, Finland och baltstaterna. Vid vårt besök har huvudkontoret förvandlats till en enda stor byggarbetsplats. Väggar rivs och nytt golv läggs och i det som tidigare var företagets showroom sitter nu personalen och lunchar med medhavda matlådor.
"Fina" kunder
Det är ingen hemlighet att Subarus ambitioner är att höja varumärkets anseende, att få kunderna att känna sig "fina", som hos BMW, Audi och Mercedes.
Men lokaliteterna, vare sig hos generalagent eller återförsäljare, har ännu inte matchat önskad status. Subaru har så här långt nöjt sig med en lite enklare framtoning - med fast förvissning om att bilarnas kvalitet, enligt rader av oberoende undersökningar, ändå ska vara det bästa försäljningsargumentet.
- Vi kan inte tvinga våra återförsäljare att miljoninvestera i nya lokaler, allra helst i dessa tider, säger Torbjörn Lillrud.
- Det sunda förnuftet måste få råda, men självklart vill på sikt höja standarden.
Subaru har växt, från 50 till 120 återförsäljare i Norden på bara fyra år. Och i Sverige har man gått från drygt 700 sålda bilar år 2001 till 3 141 bilar i fjol.
- Vi har konstant varit oroliga för växtvärken och vi tänker på det varje dag. Vi har sagt att vi glömmer det administrativa, det som våra huvudmän lägger på oss. Det är bättre att fokusera på kärnverksamheten i stället för att skicka tjusiga diagram till Japan.
Subaru Nordic har ändå fått ett erkännande från sin huvudman - pris för världens bästa Subaru-rapportör om tekniska tips.
- Japanerna är oerhört lyhörda, säger Torbjörn Lillrud. Men det kan gå långsamt, några förhastade beslut tas aldrig. Men när väl en förändring kommer, då är det klockrent.
Stärkt lojalitet
I årets AutoIndex-undersökning har Subarus kunder blivit allt mer nöjda med bilarnas kvalitet och verkstäder - och till följd av detta har också lojaliteten stärkts. Det enda som rankingmässigt inte har förbättrats är i enkäten återförsäljarna, när bedömningarna nu enbart kommer från nybils-ägarna, här med årsmodellerna 2005-2008.
- Allra roligast är det att våra kunder blivit ännu mer nöjda med våra verkstäder, det var det enda område där vi tidigare inte nått topposition. Här har vi organiserat om oss och det är förstås jätteroligt att vi nu ser resultat av det arbetet.
Subaru har precis som alla andra biltillverkare påverkats av lågkonjunkturen, trots att Subaru fram till och med mars månads utgång noterades för en försäljningsökning i Sverige på sju procent.
- Men jag har svårt att se att vi ska ha ökat försäljningen när vi summerar 2009, säger Torbjörn Lillrud. Lönsamheten blir sämre, vi får betala mer för bilarna och vi kan inte heller höja priserna. Vi liksom återförsäljarna får ta av marginalerna.
"Svår balansgång"
Situationen i Baltikum är långt värre, där banksystemet fullkomligt kollapsat. Här har bilförsäljningen backat med 75 procent och för Subarus del med 30 procent.
- Här gäller det att se till att överleva tills krisen är över.
På den svenska marknaden har generalagenten varit återhållsam med rabatter, för att hålla upp Subarus erkänt fina andrahandsvärde.
- Ännu så länge klarar vi det, men det är hela tiden en svår balansgång, säger Torbjörn Lillrud som under bilbranschens värsta tid ändå kan glädja sig åt en sak - segern i AutoIndex 2009.
- Den här utmärkelsen kommer att stärka oss ytterligare.
Fotnot: Subaru sålde 3 141 bilar i fjol vilket gav en marknadsandel
på 1,24 procent. Bilmodellfördelningen i procent: Legacy 53, Forester
26, Impreza 14, Justy 5 och Tribeca 2.
I morgon kommer nästa del av AutoIndex - där vi fokuserar på Saabs kraftiga fall.
Vi befinner oss i ett industriområde i Helsingborgs utkanter och försöker att finna förklaringar till varför Subaru på nytt vunnit AutoIndex, konsumentundersökningen som avslöjar vilka bilägare som mest höjer sitt märke till skyarna.
Subarus importör heter Subaru Nordic AB och är ett fristående bolag för Sverige, Danmark, Finland och baltstaterna. Vid vårt besök har huvudkontoret förvandlats till en enda stor byggarbetsplats. Väggar rivs och nytt golv läggs och i det som tidigare var företagets showroom sitter nu personalen och lunchar med medhavda matlådor.
"Fina" kunder
Det är ingen hemlighet att Subarus ambitioner är att höja varumärkets anseende, att få kunderna att känna sig "fina", som hos BMW, Audi och Mercedes.
Men lokaliteterna, vare sig hos generalagent eller återförsäljare, har ännu inte matchat önskad status. Subaru har så här långt nöjt sig med en lite enklare framtoning - med fast förvissning om att bilarnas kvalitet, enligt rader av oberoende undersökningar, ändå ska vara det bästa försäljningsargumentet.
- Vi kan inte tvinga våra återförsäljare att miljoninvestera i nya lokaler, allra helst i dessa tider, säger Torbjörn Lillrud.
- Det sunda förnuftet måste få råda, men självklart vill på sikt höja standarden.
Subaru har växt, från 50 till 120 återförsäljare i Norden på bara fyra år. Och i Sverige har man gått från drygt 700 sålda bilar år 2001 till 3 141 bilar i fjol.
- Vi har konstant varit oroliga för växtvärken och vi tänker på det varje dag. Vi har sagt att vi glömmer det administrativa, det som våra huvudmän lägger på oss. Det är bättre att fokusera på kärnverksamheten i stället för att skicka tjusiga diagram till Japan.
