Vi har tagit hjälp av 16 375 svenska bilägare för att få fram resultaten till AutoIndex 2009. Här kan du bland annat se hur undersökningen gått till, hur åldersfördelningen ser ut - och vem av deltagarna som vann rese-prischeckar.
Det slumpmässiga urvalet visar ett tvärsnitt av landets bilburna befolkning. Flest bilägare finner vi i åldern 50-65 år.
Detta ger en bild av svarsunderlaget i AutoIndex, Sveriges bredaste konsumentundersökning med bilägandet som huvudtema. Vi har enbart vänt oss till privata bilägare som bäst kan bedöma hur ekonomin också påverkar bilinnehavet.
I den svenska undersökningen ingår 22 märken, utvalda efter storleken på marknadsandelar från årsmodell 2002 och senare. Frågorna ställdes under perioden januari-mars 2009.
AutoIndex är ett skandinaviskt samarbete mellan Vi Bilägare, de danska och norska bilmagasinen Motor samt research- och konsultföretaget Loyalty Group med säte i Köpenhamn. Motsvarande frågor har gått till danska och norska bilägare och det skandinaviska underlaget kommer också att resultera i en kvalitetsbedömning av bilarna på modellbasis, men nationellt sker presentationen märkesvis och då ges det också möjlighet att bedöma hur verkstäderna och återförsäljarna sköter sig på respektive marknad.
Nytt för i år är att de resultat som presenteras om bedömningarna av återförsäljare och verkstäder enbart hämtas från gruppen som har nyare bilar, årsmodellerna 2005-2008. I den här kategorin vänder sig fortfarande ägarna i första hand till sina märkesverkstäder, oftast kopplat till nybilsgarantierna. Ägarna till nyare bilar har också mer färska relationer till märkeshandlarna, oavsett om de köpt bilarna som nya eller begagnade.
Detta betyder också att det inte helt ut går att jämföra tidigare resultat i verkstads- och säljenkäterna med årets resultat. Framför allt har ägarna nu blivit betydligt mer nöjda med verkstäderna, när de så här långt handlar om nyare bilar med förmodat färre fel - och gällande garantier i större omfattning.
I bedömningsfrågorna har bilägarna satt betyg i en skala 1-7. Dessa samlade resultat har bearbetats statistiskt enligt en regressionsanalys och viktats efter frågornas betydelsegrad. Resultaten presenteras som indextal i en skala som teoretiskt går från 1 till 1 000 poäng och där 500 blir ett mått på medelnöjdnivå.
40-20-20-20
Vägningen av kärnområdenas betydelse för totalresultatet av AutoIndex 2009 ser ut så här: Bilen (kvalitet, egenskaper, ekonomi) 40 procent, verkstaden 20 procent, säljprocessen 20 procent och lojaliteten och referenser till det egna märket 20 procent.
I presentationen av ämnesområden eller i separata frågor rangordnar vi respektive märke efter de indextal som uppnåtts. Det betyder att de märken som hamnar i botten ingalunda behöver ha missnöjda kunder, utan oftast är det så att resultaten ligger ovan medelnöjdnivå och då pratar vi i termer om nöjd, nöjdare eller nöjdast.
Bland de närmare 50 bedömningsfrågor som ställts är det bara ett fåtal som hamnar på medelnöjdnivå och då rör det sig oftast om frågor som är ekonomiskt betingade, typ om driftskostnader, andrahandsvärden, reservdelspriser med mera.
Medelvärdet för det samlade resultatet av AutoIndex 2009 blev 784 poäng, en bra bit över medelnöjdnivå, vilket tyder på att bilägarna i allmänhet är ganska nöjda med sitt bilägande i stort. Vår förhoppning är att rankingen märkena emellan ska påverka tillverkarna/importörerna att göra ännu bättre ifrån sig till nästa år - till gagn för oss konsumenter.
I detta nummer presenterar vi det svenska totalresultatet. Fler redovisningar om svenska folkets syn på sitt bilägande kommer att redovisas i kommande nummer.
Detta ger en bild av svarsunderlaget i AutoIndex, Sveriges bredaste konsumentundersökning med bilägandet som huvudtema. Vi har enbart vänt oss till privata bilägare som bäst kan bedöma hur ekonomin också påverkar bilinnehavet.
I den svenska undersökningen ingår 22 märken, utvalda efter storleken på marknadsandelar från årsmodell 2002 och senare. Frågorna ställdes under perioden januari-mars 2009.
