År efter år hamnar Seat längst ned i rankingen i AutoIndex. Hur påverkar det dem som jobbar med den spanska tillverkaren med Volkswagen-flagg? Och hur bär man sig åt för att komma ur den onda cirkeln?
- Jag har blivit luttrad med åren, säger märkeschefen Nicklas Helmersson. Vi vet att vi har en bra produkt och nu kan allt bara bli till det bättre.
Seat sist igen, det har blivit som en följetong i vår stora
bilkonsumentundersökning AutoIndex historia.
Endast ett år, premiäråret 2002, lyckades Seat undvika jumboplatsen, då på 17:e plats bland 19 märken, med Nissan och Opel som lägre rankade av sina ägare.
Det går naturligtvis att bryta ihop för mindre, men Seat-organisationen jobbar oförtrutet vidare med att bygga sitt varumärke.
Förra året fanns racingåkaren Rickard Rydell med som frontfigur - då Seat till och med tog hem VM-titeln i standardvagnsracing - och i år handlar det bland annat om TV- och schlagerprofilen Måns Zelmerlöw.
Seat fortsätter att slå an på sportighet och ungdomlighet.
- Troligtvis har vi de yngsta kunderna och de brukar oftast vara de mest kritiska, säger Niclas Helmersson. Kanske påverkas vi av det i sådana här ägarundersökningar.
Det som får Seat-organisationen att känna stark framtidstro är trots allt årets resultat av AutoIndex. I rankingen märkena emellan är det precis som vanligt, men när gäller förändringar av betyg är Seat det märke som ökat mest efter Suzuki, en total ökad kundnöjdhet med 5,2 procent.
Och när det gäller bedömningarna av verkstäderna står Seat i särklass - en ökning med hela 12,8 procent!
Klicka
här för större grafik.
Klicka
här för större grafik.
- Jag är övertygad om att hela VW-gruppens massiva satsning på verkstäderna ligger bakom vår stora ökning. Flera nya verkstäder har tillkommit och det ger naturligtvis kunderna större valmöjligheter.
Seat är lillebror i Volkswagens stora organisation och skulle knappast ha klarat av att stå på egna ben för att etablera sig utanför Spaniens gränser.
I ett avseende kan dock VW:s närvaro ha varit till nackdel, och det gäller just verkstäderna, där uppenbarligen gamla oförrätter hos VW-verkstäder fortfarande hänger med i kunders medvetande när bedömningarna av verkstäderna görs.
- Vi har inte de volymer som krävs för att kunna ha separata kundmottagare på de stora anläggningarna, men på flera håll ute i landet börjar vi nu växa. Totalt har vi 66 verkstäder och på sex platser har vi till och med exklusiva Seatåterförsäljare, säger Niclas Helmersson.
Seat har genomgått en klassresa som fått konsekvenser.
1999 sålde Seat 9 000 bilar och hade en marknadsandel på tre procent. In på 2000-talet gick försäljningen sakta men säkert nedåt, bland annat på grund av kvalitetsmissar med läckande torpedväggar och flagnande lack på några av modellerna, men också beroende på en helt ny inriktning i modellprogrammet.
Stämpeln som lågprismärke suddades ut och med sportighet och design som kännetecken hamnade bilarna i en helt annan prisklass. 2006 sålde Seat 1 500 bilar och säljorganisationen hade minskat från 44 till blott 15 återförsäljare.
- Vi hade växlat över till nya produkter, men problemet var att Seat inte hade lyckats att förklara det för marknaden, säger Niclas Helmersson.
Under åren 2004-2006 hette agenturen Seat Nordic AB, till hälften ägd av fabriken och till hälften av VW-gruppen Sverige.
- Vi ser 1 januari 2007, då vi fullt ut kom med i VW-gruppen, som en omstart på hela vår verksamhet, och det är från den tidpunkten som vår resa har börjat, säger marknadschefen Madeleine Kjessler. Tidigare var vårt varumärke i Sverige ganska misshandlat.
Det är naturligtvis inte lätt att på kort tid bygga ett varumärke.
- Framför allt är det kostsamt, säger Madeleine Kjessler. Vi har inte de resurser som krävs så länge vi inte har tillräckligt med försäljningsvolym, det blir som ett moment 22. Vi försöker hitta andra vägar och jobbar nu som mest på att stötta våra lokala återförsäljare med olika evenemang. Och det är här som Måns Zelmerlöw har kommit in i bilden.
Seat noterar nu försäljningsökningar och hade vid årets utgång en marknadsandel på nära en procent.
- Vi har ambitionen att sälja 3 300 bilar i år och på lång sikt är målsättningen att komma tillbaka till de tre procent vi hade i slutet av 1990-talet, säger Nicklas Helmerson.