Subaru Nordic har ändå fått ett erkännande från sin huvudman - pris för världens bästa Subaru-rapportör om tekniska tips.
- Japanerna är oerhört lyhörda, säger Torbjörn Lillrud. Men det kan gå långsamt, några förhastade beslut tas aldrig. Men när väl en förändring kommer, då är det klockrent.
Stärkt lojalitet
I årets AutoIndex-undersökning har Subarus kunder blivit allt mer nöjda med bilarnas kvalitet och verkstäder - och till följd av detta har också lojaliteten stärkts. Det enda som rankingmässigt inte har förbättrats är i enkäten återförsäljarna, när bedömningarna nu enbart kommer från nybils-ägarna, här med årsmodellerna 2005-2008.
- Allra roligast är det att våra kunder blivit ännu mer nöjda med våra verkstäder, det var det enda område där vi tidigare inte nått topposition. Här har vi organiserat om oss och det är förstås jätteroligt att vi nu ser resultat av det arbetet.
Subaru har precis som alla andra biltillverkare påverkats av lågkonjunkturen, trots att Subaru fram till och med mars månads utgång noterades för en försäljningsökning i Sverige på sju procent.
- Men jag har svårt att se att vi ska ha ökat försäljningen när vi summerar 2009, säger Torbjörn Lillrud. Lönsamheten blir sämre, vi får betala mer för bilarna och vi kan inte heller höja priserna. Vi liksom återförsäljarna får ta av marginalerna.
"Svår balansgång"
Situationen i Baltikum är långt värre, där banksystemet fullkomligt kollapsat. Här har bilförsäljningen backat med 75 procent och för Subarus del med 30 procent.
- Här gäller det att se till att överleva tills krisen är över.
På den svenska marknaden har generalagenten varit återhållsam med rabatter, för att hålla upp Subarus erkänt fina andrahandsvärde.
- Ännu så länge klarar vi det, men det är hela tiden en svår balansgång, säger Torbjörn Lillrud som under bilbranschens värsta tid ändå kan glädja sig åt en sak - segern i AutoIndex 2009.
- Den här utmärkelsen kommer att stärka oss ytterligare.
Fotnot: Subaru sålde 3 141 bilar i fjol vilket gav en marknadsandel
på 1,24 procent. Bilmodellfördelningen i procent: Legacy 53, Forester
26, Impreza 14, Justy 5 och Tribeca 2.
I morgon kommer nästa del av AutoIndex - där vi fokuserar på Saabs kraftiga fall.
Relaterade dokument
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Världsligt är inte Subaru litet!
Subaru är större än både Volvo och Saab tillsammans, vi norden har en förmåga att tro att vi är störst och vet bäst.
kul att dom vinner igen över premiumbilar som bmw och audi , kvalitet är väldigt avgörande när man väljer märke.
Det värsta folk vet är bilar som racklar och en dålig service.
Subaru små??? Kanske i Svergie men dom är större än våra "svenka" bilmäken är. Subaru använder bara egna delar ej några ihopplock av andras Typ GM Ford.
Hur kan man skriva att märket är litet, mycket litet, då är ju 70% av alla märken i sverige mycket små. över 3000 bilar i sverige per år är i samma storlek eller större än, Fiat, Zusuki, Honda, Alfa, Lexus, Mazda, Zeat, Opel, chevrolet, Nissan, mm, mm. Påstå att framgången beror på att märket är litet, skitsnack, då skulle ja alla dessa märken ligga i Topp!!?? Vi Bilägare???????? Vilken bransch är ni i?
En av de saker som är helt underbart med Subaru är att de kör sitt eget race med egen teknik. Inga hyllvaror från GM som plockas ihop till något könlöst reklamtrick. Grattis Subaru! Fortsätt på eran egna väg så behåller ni det tekniska försprånget och identiteten.
Var inne i Halmstad för att se ny Forester. Mycket tillmötesgående och trevlig chef och han visade och jag fick provköra. Hos Hedins bil (Mercedes) ingen ens kom och hälsade. Får se sen vad jag slutligen köper.
Gratulera så lagom. Hade faktiskt för länge sedan bestämt mig för en Subaru. Men det stupar på att det inte finns någon återförsäljare. Vi hade en gång en sådan med fin service. Dög tydligen inte för en annan konstig firma skulle ta över. Den gick i konkurs efter ett halvår men det verkar inte som om man ids leta upp någon ny. Varför inte gå tillbaka till den första? Men har de fått kicken en gång kanske det är kört.
Ett tips till dig som skall köpa en bil i synnerhet en NY bil.
Gå in till en Bilhandlare med fina lokaler ta på dig lite halvtaskiga kläder.
Så får du se ett bemötande som du ej tror är sant.
Gör sedan samma besök men vänta några veckor men nu med fina kläder.
DU har ju det tidigare besöket i ditt minne titta på samma bil.
Men glöm ej att du skall inte ditt första besök visa din gamla bil.
den kan du berätta om sedan eller sälja själv.
så kan du jämföra de olika priser du kommer att få.
SÅ att Bilhandlare skall se till att de har fancy lokaler är bara skit du går på en myt och blir lurad i slutändan.
Ditt bemötande vid ett besök och hur uppriktig säljaren är och vad de ger för service är vad som är för dig viktigt att de har fina blanka lokaler är ej något du skall se på för du skall väl ej köpa lokalen eller? Att de har fina lokaler är för att imponera på dig för du i deras ögon vet inget om bilar med mera. Så fina lokaler gör intryck av kunskap om bilar.
Sug på den du.
mvh wizard-amd
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.