Mitsubishi öppnar dörren för ett nytt rostskyddsprogram avsett för den svenska marknaden. En miljonssatsning ska tysta tvivlarna om japanska bilars bristfälliga rostskydd.
Mitsubishi liksom övriga japanska tillverkare har sedan länge haft ett mindre påkostat rostskyddsprogram i jämförelse med europeiska tillverkare.
Extrabehandlar alla bilar
Mitsubishi har nu tagit kritiken och tvivlet från sina egna kunder på allvar och bestämt sig för att extrabehandla alla bilar i importhamn innan de släpps ut på svenska vägar.
- Vi känner att vi vill leverera bättre skyddade bilar med tanke på de förhållanden som vi har här i Sverige med saltning, sandning och stensprut under vinterhalvåret, berättar produktchefen Anders Erngren.
- Därför har vi nu sedan 1 november förra året låtit extrabehandla alla Mitsubishi-bilar som tas in i landet.
Det finns både för- och nackdelar med att inte lyda direkt under fabriken.
Svenska Mitsubishi, eller SC Auto Sweden, ägs numera av det japanska handelshuset Sumitomo och det öppnar för större flexibilitet med kortare beslutsvägar.
- Det här är helt och hållet en egen importsatsning, men vi har naturligtvis fått fabrikens samtycke, säger Anders Erngren.
Med en beräknad årsvolym på 5 000 bilar springer notan upp till ett par, tre miljoner kronor, men än så länge har importören valt att inte prishöja bilarna.
Positivt och negativt
Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström lät hissa upp en sprillans ny Mitsubishi Lancer för kontroll och blev både positivt och negativt överraskad.
- Ett bra och nödvändigt initiativ av Mitsubishi, säger han.
- Slitskyddet under bilen är godkänt, men varför har man inte i samma veva låtit göra en komplett hålrumsbehandling?
Vi bollar över frågan till Anders Erngren.
- Det är självklart en kostnadsfråga. Men vi för redan diskussioner om vi har möjlighet att utöka skyddet.
Mitsubishi har god erfarenhet av extrabehandlingar och hade tidigare sådana på Space Star och Carisma med tioårsgarantin.
Men när tolvårsgarantin infördes på den nya generationen bilar upphörde extrabehandlingen, efter rekommendationer från fabriken.
Konkurrensmässig faktor
Toyota och Subaru kostade också på extrabehandlingar i svenska importhamnar under en tid, men upphörde med detta för flera år sedan, enligt "order" från sina huvudmän.
Mitsubishis återinförande av extra rostskydd kan på sikt bli en viktig konkurrensmässig faktor.
Sedan tidigare har också Mercedes och Ford förstärkta program för den svenska marknaden.
Diskutera: Vad tycker du om Mitsubishis satsning?
Extrabehandlar alla bilar
Mitsubishi har nu tagit kritiken och tvivlet från sina egna kunder på allvar och bestämt sig för att extrabehandla alla bilar i importhamn innan de släpps ut på svenska vägar.
- Vi känner att vi vill leverera bättre skyddade bilar med tanke på de förhållanden som vi har här i Sverige med saltning, sandning och stensprut under vinterhalvåret, berättar produktchefen Anders Erngren.
- Därför har vi nu sedan 1 november förra året låtit extrabehandla alla Mitsubishi-bilar som tas in i landet.
Det finns både för- och nackdelar med att inte lyda direkt under fabriken.
Svenska Mitsubishi, eller SC Auto Sweden, ägs numera av det japanska handelshuset Sumitomo och det öppnar för större flexibilitet med kortare beslutsvägar.
- Det här är helt och hållet en egen importsatsning, men vi har naturligtvis fått fabrikens samtycke, säger Anders Erngren.
Med en beräknad årsvolym på 5 000 bilar springer notan upp till ett par, tre miljoner kronor, men än så länge har importören valt att inte prishöja bilarna.
Positivt och negativt
Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström lät hissa upp en sprillans ny Mitsubishi Lancer för kontroll och blev både positivt och negativt överraskad.
- Ett bra och nödvändigt initiativ av Mitsubishi, säger han.
- Slitskyddet under bilen är godkänt, men varför har man inte i samma veva låtit göra en komplett hålrumsbehandling?
Vi bollar över frågan till Anders Erngren.
- Det är självklart en kostnadsfråga. Men vi för redan diskussioner om vi har möjlighet att utöka skyddet.
Mitsubishi har god erfarenhet av extrabehandlingar och hade tidigare sådana på Space Star och Carisma med tioårsgarantin.
Men när tolvårsgarantin infördes på den nya generationen bilar upphörde extrabehandlingen, efter rekommendationer från fabriken.
Konkurrensmässig faktor
Toyota och Subaru kostade också på extrabehandlingar i svenska importhamnar under en tid, men upphörde med detta för flera år sedan, enligt "order" från sina huvudmän.
Mitsubishis återinförande av extra rostskydd kan på sikt bli en viktig konkurrensmässig faktor.
Sedan tidigare har också Mercedes och Ford förstärkta program för den svenska marknaden.
Diskutera: Vad tycker du om Mitsubishis satsning?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.