AutoIndex är ett skandinaviskt samarbete mellan Vi Bilägare, de danska och norska bilmagasinen Motor samt research- och konsultföretaget Loyalty Group med säte i Köpenhamn. Motsvarande frågor har gått till danska och norska bilägare och det skandinaviska underlaget kommer också att resultera i en kvalitetsbedömning av bilarna på modellbasis, men nationellt sker presentationen märkesvis och då ges det också möjlighet att bedöma hur verkstäderna och återförsäljarna sköter sig på respektive marknad.
Nytt för i år är att de resultat som presenteras om bedömningarna av återförsäljare och verkstäder enbart hämtas från gruppen som har nyare bilar, årsmodellerna 2005-2008. I den här kategorin vänder sig fortfarande ägarna i första hand till sina märkesverkstäder, oftast kopplat till nybilsgarantierna. Ägarna till nyare bilar har också mer färska relationer till märkeshandlarna, oavsett om de köpt bilarna som nya eller begagnade.
Detta betyder också att det inte helt ut går att jämföra tidigare resultat i verkstads- och säljenkäterna med årets resultat. Framför allt har ägarna nu blivit betydligt mer nöjda med verkstäderna, när de så här långt handlar om nyare bilar med förmodat färre fel - och gällande garantier i större omfattning.
I bedömningsfrågorna har bilägarna satt betyg i en skala 1-7. Dessa samlade resultat har bearbetats statistiskt enligt en regressionsanalys och viktats efter frågornas betydelsegrad. Resultaten presenteras som indextal i en skala som teoretiskt går från 1 till 1 000 poäng och där 500 blir ett mått på medelnöjdnivå.
40-20-20-20
Vägningen av kärnområdenas betydelse för totalresultatet av AutoIndex 2009 ser ut så här: Bilen (kvalitet, egenskaper, ekonomi) 40 procent, verkstaden 20 procent, säljprocessen 20 procent och lojaliteten och referenser till det egna märket 20 procent.
I presentationen av ämnesområden eller i separata frågor rangordnar vi respektive märke efter de indextal som uppnåtts. Det betyder att de märken som hamnar i botten ingalunda behöver ha missnöjda kunder, utan oftast är det så att resultaten ligger ovan medelnöjdnivå och då pratar vi i termer om nöjd, nöjdare eller nöjdast.
Bland de närmare 50 bedömningsfrågor som ställts är det bara ett fåtal som hamnar på medelnöjdnivå och då rör det sig oftast om frågor som är ekonomiskt betingade, typ om driftskostnader, andrahandsvärden, reservdelspriser med mera.
Medelvärdet för det samlade resultatet av AutoIndex 2009 blev 784 poäng, en bra bit över medelnöjdnivå, vilket tyder på att bilägarna i allmänhet är ganska nöjda med sitt bilägande i stort. Vår förhoppning är att rankingen märkena emellan ska påverka tillverkarna/importörerna att göra ännu bättre ifrån sig till nästa år - till gagn för oss konsumenter.
I detta nummer presenterar vi det svenska totalresultatet. Fler redovisningar om svenska folkets syn på sitt bilägande kommer att redovisas i kommande nummer.
Relaterade dokument
Grattis - ni vann!
Intresset för att medverka i Auto-Index blir allt större för varje år som går. I år har
16 375 svenska privatägare gett sig i kast med frågeformulären. Bland dessa har vi dragit fyra vinnare som har resepresentkort att vänta.
Resepresentkort 10 000 kronor: Marie Ernstsson, Broby.
Resepresentkort 5 000 kr:
Mikael Hellgren, Arvidsjaur, Owe Gårlin, Hindås och Jiri Sir, Skövde.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Syn att de däringa Subaruna är så fula (och dyra)! De känns som de är ung en generation efter i design!
Det måste vara en kvalitetsbil med så många nöjda ägare år efter år , dock håller jag med om att outbacken och legacyn ser gammla ut men dom har funnits med samma kaross sedan 2004 , nya forestern är däremot skitsnygg.
Jag tror inte att ni frågat någon Subaru diesel ägare i norr. Outbacen är mycket kall att åka i när det är -20. Och Subaru vill ha extra betalt för att montera in en extravärmare.
Jag vill INTE vara med på autoindex på grund av att de som svarar är jäviska. Inte kommer de som kör nya eller nästan nya Subaru uttala att den är medioker bil, för då sjunker deras "bilvärde". De som svarar skall inte svara på frågor om nuvarande bilmärke utan på tidigare körda märken
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.