Subaru och Suzuki har faktiskt en hel del gemensamt.
Inte bara för att båda börjar på Su och har japanskt ursprung utan också för att båda genom åren tagit vara på fyrhjulsdriftens fördelar i sina modellprogram.
Nöjda kunder
Båda fick också plats i AutoIndex först år 2007 - för övrigt tillsammans med Kia - då försäljning och marknadsandelar började ge resultat, om än blygsamt till en början.
Subarus historia i AutoIndex känner ni förstås till.
Redan första året levererades bomben. Subaru hade Sveriges mest nöjda kunder.
En liten dipp året därpå resulterade i en tredje plats, men redan i fjol var märket tillbaka på toppositionen.
Befäst ställning
Och i år sitter Subaru, tack vare sina kunder, säkrare än någonsin, allra överst på tronen.
Just det faktum att Subaru befäst och stärkt sin ställning är det mest imponerande med årets resultat.
Framgångar föder förväntningar och det är inte ovanligt att det brukar resultera i sämre helhetsomdömen året därpå.
Men här har alltså Subaru lyckats matcha ökade krav med ännu bättre resultat.
Marginalen har ökat
År 2009 var ett turbulent bilår med finanskris och ras i bilförsäljningen, Saabs kamp för överlevnad och under de första månaderna 2010 också fallen med Toyotas kvalitetsproblem och återkallning av miljontals bilar runt hela världen.
Den enes död, den andres bröd brukar det heta och uppenbarligen har Subaru inte förlorat speciellt mycket på finanskrisen i Norden utan i stället kunna plocka poäng - och kunder - på andra märkens svårigheter.
Marginalen till toppkonkurrenterna BMW och Toyota har ökat på grund av att ägarna till dessa märken varit något mer återhållsamma med att ytterligare förbättra poängskörden.
Endast ett märke, Mitsubishi, uppvisar ett sämre resultat jämfört med fjolårets undersökning.
I övrigt har alla andra märken fått högre betyg av sina ägare, men på olika nivåer och det har också resulterat i vissa större omkastningar i rankingen, framför allt för de märken som parkerar under medel.
Peugeot tappar stadigt
Allra mest har Suzuki förbättrat sig och det ger ett kliv uppåt från 21:a till elfte plats.
Likaså har Seats, Renaults och Volkswagens ägare blivit påfallande mycket mer nöjda, men i Seats fall går ändå inte jumboplatsen att undvika.
Seat har trots allt närmat sig konkurrenterna och hotar nu Peugeot som stadigt tappat mark de senaste sex åren.
På den övre halvan har endast smärre omkastningar skett och symptomatiskt är att Saab-ägarna i de osäkra tider som rått ändå slutit upp kring sitt märke och gett både bilkvalitet och verkstäder betydligt högre betyg än i fjol.
Jämförelsevis är Volvos ökning inte lika stor och det har bland annat medfört att avstånden upp till både Audi och Mercedes ökat.
AutoIndex 2010 - TOTALT
Påverkan: Bil 40%, Försäljning 20%, Verkstad 20%, Lojalitet 20%
1. ( 1) | Subaru | 890 |
2. ( 2) | BMW | 869 |
3. ( 3) | Toyota | 854 |
4. (4) | Honda | 842 |
5. (4) | Audi | 832 |
6. (6) | Mercedes | 831 |
7. (8) | Volvo | 811 |
8. (7) | Skoda | 810 |
9. ( 9) | Mazda | 807 |
10 (10) | Saab | 802 |
MEDEL | 802 | |
11.(12) | Hyundai | 791 |
11.(21) | Suzuki | 791 |
13.(18) | Volkswagen | 790 |
14.(16) | Kia | 785 |
15.(19) | Renault | 784 |
16.(14) | Citroën | 774 |
16.(11) | Mitsubishi | 774 |
18.(13) | Nissan | 773 |
19.(17) | Opel | 772 |
20.(15) | Ford | 766 |
21.(20) | Peugeot | 759 |
22.(22) | Seat | 747 |
Diskutera: Hur förklarar du att Subaru stärkt sin ställning i toppen? Vad tycker du om årets resultat?
Autoindex är Sveriges största och bredaste konsumentundersökning på bilområdet.
Svenska folket har tyckt till om sitt bilinnehav. Betygen är omvandlade
till indextal som teoretiskt kan variera från 0 till 1 000 poäng.
Jämförelsen visar hur nöjda bilägarna är i förhållande till varandra.
500 poäng är ett medelnöjdvärde och som synes är det inga bilägare som
genomsnittligt är missnöjda med bilägandet i stort.
Det skiljer dock en
del i poäng mellan mest och minst nöjd.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Toyota i topp som vanligt.
Jarl. Det är möjligt att Toyota ligger fortfarande i toppen. Men vi med våran Toyota Auris påpekade på de problem med gnisslande bromsar, byte av hjullager fram. Toyota bytte och ställde upp utan att man behöver gnälla. Men det som är jobbigt var alla turer in för gnisslande bromsar till verkstaden, det tar tid. Och det tog tid innan man fick tyst på gnisslandet. Dock är bromsarna tysta nu. Men i December 2009 tröttnade vi och skrev ett brev till Toyota att vi inte var lika nöjda som tidigare och att vi aldrig tidigare stött på dessa problem som vi nu haft. Dock är väl gnisslande bromsar ett litet problem i jämförelse med många andra fel en bil kan drabbas av. Men byte av hjullager vid 7000mil är för tidigt och jag har aldrig drabbats av det tidigare så tidigt. Jag skyller på europeiska underleverantörer som inte håller sedvanlig japansk kvalitet som man varit van tidigare på japan tillverkade Toyotabilar.
Men precis som Vibilägare skriver så var vi mer återhållsamma med betygen mot tidigare i Autoindex. Dock verkar Toyota fortfarande mot andra märken stå sig bra trots sviktande kvalitet mot tidigare. mvh Conny
3:e-plats i topp? Tvåan är första förloraren! Grattis Subaru. Bilar med personlighet något Toyota är helt befriade ifrån. Att Toyota inte rasat mer efter kvalitetsmissarna berättar mer om ägarna än om bilarna.
Jarl: Du menar väl Subaru?
Intressant att tre Japanska bilar är bland de fyra första.
Av en Toyota förväntar man sig inget annat än den ska fungera och ta en från A till B. Till och med säljarna av Toyota är fullt medvetna om att Toyota gör produkter helt utan emotionellt engagemang. Ironiskt nog så säljer Toyota Auris sämre än Corolla serien gjorde, och med Auris har ändå Toyota försökt göra något mer än en bruksbil. Men det är inte vad Toyota ägarna vill ha.
Grattis! SUBARU går från klarhet till klarhet. Lite fel på bilprovningen, högt andrahandsvärde, fyrhjulsdrivning som standard och riktigt roliga att köra, jag älskar min Boxerdiesel!
Hur kan du härleda att Auris säljer sämre än Corolla Raphael? Menar du i absoluta tal, i form av marknadsandelar eller sitter du och trycker på en tidsserieanalys som ger detta utfall? MVH AL
Fantastiskt att Subaru vinner år efter år , även i Tyskland ,England och USA (Subru Forester bästa SUV).
Jag tror det blir en provkörning till helgen.
Även jag älskar min Subaru boxerdiesel! I mitt fall en Impreza.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.