Japanska märken som Subaru, Toyota och Honda har lyckats förmedla känslomässiga kopplingar till sina kunder. Det visar lojalitetsenkäten i AutoIndex 2010.
I begreppet lojalitet finns både en teknisk och en emotionell del.
Emotionell lojalitet
Dessa båda faktorer måste samverka och utvecklas för att resultatet ska bli riktigt bra.
De flesta aktörerna inom bilvärlden har oftast bara möjlighet att arbeta med den tekniska lojaliteten, alltså med produktkvalitet, priser och leveranser.
Här försöker man vinna mark genom att konkurrera med konkreta åtgärder, men samtidigt finns alltid risken att en aldrig så liten miss kan få kunden att vända sig åt ett helt annat håll.
Den idealiska kopplingen är om kunden också har en känslomässig koppling till sitt märke, en så kallad emotionell lojalitet.
Kan överse kvalitetsbrister
Det är här som de etablerade varumärkena på förhand har en fördel.
Här har många bilägare en sådan innerlig relation till sitt märke att de aldrig kan tänka sig att byta.
Det finns otaliga exempel på bilägare som till och med kan överse med vissa kvalitetsbrister.
Stoltheten över att själv ha bestämt sig för ett speciellt varumärke och hålla fast vid det blir helt avgörande.
Att mäta lojalitet, enligt researchföretaget Loyalty Groups sätt att se på saken, är en process.
Subaru entusiastmärke
Flera frågor, bland annat om att köpa samma märke igen, rekommendationer och känslor för varumärket ligger bakom slutresultat i lojalitetesenkäten.
Subaru har med sin fyrhjulsdrift och sina boxermotorer med åren blivit lite av ett entusiastmärke, likt Citroën för 20 år sedan eller för att finna ett annat aktuellt exempel, likt Alfa Romeo i Danmark som är stadigt topplacerat av sina ägare i AutoIndex.
Subaru har lyckats att få kunderna att känna känslomässig koppling till märket.
Ovanpå det måste naturligtvis produkten och eftermarknaden fungera på en förväntad nivå för att resultatet i slutändan ska bli riktigt bra.
Flera trender
Årets resultat visar på flera intressanta trender.
1. Suzuki har förbättrat sitt resultat mest av alla, säkert kopplat till den nya organisationen, med fler återförsäljare/verkstäder och med ett utbud av miljöinriktade småbilar som ligger i tiden.
Suzukis stora procentuella förbättring har också att göra med att fjolårsresultatet var mediokert.
2. Kia säljer bilar som aldrig förr.
Den sjuåriga garantin, och upplevd kvalitet, har gjort att kunderna känner allt större förtroende för det sydkoreanska märket.
3. Mercedes håller sakta men säkert på att hämta sig efter rostkrisen.
Den nyare generationen bilar håller förväntad kvalitet på ett helt annat sätt än tidigare.
4. Allt eftersom försvinner de gamla rostkänsliga bilarna ur undersökningen, i år finns exempelvis inga ägare av E-klass årsmodell -02 (Wagen 210) med bland respondenterna.
Mitsubishi tappar
I övrigt går det också att konstatera att de importörer som sålde bra under fjolårets krisår också fått sina kunder att känna mer lojalitet, exempelvis Volkswagen, Renault och Hyundai.
Fyra märken uppvisar sämre lojalitet än ifjol, bland annat topprankade BMW, Toyota och Audi - ett tecken på att skyhöga förväntningar inte infriats till fullo.
Men lojalitetspoängen totalt är ändå imponerande.
Mitsubishi har tappat mest, säkert kopplat till modellutbudet, där gamla Space Star- och Carisma-ägare inte haft några givna ersättningsbilar att byta upp sig till.
Klicka här för att se större grafik.
Svenska folkets lojalitet och referenser till eget märke redovisas som en delenkät i AutoIndex.
En rad olika frågor ligger bakom slutpoängen.
Betygen har omvandlats till indextal som teoretiskt kan variera från 0 till 1 000 poäng.
