Subaru vinner AutoIndex för andra året i rad. Vi Bilägare ställer 9 frågor till Torbjörn Lillrud, vd för Subaru Nordic.
Läs artikeln om Subarus vinst i Autoindex 2010 här.
Torbjörn Lillrud är vd för Subaru Nordic AB.
Grattis, ni vinner AutoIndex för andra året i rad!
- Gör vi det? Det är ju fantastiskt roligt. Och framför allt är det extra roligt för all vår personal.
Hur har känslan varit under det senaste året?
- Jag måste erkänna att jag gått och burit på en stor oro. Jag menar, när vi nu hade första platsen förra året så finns det ju bara en väg att gå, och den bär nedåt, till andra, tredje eller fjärde plats.
Betygen visar också att ni stärkt er ställning, trots högre förväntningar. Kommentar?
- Det gör mig extra glad. Vi har fokuserat mycket på återförsäljarna och att det arbetet nu ger effekt är förstås ett bra kvitto.
Hur har arbetet gått till?
- Jag har tjatat och tjatat och kört mitt mantra så personalen har väl trott att jag blivit närmast sinnessjuk. Vi har haft kurser och utbildningar med ett enda mål för ögonen, att bättre ta hand om våra kunder.
Vad har varit viktigt i just det arbetet?
- Framför allt är det viktigt att inte glömma bort kunden efter att affären är slutförd.
Subarus ställning i Sverige har stärkts, hur förklarar du det?
- Vi är inget volymmärke och vi har inte de billigaste bilarna. Men det som talar för oss är driftskostnaderna på sikt och då inkluderar jag vårt höga andrahandsvärde.
Hur gick det för Subaru ifjol, när försäljningen gick på sparlåga?
- Marknaden backade med 20 procent, men vi tappade bara en procent. Vi sålde ändå drygt 3 000 bilar.
Hur ser er prognos ut nu?
- Vi siktar på all time high, och det betyder över 4 000 bilar. Då ska vi nå en marknadsandel på cirka två procent och då är vi plötsligt landets näst största japanska märke.
Vilka bilar saknas i ert modellutbud?
- Vi behöver en miljöbil, framför allt för att kunna arbeta in oss i tjänstebilssegmentet.
- Vi ser med spänning fram emot vår lansering i höst av Legacy CNG, alltså där vår boxermotor också kan köras med fordonsgas.
- Vidare behöver vi också ha en modernare och mer kostnadseffektiv Impreza. Men den kommer först 2011.
Diskutera: Varför tror du Subaru vinner AutoIndex för andra året i rad?
Torbjörn Lillrud är vd för Subaru Nordic AB.
Grattis, ni vinner AutoIndex för andra året i rad!
- Gör vi det? Det är ju fantastiskt roligt. Och framför allt är det extra roligt för all vår personal.
Hur har känslan varit under det senaste året?
- Jag måste erkänna att jag gått och burit på en stor oro. Jag menar, när vi nu hade första platsen förra året så finns det ju bara en väg att gå, och den bär nedåt, till andra, tredje eller fjärde plats.
Betygen visar också att ni stärkt er ställning, trots högre förväntningar. Kommentar?
- Det gör mig extra glad. Vi har fokuserat mycket på återförsäljarna och att det arbetet nu ger effekt är förstås ett bra kvitto.
Hur har arbetet gått till?
- Jag har tjatat och tjatat och kört mitt mantra så personalen har väl trott att jag blivit närmast sinnessjuk. Vi har haft kurser och utbildningar med ett enda mål för ögonen, att bättre ta hand om våra kunder.
Vad har varit viktigt i just det arbetet?
- Framför allt är det viktigt att inte glömma bort kunden efter att affären är slutförd.
Subarus ställning i Sverige har stärkts, hur förklarar du det?
- Vi är inget volymmärke och vi har inte de billigaste bilarna. Men det som talar för oss är driftskostnaderna på sikt och då inkluderar jag vårt höga andrahandsvärde.
Hur gick det för Subaru ifjol, när försäljningen gick på sparlåga?
- Marknaden backade med 20 procent, men vi tappade bara en procent. Vi sålde ändå drygt 3 000 bilar.
Hur ser er prognos ut nu?
- Vi siktar på all time high, och det betyder över 4 000 bilar. Då ska vi nå en marknadsandel på cirka två procent och då är vi plötsligt landets näst största japanska märke.
Vilka bilar saknas i ert modellutbud?
- Vi behöver en miljöbil, framför allt för att kunna arbeta in oss i tjänstebilssegmentet.
- Vi ser med spänning fram emot vår lansering i höst av Legacy CNG, alltså där vår boxermotor också kan köras med fordonsgas.
- Vidare behöver vi också ha en modernare och mer kostnadseffektiv Impreza. Men den kommer först 2011.
Diskutera: Varför tror du Subaru vinner AutoIndex för andra året i rad?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kvalitet.
SJUKT att lägga 20% av värderingen på försäljningsprocessen. Det handlar om c:a 2 timmar av ett biläganade som kan vara i många, många år.
Säkert bra bilar, men Toyota är bättre.
Till Bilexperten !
Det ligger en hel i vad Du säger...!
Att tänka på till nästa år, redaktionen !
Se'n tror jag att en del av förklaringen till att Subaru lyckats beror på att större (men därmed inte sagt proffsigare !) återförsäljare nu finns eftersom de får sälja flera märken. Tidigare var det ofta 'småhandlare' som sålde Subaru.
Vad tror Torbjörn Lillrud ?
@JARL
Du har helt rätt... det är bra bilar. Men vad grundar du ditt påstående på?! Toyota är bättre! Tittar man på min familj, så byter de ut sina Toyotor fortlöpande... för att de har problem (små dock) med dem. Är inne på min 3:e Subba och kommer definitvt INTE att byta till ngt annat märke. Tom. grannen med en 535D & en 325D är inne på Subaru. Har flera ggr blivit "antastad" av folk på parkeringar som undrar om det verkligen stämmer att Subaru är så bra. Visst kan man tro att många "talar för sin sjuka faster" vid sådana här undersökningar, men jag kan bekräfta att så är inte fallet! Subaru är en bra bil!
Grattis Subaru ,Detta blir nog ett märke som kommer öka i volym här i landet (fyrhjulsdriften) , Subaru vinner inte bara denna utmärkelse dom slår ut dyrare konkurrenter i olika tester överalt , såg att nya outbacken slog volvo xc 70 i senaste Teknikens Värld . Respekt
Har haft Leg04 och Outb07 som jag nu sålt. Väldigt bra bilar med integritet. Har bytt till 93x då nya Leg/Outb inte har manuell växling på automatväxellådan. Bara rattpaddlar. Automatväxellådan reagerar konstigt också. Och sen så har den blivit för stor och klumpig och ......hur säger man ful med lite snällare ord? En gammal Opel-front.
Håller helt med Stefan H. Kör en Outb. 08, och ser framemot en moderniserad Impreza Outback diesel,
som kommande tänkbart alternativ.
vad subaru saknar är automatlåda till dieseln.
Jag håller med!
Mantrat handlar helt enkelt om att få till rätt storlek och tjocklek på staniol-hattarna. Detta har jag lärt mig på en subaru-försäljar-kurs!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.