Trots nedslående ranking i AutoIndex ser ändå Seats organisation en ljusning i tunneln.
- Vi är en liten organisation, men vi har kul på jobbet och gillar utmaningar. Det kommer man långt med, säger Seats märkeschef.
Diskutera: Vad tror du om Seats framtid?
Seat sist igen, det har blivit som en följetong i vår stora
bilkonsumentundersökning AutoIndex historia.
Endast ett år, premiäråret 2002, lyckades Seat undvika jumboplatsen, då på 17:e plats bland 19 märken, med Nissan och Opel som lägre rankade av sina ägare.
Det går naturligtvis att bryta ihop för mindre, men Seat-organisationen jobbar oförtrutet vidare med att bygga sitt varumärke.
Förra året fanns racingåkaren Rickard Rydell med som frontfigur - då Seat till och med tog hem VM-titeln i standardvagnsracing - och i år handlar det bland annat om TV- och schlagerprofilen Måns Zelmerlöw.
Seat fortsätter att slå an på sportighet och ungdomlighet.
- Troligtvis har vi de yngsta kunderna och de brukar oftast vara de mest kritiska, säger Niclas Helmersson. Kanske påverkas vi av det i sådana här ägarundersökningar.
Det som får Seat-organisationen att känna stark framtidstro är trots allt årets resultat av AutoIndex. I rankingen märkena emellan är det precis som vanligt, men när gäller förändringar av betyg är Seat det märke som ökat mest efter Suzuki, en total ökad kundnöjdhet med 5,2 procent.
Och när det gäller bedömningarna av verkstäderna står Seat i särklass - en ökning med hela 12,8 procent!
Klicka
här för större grafik.
Klicka
här för större grafik.
- Jag är övertygad om att hela VW-gruppens massiva satsning på verkstäderna ligger bakom vår stora ökning. Flera nya verkstäder har tillkommit och det ger naturligtvis kunderna större valmöjligheter.
Seat är lillebror i Volkswagens stora organisation och skulle knappast ha klarat av att stå på egna ben för att etablera sig utanför Spaniens gränser.
I ett avseende kan dock VW:s närvaro ha varit till nackdel, och det gäller just verkstäderna, där uppenbarligen gamla oförrätter hos VW-verkstäder fortfarande hänger med i kunders medvetande när bedömningarna av verkstäderna görs.
- Vi har inte de volymer som krävs för att kunna ha separata kundmottagare på de stora anläggningarna, men på flera håll ute i landet börjar vi nu växa. Totalt har vi 66 verkstäder och på sex platser har vi till och med exklusiva Seatåterförsäljare, säger Niclas Helmersson.
Seat har genomgått en klassresa som fått konsekvenser.
1999 sålde Seat 9 000 bilar och hade en marknadsandel på tre procent. In på 2000-talet gick försäljningen sakta men säkert nedåt, bland annat på grund av kvalitetsmissar med läckande torpedväggar och flagnande lack på några av modellerna, men också beroende på en helt ny inriktning i modellprogrammet.
Stämpeln som lågprismärke suddades ut och med sportighet och design som kännetecken hamnade bilarna i en helt annan prisklass. 2006 sålde Seat 1 500 bilar och säljorganisationen hade minskat från 44 till blott 15 återförsäljare.
- Vi hade växlat över till nya produkter, men problemet var att Seat inte hade lyckats att förklara det för marknaden, säger Niclas Helmersson.
Under åren 2004-2006 hette agenturen Seat Nordic AB, till hälften ägd av fabriken och till hälften av VW-gruppen Sverige.
- Vi ser 1 januari 2007, då vi fullt ut kom med i VW-gruppen, som en omstart på hela vår verksamhet, och det är från den tidpunkten som vår resa har börjat, säger marknadschefen Madeleine Kjessler. Tidigare var vårt varumärke i Sverige ganska misshandlat.
Det är naturligtvis inte lätt att på kort tid bygga ett varumärke.
- Framför allt är det kostsamt, säger Madeleine Kjessler. Vi har inte de resurser som krävs så länge vi inte har tillräckligt med försäljningsvolym, det blir som ett moment 22. Vi försöker hitta andra vägar och jobbar nu som mest på att stötta våra lokala återförsäljare med olika evenemang. Och det är här som Måns Zelmerlöw har kommit in i bilden.
Seat noterar nu försäljningsökningar och hade vid årets utgång en marknadsandel på nära en procent.
- Vi har ambitionen att sälja 3 300 bilar i år och på lång sikt är målsättningen att komma tillbaka till de tre procent vi hade i slutet av 1990-talet, säger Nicklas Helmerson.