Jämförelsen visar hur lojala och varumärkesberoende bilägarna är i förhållande till varandra.
Klicka här för att se större grafik.
Lojalitetspoängen förändras ständigt, betygssnittet har höjts för de flesta av märkena i en direkt jämförelse mellan resultaten 2010 och 2009.
Här redovisas de procentuella förändringarna.
Undersökningen genomfördes i januari/februari 2010 och de slumpmässigt utvalda bilägarna äger bilar av årsmodellerna 2003-2009.
Diskutera: Vad tycker du om lojalitetsenkäten?
Emotionell lojalitet
Dessa båda faktorer måste samverka och utvecklas för att resultatet ska bli riktigt bra.
De flesta aktörerna inom bilvärlden har oftast bara möjlighet att arbeta med den tekniska lojaliteten, alltså med produktkvalitet, priser och leveranser.
Här försöker man vinna mark genom att konkurrera med konkreta åtgärder, men samtidigt finns alltid risken att en aldrig så liten miss kan få kunden att vända sig åt ett helt annat håll.
Den idealiska kopplingen är om kunden också har en känslomässig koppling till sitt märke, en så kallad emotionell lojalitet.
Kan överse kvalitetsbrister
Det är här som de etablerade varumärkena på förhand har en fördel.
Här har många bilägare en sådan innerlig relation till sitt märke att de aldrig kan tänka sig att byta.
Det finns otaliga exempel på bilägare som till och med kan överse med vissa kvalitetsbrister.
Stoltheten över att själv ha bestämt sig för ett speciellt varumärke och hålla fast vid det blir helt avgörande.
Att mäta lojalitet, enligt researchföretaget Loyalty Groups sätt att se på saken, är en process.
Subaru entusiastmärke
Flera frågor, bland annat om att köpa samma märke igen, rekommendationer och känslor för varumärket ligger bakom slutresultat i lojalitetesenkäten.
Subaru har med sin fyrhjulsdrift och sina boxermotorer med åren blivit lite av ett entusiastmärke, likt Citroën för 20 år sedan eller för att finna ett annat aktuellt exempel, likt Alfa Romeo i Danmark som är stadigt topplacerat av sina ägare i AutoIndex.
Subaru har lyckats att få kunderna att känna känslomässig koppling till märket.
Ovanpå det måste naturligtvis produkten och eftermarknaden fungera på en förväntad nivå för att resultatet i slutändan ska bli riktigt bra.
Flera trender
Årets resultat visar på flera intressanta trender.
1. Suzuki har förbättrat sitt resultat mest av alla, säkert kopplat till den nya organisationen, med fler återförsäljare/verkstäder och med ett utbud av miljöinriktade småbilar som ligger i tiden.
Suzukis stora procentuella förbättring har också att göra med att fjolårsresultatet var mediokert.
2. Kia säljer bilar som aldrig förr.
Den sjuåriga garantin, och upplevd kvalitet, har gjort att kunderna känner allt större förtroende för det sydkoreanska märket.
3. Mercedes håller sakta men säkert på att hämta sig efter rostkrisen.
Den nyare generationen bilar håller förväntad kvalitet på ett helt annat sätt än tidigare.
4. Allt eftersom försvinner de gamla rostkänsliga bilarna ur undersökningen, i år finns exempelvis inga ägare av E-klass årsmodell -02 (Wagen 210) med bland respondenterna.
Mitsubishi tappar
I övrigt går det också att konstatera att de importörer som sålde bra under fjolårets krisår också fått sina kunder att känna mer lojalitet, exempelvis Volkswagen, Renault och Hyundai.
Fyra märken uppvisar sämre lojalitet än ifjol, bland annat topprankade BMW, Toyota och Audi - ett tecken på att skyhöga förväntningar inte infriats till fullo.
Men lojalitetspoängen totalt är ändå imponerande.
Mitsubishi har tappat mest, säkert kopplat till modellutbudet, där gamla Space Star- och Carisma-ägare inte haft några givna ersättningsbilar att byta upp sig till.
Klicka här för att se större grafik.
