Snacka om rätt "tajming". 1 april förra året tillträdde fransmannen Philippe Jombart som vd för Renault Nordic och nu, drygt ett år senare, pekar försäljningssiffrorna spikrakt uppåt.
- Ja, jag vill ju gärna tro att det beror på mig, säger han och brister ut i ett gapskratt. Men självklart är det en rad faktorer som gör att det går så bra just nu.
Renault klättrar
Renaults framgångar märks inte bara i försäljningsstatistiken utan också i Vi Bilägares ägareundersökning AutoIndex.
De som äger yngre versioner, årsmodellerna 2006-2009, har nästan bara gott att säga om sina relationer till återförsäljarna.
Jämfört med året innan klättrade Renault från en medioker 17:e plats upp till en sensationell femteplats i återförsäljarenkäten. Betygen förbättrades med hela sju procent.
- Trevliga resultat, medger Renaults vd. Men resultaten speglar också det stora arbete vi lagt ned med att bygga upp en ny organisation. Det har inte varit lätt kan jag säga.
Lycklig separation
Ibland brukar det heta att det inte finns några lyckliga skilsmässor, men i fallet Renault bevisas motsatsen.
Från och med årsskiftet 2007/2008 står Renault på egna ben som importör och general-agent efter 25 års oavbrutet samarbete med Volvo.
- Med all respekt för Volvo och det samarbete vi haft så förtjänar trots allt ett märke av Renaults storlek att hanteras på ett eget och exklusivt sätt, säger Philippe Jombart.
- Det sker nu, tack vare nya avtal med våra återförsäljare.
Det intressanta i sammanhanget är att återförsäljarna så gott som undantagslöst är desamma som före skilsmässan.
Renaults nya generalagent ansåg att den bästa lösningen var att behålla de närmare 170 Volvoåterförsäljarna som finns runt om i landet.
- Lojaliteten till Renault finns där. I omorganisationen gällde det att göra sig av med de sämre bitarna och behålla det som verkligen är bra, men i jämförelse med att starta upp från noll var det här en ännu svårare process eftersom vi här också har en bakgrund att hantera.
Sålunda har Renault idag ett eget IT-system och fullt ansvar för reservdelslogistiken och med nya krav på återförsäljarna om fokusering på varje enskilt varumärke.
Renault ska inte längre betraktas som lillebror hos återförsäljarna.
- Det är oerhört viktigt att våra kunder upplever att de numera vänder sig till specialister på Renault, vare sig det gäller hos återförsäljarna eller hos verkstäderna.
"Helt annan kvalitet"
Renaults väg för att återfå förtroende hos kunderna har inte bara handlat om ny bolagsbildning. Historien får man dras med, framför allt vissa kvalitetsmissar hos många av bilmodellerna som bland annat resulterat i återkommande anmärkningar från Bilprovningen.
- Vi har ingående tagit del av rapporterna och det har gjort att vi kunnat koncentrera oss på förbättringar, säger Philippe Jombart.
- Jag törs lova att våra nya modeller håller en helt annan kvalitet än tidigare, men dessvärre får vi i statistiken dras med våra äldre bilar där ännu inte alla blivit uppdaterade enligt de modifieringar som gjorts, men det är också bara ett begränsat antal bilar som drabbats.
Renault har under en rad av år prickats för glapp i styr- och spindelleder.
Effektivare skyddskåpor mot smuts och fukt och bättre smörjning har gjort att resultaten sakta men säkert nu blir bättre.
Rostskyddsprogram
Renaults felfrikampanj, där kunderna kostnadsfritt erbjuds en kontroll innan besiktning - och fullt åtagande för de här problemen från årsmodell 2004 och senare - har burit frukt.
- Förhållandena här i Norden, med saltade vägar och besvärligt klimat, har inneburit påfrestningar som inte är jämförbara med de större marknaderna, säger Philippe Jombart som har bred erfarenhet från andra länder i Europa och även USA.
Renault var dock relativt tidigt ute med att modifiera sitt rostskyddsprogram som i dag är ett av marknadens mest effektiva, enligt Vi Bilägares egna tester.
Renault har märkligt nog valt att inte framhålla det väl godkända rostskyddet i någon större utsträckning utan i stället prioriterat på budskap som säkerhet, miljöinriktning och allmänna kvalitetsförbättringar.
Clio i topp
Kampanjen om förlängd miljöbilspremie - en nybilsrabatt på
20 000 kronor - har slagit väl ut.
Renault Clio har blivit landets mest sålda småbil och över 80 procent är försedda med flexifuelmotorer.
Renault Mégane, sjua på försäljningslistan, säljs också med miljöklassad dieselmotor.
- Det är inte det reducerade priset som vi velat framhålla utan ännu mer kommunikationen om vår miljöinriktning, säger Philippe Jombart. Här vet vi att vi ligger bra framme med många olika lösningar, härnäst vår Kangoo i elbilsutförande.
Dacia lanseras parallellt
Parallellt med Renault jobbar också importören med att lansera lågprismärket Dacia som återfinns hos 24 återförsäljare.
Förra året såldes drygt 500 rumänsktillverkade bilar i Sverige.
- Potentialen för Dacia är en marknadsandel på två procent, men svenska bilköpare är konservativa och det kommer förmodligen att ta något längre tid att nå dit jämfört med flera andra europeiska länder.
Renault som enskilt märke sålde 7 000 personbilar ifjol och var redan uppe i 5 256 exemplar till och med maj månad i år.
Det innebar en markandsandel på 4,78 procent. Motsvarande andel i fjol låg på tre procent.
Återförsäljare, kundrelationer:
Se större grafik.
Svenska folket med bilar av årsmodellerna 2006-2009 har tyckt till om sina märkesåterförsäljare. Betygen är omvandlade till indextal som teoretiskt kan variera från 0 till 1 000 poäng.
500 poäng är ett medelnöjdvärde och som synes är inga bilägare i genomsnitt missnöjda med sina återförsäljare, men det skiljer en del i poäng mellan mest och minst nöjd.
Återförsäljare, förändringar:
Se större grafik.
De svenska bilägarna har på bara ett år blivit mer nöjda med sina återförsäljare, betygsnittet har höjts med drygt två procent.
Fyra märken redovisar dock minusresultat. Jämförelsen bygger på AutoIndexresultaten 2009 och 2010.
Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Renault har alltid varit ett mycket större märke än Volvo internationellt sett. Att säga att dom har lillebrorskomplex låter nästan lite komiskt... Dom har klarat sig bra mycket bättre än Volvo som nu är i kinesisk ägo. Vem borde lärt av vem?
JOHN, jag tror du missuppfattade det här med lillebror. Det handlade om situationen i Sverige. Senaste åren har återförsäljarna sålt 6-7ggr fler Volvo än Renault.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.