Nästa artikel
SAABÄGARE ALLT MER OSÄKRA
AUTOINDEX:

SAABÄGARE ALLT MER OSÄKRA

Publicerad 8 maj 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Saabs vara eller inte vara ställer till bryderier för annars historisk trogna Saabägare. Lojaliteten till det egna märket sätts på prov, och för Saabs del bär det utför. Det är allt färre Saabägare som är beredda att hålla fast vid sitt märke när det blir tid att byta bil nästa gång.
I konsumentundersökningen AutoIndex spelar också frågorna om relationerna till det egna märket en viktig roll. I det ämnesområde som vi kallar lojalitet är det flera parametrar som ska vägas samman. Det handlar inte bara om nästa bilval utan också om hur ägarna ser på sitt eget varumärke i stort.

Saabs kris har självfallet medfört att varumärket naggats i kanten. Professor Magnus Söderlund på Handelshögskolan i Stockholm förklarar hur möjliga hot sätter igång spekulationer.

- Saabägarna funderar säkert på hur service och tillgång på reservdelar ska fungera i framtiden, de funderar också på hur andrahandsvärdet ska bli för en bil som kanske inte produceras.

Fallit i tre år

I lojalitetsenkäten finns en fråga som lyder: hur säker är du på att köpa samma märke igen när du köper ny bil nästa gång?

Under perioden janauari-mars i år då frågan ställdes var Saab-ägarna de som förändrat sitt tankesätt mest jämfört med motsvarande period i fjol. Rankingmässigt kan vi också se hur Saab fallit just på denna fråga under de senaste tre åren, fem placeringar bakåt varje år.

Saab är inte ensamt om att tappa i ranking, Citroën och Mazda är andra exempel på märken som gått samma väg. En helt annan utveckling visar istället de sydkoreanska tillverkarna Kia och Hyundai vars ägare blir mer säkra för varje år som går på att de kommer att vara sina märken trogna.

I en klass för sig

Totalt sett står Subaru och dess ägare i en klass för sig när det gäller lojaliteten i alla dess former. De prestigeladdade varumärkena håller också stilen.

- Det indikerar stabilitet, säger Magnus Söderlund. Det visar på just dessa bilmärkens förmåga att skapa starka band till sina kunder. Trots lågkonjunktur väljer dessa ägare att hålla fast vid det som känns säkert och tryggt.
På så vis är bilar ännu inte riktigt jämförbara med andra varor i vårt konsumtionssamhälle.

- För andra varor gäller att de flesta väljer billigare alternativ i en lågkonjunktur. Och uppföljningar har visat att många sedan stannar kvar med dessa varor, också när konjunkturen vänder.

Den nuvarande lågkonjunkturens verkningar vet vi ännu inte resultatet av - prestigemärkenas till synes ohotade ställning idag kan således förändras, om svackan blir riktigt djup. 

Relaterade dokument

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-05-08 10:54
Bilintresserad (ej verifierad)

En av de saker som är helt underbart med Subaru är att de kör sitt eget race med egen teknik. Inga hyllvaror från GM som plockas ihop till något könlöst reklamtrick. Grattis Subaru! Fortsätt på eran egna väg så behåller ni det tekniska försprånget och identiteten.

#2 • Uppdaterat: 2009-05-08 16:12
Niotre (ej verifierad)

Jag är inte ett dugg orolig som SAAB-ägare, vare sig med tillgång på service eller reservdelar! Det behöverinte någon annan SAAB-ägare vara heller. Jag är nu inne på min 18 SAAB och min åtgång av reservdelar under alla dessa år är lika med 0, dvs. det som inte byts unde regelbunden service förstås.
Vår andra bil, en SAAB 900 1988 års modell får samma omvårdnad och antalet resrvdelar som bytts på denna är inget utöver rent slitage och det kan jag byta på vilken verksatd som helst.
Mitt råd till andra SAAB-ägare är att sitt still i båten och ta´t lugnt. Det kommer säkert att ordna sig.

#3 • Uppdaterat: 2009-05-08 20:15
Saabnisse (ej verifierad)

Nej, jag håller helt med " NIOTRE", jag har haft många Saab och många andra märken också.
I Dagens DN har Saab en väldigt optimistisk annons.
Jag tror de har rätt.
Delcitat: "Även om läget är tufft just nu, så är det faktiskt starten på något lovande. Starten på det nya Saab.
Följ utvecklingen på saabsverige.com/newsroom"

#4 • Uppdaterat: 2009-05-09 02:26
Johan Kjellén (ej verifierad)

Jag instämmer med "bilintresserad"!
Det finns alldeles för många könlösa bilar som delar plattform och är totalt ointressanta.
Subaru går sin egen väg, Honda är fortfarande teknikstyrt och gör ruggigt bra bilar som inte snåla ekonomer och marknadsfolk bestämt utförande på.
SAAB var en gång ett teknikstyrt företag med intressanta produkter, även om ekonomin aldrig varit den bästa, idag tvingas man använda urvattnad GM- teknik.

#5 • Uppdaterat: 2009-05-09 20:20
Saab-cabben (ej verifierad)

För mig är det svårt att tänka mig ett annat bilmärke än saab. Pendlar 13 mil varje dag med min saab cab sommar som vintehalvår. Bilen är en komfortdröm. Vilka säten!!! I farsans merca somna hälften av arslet efter bara 5 mil!! Familjen har ägt de flesta europeiska bilmärken genom åren som gått som finns inkl mercedes, bmw wolksvagen. Även en hel del asiatiska bilmärken oxå!! Saaben käns helgjuten o fantastiskt välbyggd. Hoppas på det bästa att Fiat köper Saab. Vart annars skall man vända sig till. Känns som om Audi står som närmaste o bästa alternativ till annat märkesägande än saab för min del. Volvo? Nej tack usch vilket nerköp. Vi familjen har haft en del volvobilar i våran ägo allt från 240 till 850. Min far haer haft 60 bilar totalt genom åren. Någon som audiägare där ute som kan berätta om sina erfarenheter av märket? För skulle saab försvinna så är jag seriöst intresserad av att gå över till en audi-cabbe. Men det är verkligen först om saab skulle försvinna!

#6 • Uppdaterat: 2009-05-09 21:11
Ola (ej verifierad)

Bra bilar, roliga att köra och med fint fint andrahandsvärde, jag är nöjd med min SUBARU

#7 • Uppdaterat: 2009-05-10 10:40
Saabnisse (ej verifierad)

Det är ju trevligt att det finns de som är nöjda med Subaru med sin modifierade Lloydmotor, men jag begriper inte varför de ska tala om det bland de här kommentarerna.
Det finns väl en särskild spalt för Subarukramarna, eller hur?

#8 • Uppdaterat: 2009-05-10 14:17
SLAM (ej verifierad)

Det finns ingen som helst anledning att vara orolig när det gäller service och reservdelar under en mycket lång framtid för Saab ägare.
Typiskt för media att skapa onödig oro och pessimism, det är som de önskar att det ska gå illa för bla. SAAB.

#9 • Uppdaterat: 2009-05-11 12:02
Olle (ej verifierad)

Inga problem borgvard försvann på början av 70 talet ingen söjer dom mera och saab är ju en förlustfabrik går ju mijarder i fölust varje år

#a • Uppdaterat: 2009-05-12 01:42
jeff (ej verifierad)

Yesterday SAAB Today SAAB Tomorrow TOYOTA

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.