Nästa artikel
Renaultägare: Ja till nytt – nja till gammalt
AutoIndex 2010

Renaultägare: Ja till nytt – nja till gammalt

Publicerad 9 september 2010 (uppdaterad 10 maj 2011)
Ägare till äldre årsmodeller kan ha en helt annan uppfattning om sin bil än de som äger en ny. Renault är det märke där skillnaderna är som störst, visar AutoIndex.

Enkäten här nedan visar vad svenska folket anser om sina bilars kvalitet, egenskaper och vilka ekonomiska förutsättningar som följer med bilvalet.

Vi har delat upp materialet i två grupper, dem som kör äldre bilar, årsmodellerna 2003-2005 och jämfört dessa betyg med dem som kör yngre årsmodeller, 2006-2009. Normalt är att ägare med äldre årsmodeller inte är fullt ut lika nöjda jämfört med dem som kör nästan nytt.

Det är inget märkligt med det, med åren kommer byte av slitdelar, utgångna garantier och insikten om att det finns uppdaterade modeller runt hörnet, när ekonomiska möjligheter finns för bilbyten. Idealet är förstås att uppnå i det närmaste lika höga staplar vilket ger en indikation om kvalitet över tiden.

Stora skillnader kan i sin tur tyda på att generationsskiftena har skett till det bättre eller att de äldre bilarna inte riktigt uppfyllt förväntad kvalitet. Av allt att döma stämmer de teorierna ganska väl in på Renault. Sant är att äldre bilar haft vissa kvalitetsproblem och oftast prickats hos Bilprovningen.

Sant är också att Renault sålt riktigt bra på sistone och uppenbarligen lyckats väl med det optimala säljmålet att få kunderna att känna att förväntningarna till och med överträffats.

– Det krävs väldigt lite för att göra kunder besvikna, men nu har de kommit tillbaka och för det har vi har tvingats betala ett pris, säger Renault Nordics vd Philippe Jombart.

– Jag är övertygad om att varumärket Renault har en positiv image och att kunderna har en sympatisk grundsyn till oss. Det gör vårt arbete så mycket enklare.

Samma utveckling
Det är inte bara Renault som uppvisar stora skillnader mellan gammalt och nytt. Vi ser samma utveckling hos märken som Mazda, Volkswagen, Kia, Nissan, Citroën, Mitsubishi, Ford, Seat och Peugeot.

Subaru och BMW toppar bil-enkäten tämligen överlägset, och intressant är att Subarus övertag ligger hos dem som kör yngre årsmodeller. När det gäller de äldre årsmodellerna är det likvärdiga betyg mellan Subaru- och BMW-ägarna.

Diskutera: Vad tycker du om statistiken?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-09-09 10:17
Gösta (ej verifierad)

Intressant statistik för de som köper ny bil och som ämnar behålla bilen en tid framöver.

#2 • Uppdaterat: 2010-09-09 10:52
Gustav (ej verifierad)

En intressant tanke är att Renault blivit en bättre bil. En annan tanke är att en stor variation kan bero på att bilen åldras fort och bara känns bra de första tre åren.
Jag köpte en ny renault 1998 och den hade massor av fel de första 5 åren. Mellan år 5 och 10 var det en riktigt bra bil, förutom att motorn läckte olja och automatlådan ibland startade på andra växeln, ett fel som verkstaden försökt fixa under bilens första 5 år, då jag hade trygghetsavtal.

#3 • Uppdaterat: 2010-09-09 11:36
Jarl (ej verifierad)

Som vanligt ligger kvalitetsbilen Toyota i topp.

#4 • Uppdaterat: 2010-09-09 12:00
Flac (ej verifierad)

I nya numret av Automotor@sport redovisas en ägarundersökning avseende nuvarande Megane III som funnits i 2 år drygt, och där är andelen nöjda ägare högre än Golf. Problemfriheten ligger på 90% så det kanske är dags att sluta dra alla franska bilar över en kam nu.

#5 • Uppdaterat: 2010-09-09 14:51
Micke (ej verifierad)

@Flac: Och till detta skall läggas att Renault Megane, Peugeot 308 var under sin tid i ViB:s långteststall de enda felfria bilarna. I år är Peugeot 3008 på god väg att vara felfri hela testperioden...Viva la France ! :)

#6 • Uppdaterat: 2010-09-09 20:23
Seken (ej verifierad)

I stort sett all statistik och alla ägarenkäter, från EU-området, tyder på att Renault numera tillhör de mest felfria märkena. Och till skillnad från en del andra bra bilar, så fräts dom ej upp i svenskt saltslask. Och de flesta av deras modeller är bra isolerade mot vår bullerasfalt. Men att Renault senaste året sålt bra i Sverige, beror nog mest på kombinationen lågt pris plus 20.000 kr rabatt.

#7 • Uppdaterat: 2010-09-09 22:11
Oskar (ej verifierad)

Jag hämtade ut en fabriksny Renault Clio för ett par dagar sedan. Rolig läsning då detta är vår första franska bil. Det höga rostskyddsbetyget i kombination med ett attraktivt pris avgjorde valet. Har tidigare varit skeptiskt till Renault men tror de har skärpt sig nu. Har bara ägt japanska och tyska bilar innan. Man får definitivt mycket för pengarna jämfört med Yaris eller Polo...

#8 • Uppdaterat: 2010-09-10 01:18
Helmut (ej verifierad)

Oskar,vänta tills det är tid att byta kamrem (vart 4:e år) med service kostar det 22000 Sv.kr Tag redan en Nr.lapp till verkstaden, Franska bilar är verstadsbilar.

#9 • Uppdaterat: 2010-09-10 10:00
Flac (ej verifierad)

Helmut; klart att du skulle dyka upp och sprida lögner här också... eller är du samma tok som skriver under signaturen Jarl?
kamremsbyte kostar inte 22000, när jag bytte på min förra Megane (efter 5 år) kostade det 5700:- varav arbetskostnaden var 2200:- , min nuvarande Megane har kamkedja. din tes om att franska bilar är verkstadsbilar motsägs väl av det jag säger i mitt förra inlägg, 90% i problemfrihet är toppklass.

#a • Uppdaterat: 2010-09-10 20:11
Helmut (ej verifierad)

FLAC,har bott 10 år i Frankrike så jag vet vad Franska bilar går för. Köp Teknikens Värld nr.18/2010 där man testar beg.Renault CLIO 111. Där kan du läsa om den Galet dyra service Kamrem 21268:kr. Koppling 16721:kr.osv.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.