Svenska folkets lojalitet och referenser till eget märke redovisas som en delenkät i AutoIndex.
En rad olika frågor ligger bakom slutpoängen.
Betygen har omvandlats till indextal som teoretiskt kan variera från 0 till 1 000 poäng.
Jämförelsen visar hur lojala och varumärkesberoende bilägarna är i förhållande till varandra.
Klicka här för att se större grafik.
Lojalitetspoängen förändras ständigt, betygssnittet har höjts för de flesta av märkena i en direkt jämförelse mellan resultaten 2010 och 2009.
Här redovisas de procentuella förändringarna.
Undersökningen genomfördes i januari/februari 2010 och de slumpmässigt utvalda bilägarna äger bilar av årsmodellerna 2003-2009.
Diskutera: Vad tycker du om lojalitetsenkäten?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja, min Toyota har mer känslor än en Alfa eller Mini, det är bara att acceptera - Toyota är ute på en vinnande våg just nu. Allt blir rätt!
Dom enda känslor japanska bilar förmedlar på DETTA FORUM, är utav ren defensiv art, ty så fort den minsta lilla kritik riktas till t.e.x toyota, så förmedlas budskapet utav dess anhängare att dom som inte äger en toyota, helt enkelt är utav en lite sämre sort som inte riktigt begriper nåt..
jo nog handlar det om känslor alltid, sedan är det upp till var och en att bedömma huruvida det är förståndigt eller ej...!
Bilar förmedlar känslor till deras ägare, inte till mig som ser dem. Men som Jarl skrev för en tid sedan, japcrap, så får jag inte ihop hans resonemang alls.
Lojalitet i det här sammanhanget kunde också kallas inskränkthet, det skulle passa bättre. En som provar flera olika fabrikat är mer kunnig om bilar och mer tolerant som människa...
För att lägga till en dimension till så finns det ju olika bilar inom samra fabrikat också. "Känner" Audi RS6 eller Q7-föraren samma starka (förmodade) känslor även för Audi A2? Är Toyota IQ lika attraktiv som Toyota RAV4 eller LandCruiser? Skoda Superb v.s. Fabia, Merca S-klass vs. A-klass...
Tänk! Tänk! - Ööööööööh!? Ja mamma jag tänker...
Eftersom jag aldrig körde problemmercedesen W 210 utan bara har kört W123, W124 och W 211 (och snart en W 212) har jag aldrig själv fått någon negativ uppfattning om märket av den kalibern som funnits en tid bland allmänheten. Men jag har känt av det, eftersom de finns de som frågor mig om kvalitén pga det som talats om i media. Tänk vad några snåla beslutfattare på Mercedes kan ställa till det i många år fram över. Det var inte bara här i Sverige modellen ställde till det för företaget. Även i hemlandet Tyskland var det allmänt känt hur illa det var med rostskyddet.
Konstig beskrivning av detta forum ges av ROBERT. Det mesta jag läser är precis tvärtom mot vad denne ROBERT påstår. Ett forum fyllt av Toyota-hatare, varav de flesta babblar om bilar som dom inte ens fått sitta på barnkudden i. Än mindre kört. För egen del är jag ingen märkesfantast, utan mer typ bilintresserad.
Bilintresse är väl att betrakta som en klok egenskap, men inte har du känslor för alla bilar Seken? Känslor har man väl mer för de bilar man ägt eller kört? De som sedan säger sig hata än det ena än det andra märket har jag svårt att ta på allvar, det är nog mer ett uttryck av bekräftelsebehov; hör mig se mig eller något sådant.
Klart man får känslor för en bil som aldrig krånglar.
Bra inlägg John Och Seken. Tyvärr så finns det människor som aldrig provar mer än 2 eller 3 märken och som sedan blir fantaster. På samma sätt är det nyttigt att flytta från sin hemstad eller till en annan del av sverige. Varför inte prova att bo i ett annat land. Denna extrema märkesfanatism eller landsfanatism (tex: tyska bilar är bäst) är tyvärr bara ett bevis på att man är inskränkt.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.