Årets AutoIndex-undersökning om märkesverkstädernas service och kundrelationer visar en tydlig bild av att förbättringar skett.
Jämfört med resultaten i början av år 2009 har bilägarna under det senaste året blivit mycket mer nöjda. I genomsnitt har betygen höjts med tre procent.
EU:s gruppundantag och de fria verkstadskedjornas etablering på marknaden har fört det goda med sig att märkesverkstäderna har tvingats att stärka den egna verksamheten för att rädda kvar sina kunder.
Det har skett genom flexibilitet med öppettider, bättre riktad kundvård med uppföljningar, prisanpassning och diverse lockande förmåner.
Klicka här för större grafik
Idag har ingen återförsäljare råd att låta kunderna bara fly fältet efter avslutat köp.
Marginalerna vid bilförsäljning är förhållandevis små och därför är eftermarknaden livsviktig, inte minst riktat mot de bilägare som har äldre bilar, där garantierna gått ut.
Här jobbar nu merparten av märkesverkstäderna med uppföljningar och specificerad prisanpassning.
Det som blir mest förvirrande för kunden är att avgöra om innehållet i en service motsvarar ett eventuellt högre pris hos en märkesverkstad.
Här har märkesverkstäderna - och självklart också de fria kedjorna - en jätteutmaning med att nå fram med tydliga budskap ut till kund. Vad får man för pengarna?
Jobba med goodwill
Sex japanska märken och tyska BMW toppar verkstadsenkäten i AutoIndex 2010. Här har vi precis som förra året valt att enbart redovisa vad bilägarna till relativt nya bilar - årsmodellerna 2006-2009 - anser om sina märkesverkstäder.
Det är de här ägarna som till klart övervägande del låter serva sina bilar hos märkesverkstäderna eftersom nybilsgarantierna - och även fri service - i många fall fortfarande gäller.
Signifikativt för årets resultat är att topprankade Subaru, Toyota och BMW är de enda märken som inte lyckats förbättra sina resultat från 2009.
Här har naturligtvis de höga slutpoängen genom åren byggt upp oerhörda förväntningar.
Totalt sett är det mycket jämnt i mellanskiktet, men för Volvos del har rankingen (16:e plats) aldrig varit sämre. Volvo har inte heller förbättrat sina resultat i paritet med sina konkurrenter.
Varningsklockan har redan ringt och Volvo har sedan en tid tillbaka gått ut med stora kampanjer för att rädda kvar sina kunder hos de auktoriserade verkstäderna Volkswagen-gruppens långsiktiga arbete med kundrelationerna håller så sakteliga på att ge effekt även om rankingen för Seat, VW och Audi inte visar det.
Betygsförändringarna tyder trots allt på att kunderna är på väg att bli mer nöjda. Seat, framför allt, men även VW och Audi har ökat rejält medan Skoda hade sin största resultatförbättring året innan.
En delfråga i verkstadsenkäten - som omfattar tio frågor - handlar om benägenheten att vara flexibel vid garantier och eventuellt ge utrymme för goodwill.
Här har uppenbarligen fortfarande Audi, Volkswagen och Seat lite att jobba på i förhållande till sina konkurrenter.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hmmm...precis motsatt effekt mot att konkurrens utsätt Bilprovningen? Så konstigt det kan bli...(S)ådan logik är inte helt lättbegriplig.
*#*Idag har ingen återförsäljare råd att låta kunderna bara fly fältet efter avslutat köp.*#*
Mej har dom skrämt iväg för gott. Jag kommer ALDRIG mer Köpa en Audi VW mer.Efter 20 trogna år!
ALDRIG AUDI, ja problemet är att dom inte håller bättre än många billigare bilar, tvärtom.
Rätt LEIFER, Audi och Toyota har det gemensamt som du så träffande påpekar.
S-E-S, Toyota kanske har tappat men har länge ansetts vara det märke med högst och jämnast kvalitet, men även andra japanska märken som Honda och Mazda har mycket hög kvalitet. Koreanerna kommer starkt, idag har Kia 7 års garanti på alla modeller. Men även tidigare enklare märken som Opel har nu 5 års garanti. Och en Opel är garanterat billigare att reparera än en Audi. Det är alltså de gamla premium-märkena som inte hänger med garanti- och kvalitetsmässigt.
Funderar på att ta ut en Audi miljöbil som nästa leasing, men tvekar. Är kvaliten på bilen och verkstäderna (Stockholmsområdet)tillräckligt bra? Tidigare har ju alltid Audi varit premium, men elektronikfel o dyl som man läser om avskräcker speciellt i komb. med dåliga verkstäder!!
LEIFER, lång garanti behövs på dåliga bilar? Lämnas lång garanti på bra bilar så blir du lurad, då du betalar dyrt för något du inte kommer att få användning för.
Leifer...berätta gärna om dina EGNA erfarenheter av diverse bilmärke! För du sitter väl inte bara inne med massa fördummar?
Att luras med diagram är klassiskt. Låt diagrammet ovan visa mellan 0 och 900 så får ni se hur liten skillnaden verkligen är!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.