Före och efter maj 2008. Där har ni skiljelinjen för Suzukis representanter.
Det var då som holländska Suzuki-importören Louwman Group formellt övertog general-agenturen efter Olle Olsson Bolagen genom att bilda Nimag Sverige AB.
Nya återförsäljare
Några månader senare, i augusti 2008, satt alla återförsäljaravtal på plats och det var först då som verksamheten kunde rulla igång på allvar.
- Vi ska ha klart för oss att det aldrig är lätt att byta importör på en marknad, men vi har fått stor frihet från vår huvudman att agera på egen hand, säger den svenska Suzuki-importörens nya vd Mattias Larsson.
- Det betyder att vi kan bygga från början och på så vis slipper att hamna i djupa traktorspår som kanske drabbat flera av våra kollegor.
När det stod klart att avtalet mellan Suzuki och Olle Olsson Bolagen inte skulle förnyas försvann i en hast 20 återförsäljare.
- Det har tagit lite tid att bygga upp ett nytt återförsäljarnät, men nu är vi totalt uppe i 57 återförsäljare varav 18 nya tillkom under 2009, berättar Mattias Larsson.
- Det är självklart att det betytt mycket för kundens trygghet att veta att det finns både återförsäljare och verkstad på näravstånd när man ska köpa bil.
Behåll enkelheten
Det så kallade KISS-projektet ligger den nya svenska organisationen bakom - Keep It Suzuki Simpel - behåll enkelheten med Suzuki.
- Syftet är att det ska vara lätt för både återförsäljare och kund att göra affär, säger marknadsansvarige Mattias Andersson.
- Vi ska ha rätt pris från början och det ska inte finnas några oklarheter.
I konceptet ingår också att reservdelsförsörjningen till verkstäder ska ske snabbt och enkelt.
- Det var en av de punkter vi först satte fokus på när vi drog igång verksamheten, berättar Mattias Larsson.
Enkelhetskonceptet går också igenom i Suzukis modellutbud.
Här finns visserligen fem grundmodeller att välja på, flera också med fyrhjulsdrift, men det är i huvudsak i småbilssegmentget som Suzuki fightas.
Billigaste bilen i dag är en miljöklassad Suzuki Alto som kostar 89 900 kronor inklusive antisladd.
Högre säkerhet
Just säkerhetsaspekterna, som tidigare legat Suzuki i fatet, har varit viktiga att trycka på.
- Vi svenskar är säkerhetsnarkomaner och vi tar enbart in bilar med den högre säkerhetsutrustningen, säger informationschefen Håkan Engström.
Håkan Engström har erfarenhet av tidigare snytingar mot Suzuki, bland annat från en uppmärksammad vältning med en Suzuki-jeep i SVT:s Trafikmagasinet i slutet av 1980-talet.
- Dagen efter tvärdog försäljningen, folk kom in och rev ordersedlar. Det var stor dramatik.
I dag ruckar inte Suzuki-importören på säkerhetstänket.
- Vi har efterfrågan på Suzuki Jimny som används som bruksbil för bland annat hästtransporter och som finns ute i Europa, men vi väljer att avstå eftersom den inte går att få med ESP, säger Mattias Larsson.
Se grafik:
Se
större bild.
Diskutera: Varför står Suzuki för den största förbättringen i årets AutoIndex?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Haubits77b...vad har du din O'boy i? Kan inte vara i en Thermos för det är ju ett varumärke precis som Jeep. Jeep har blivit en synomyn för terrängbil finns även i Saol.
Sigge har rätt.
Haubits77b, på tidigt 1900 tal i sverige sade man inte bil heller. Man sade Ford. Tex. "Jaha du har köpt en ny Ford. Vad är det för märke på den? Ah en Benz. Ja det är fina Fordar det."
:)
Grammofon är det samma sak med. Rollerblades osv... Strunt samma.
Det viktiga är att Suzuki gör driftsäkra och praktiska bilar som är ett utmärkt val om man inte köper bil för att impa på grannen.
SX4 är en intressant bil till otroligt lågt pris.
Om man tilläggsisolerade bilarna så att dom fick bra ljuddämpning så skulle dom sälja mycket bättre. Suzuki bullrar bland de värsta.
Tror att förklaringen till förbättringen är enkel. Suzuki gör bra bilar till rätt pris. Svårare än så är det inte att få nöjda kunder.
Grand Vitara är cool men kanske även den bullrig!?
Suzuki bullriga? Splash och Swift är i alla fall betydligt tystare än många konkurrenter. T.ex. är I10, I20, Fiesta, Ka och Aygo med kusiner betydligt värre.
Splash är inte är tystare än Fiesta, jag har kört båda. Fiesta är typ 10 ggr bättre också. Nä, moppebilar är vad Suzuki gör.
Hur stort och säkert är underlaget för denna oehörda framgång för Suzuki. Det är ett klassiskt sätt att missbruka diagram att enbart ta med ett liten del av skalan. Förändingen är 8 % och andra plats innehas av Seat som har 5 % och som, om jag kommer ihåg rätt, hade det sämsta utfallet av alla märken. Båda märkena är ju extrema uddamärken, finns det alls någon substans i detta?
SEKEN, Suzuki liksom många andra biltillverkare, verkar inte alls fatta problemet med den svenska asfalten och svenska gropiga vägar. Förvisso är Sverige en liten marknad så dom kanske helt sonika skiter i det. Men svenska asfalten ställer helt andra krav på ljuddämpning och hjulupphängning. Måste vara bra skydd i hjulhusen också, både fram och bak. Ofta snålast det speciellt bak. Sen är det väl också bristfälligt rostskydd på bilarna. Andrahandsvärdet blir därefter.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.