Trots nedslående ranking i AutoIndex ser ändå Seats organisation en ljusning i tunneln.
- Vi är en liten organisation, men vi har kul på jobbet och gillar utmaningar. Det kommer man långt med, säger Seats märkeschef.
Diskutera: Vad tror du om Seats framtid?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Lägg ner skräpet. Ingen köper väl seat ändå.
Köpte en ny Toledo 1998. Den har nu rullat 23.000 mil och det enda som gått sönder (hittills) är en tändspole.
Trots att jag är jättenöjd med bilen kommer jag aldri mer att köpa en SEAT, eller något annat från VW-gruppen. Varför? Jo, jag kom på att deras märkesverkstad, där jag även köpt bilen, fuskade.
När jag påtalar dett för dåvarande Generalagent/importör så blir JAG kallad lögnare, trots solklar bevisning.
(Man hade tagit betalt för utbyte av pollenfilter. Min bil är inte utrustad med den finessen!)
Trots att detta är 10år sedan, och att man bytt organisation, och trots att försäljaren/verkstaden upphört med verksamheten blir det ingen ny SEAT. (eller VW). Det tar lång tid att bygga ett förtroende, men bara sekunder att rasera det!
Det var väldigt poppis att köpa Seat på 90-talet ett tag. Det var hippt. Men efter några år så märktes den låga kvalitén, framförallt när det gäller rostskydd och lack. Stora reaktioner kan leda till lika stor motreaktion. Minnet av de usla Seat-bilarna från 90-tal lever kvar. Seats varumärke var inte tillräckligt starkt som t.ex. Mercedes, som trots dålig kvalitet i början 2000-tal, numera ändå säljer rätt bra. Bl.a. på att märket ändå är mycket mer inarbetat och har mycket högre status. Seat har dock också problem med profileringen nu när man ingår i VW-gruppen. Vad är det som särskiljer Seat från Skoda, VW, Audi? Man har försökt med att sälja på "sportighet", men ofta är det ju rätt trötta motorer man haft i bilarna. Även sämre ljudisolering än VW och Audi avskräcker. Man har nu också en "ny modell" som saluförs, som egentligen är förra generationens Audi A4. Seat har också gått med förlust länge, så det är närmast ett mysterium att VW låter märket leva kvar. Kanske är det stora bidrag från Spanska staten som håller det vid liv?
Säg en enda anledning varför köpa en Seat, när du lika väl kan köpa orginalen VW eller Audi !
SVEN, anledningen man säljer på nu är pris. Seat ligger lite lägre i pris än VW. En del kanske också gillar Seats design? Kanske snyggare än Skoda i alla fall.
Trivdes bra med min ärtiga snygga Seat Ibiza på 90-talet.
Men ibland frös låsen. Inte kul när vi skulle till Arlanda kl 05 en morgon.
Och verkstan för SEAT var ett skämt. Hämtade bilen efter en vecka. Den stod på gården där jag parkerat den.
Har du lämnat SEAT träsket, sa min son när jag köpte en FORD.
Jag tror framtiden är ljus så länge SEAT gör rätt för sig. Då får man en kundkrets som är lika fanatisk som Toyotas och alla stora dyra och tidsödande reparationer blir plötsligt till "små, snabba och kostnsdsfria justeringar"
SVEN, jag gillar ditt resonemang. Om fler betedde sej likadant, skulle vi ha betydligt bättre eftermarknad. (service/reparationer.)
Aldrig mer!
När min turbosnigel på min 2005 Toledo 1,9 TDi rasade (en vinge lossade från själva turbinen!) två veckor efter att nybilsgarantin gick ut, och jag inte fick ens en ansats från deras sida att hjälpa, tröttnade jag på Seat. De ville inte ens diskutera med mej! Vi var på semester och bilen rasade i Malmö, och de ville inte ens ta i bilen. Vi fick ta tåget hem istället, och vänta en vecka medan de bytte bytte turboaggregatet (som jag fick betala helt själv!). Trots att jag hade servat bilen som jag skulle, ville de inte att mobilitetsgarantin skulle gälla, så vi fick ingen hyrbil heller. Detta för att vi hade kört bilen sedan skadan! Turbon hade rasat ca 1 (en!) km från VAG-verkstaden i Malmö, och vi körde bilen dit. När jag sa: "Ni beter er som om ni inte VILL ha kunder", hånflinade de bara åt mej.
Nä, jag tror inte att de kommer att få mina pengar igen. Jag tror faktiskt inte att man kan missköta sina kundrelationer mer, även om man skulle anstränga sej ordentligt.
JÖRGEN, vilket försäkringsbolag är det du har som inte erbjuder dig en Maskinskadeförsäkring?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.