Audi-ägarna kan få längre till verkstaden i framtiden. Antalet auktoriserade verkstäder i Sverige kommer att minskas från 132 till strax under 100.
För två år sedan blev samtliga Audi-verkstäder av med servicekontraktet med generalagenten.
Kontrakten har förhandlats om och i många fall är de redan klara.
Men i andra fall innebär det att Audi upphör med service och reparationer på en del orter.
- Vi har varit medvetna om att vi inte kommer att kunna behålla alla verkstäder som vi har idag, säger Jens Wetterfors, Audi-chef för Sverige.
- På vissa orter finns det ett för litet underlag bilägare för att det ska vara tillräckligt lönsamt för verkstäderna.
Komplex elektronik
Orsaken till förändringarna för Audis verkstäder är att bilarna nu och framöver kommer att innehålla mer komplex elektronik än tidigare.
Då vill det till att verkstäderna är rustade för detta med utbildning, verktyg och utrustning.
Sådant kostar givetvis stora belopp för Audi-verkstäderna att investera i och därför är vissa verkstäder tveksamma till om det kommer att löna sig.
Mycket teknik i Audis bilar är gemensam med Volkswagen, Skoda och Seat.
Men det finns också skillnader märkena emellan.
- Redan idag är det skillnad på elektronik på våra volymmodeller, jämfört med Volkswagen, säger Jens Wetterfors.
- Skillnaden finns också på våra prestandamodeller och kommande teknik, det är därför som det känns viktigt att göra den här förändringen för framtiden.
Visby utan verkstad
En av de orter som kan stå utan Audi-verkstad är Visby.
Fram till i sommar är det Bil-City som stått som auktoriserad Audi-verkstad på Gotland.
Företaget servar också Volkswagen, Skoda och Seat.
- Vi för en diskussion med Audi men jag vill inte gå närmare in på det just nu, säger Lars-Åke Pettersson, vd för Bil-City.
Kan man serva Audi på Gotland även i framtiden?
- Det är inte säkert att det blir möjligt, svarar Lars-Åke Pettersson.
- Det är viktigt för oss att ha representation där, det är därför som vi fortfarande förhandlar med vår nuvarande partner på Gotland, säger Jens Wetterfors.
Vilka orter där Audi-verkstäderna kommer att försvinna är inte fastställt ännu.
Det avgöras definitivt i slutet av sommaren när förhandlingarna mellan verkstäderna och generalagenten är klara.
"Funkar inte"
Audi-ägaren Bengt Lagersson på Gotland hade svårt att få sin Audi A3 lagad på Bil-City.
- Först vägrade de att ta in min bil. Jag fick tjata mig till en tid, säger han.
- Att bli hänvisad till fastlandet för att serva eller laga bilen funkar inte för oss gotlänningar.
Diskutera: Vad tycker du om Audis nedläggning av verkstäder?
Kontrakten har förhandlats om och i många fall är de redan klara.
Men i andra fall innebär det att Audi upphör med service och reparationer på en del orter.
- Vi har varit medvetna om att vi inte kommer att kunna behålla alla verkstäder som vi har idag, säger Jens Wetterfors, Audi-chef för Sverige.
- På vissa orter finns det ett för litet underlag bilägare för att det ska vara tillräckligt lönsamt för verkstäderna.
Komplex elektronik
Orsaken till förändringarna för Audis verkstäder är att bilarna nu och framöver kommer att innehålla mer komplex elektronik än tidigare.
Då vill det till att verkstäderna är rustade för detta med utbildning, verktyg och utrustning.
Sådant kostar givetvis stora belopp för Audi-verkstäderna att investera i och därför är vissa verkstäder tveksamma till om det kommer att löna sig.
Mycket teknik i Audis bilar är gemensam med Volkswagen, Skoda och Seat.
Men det finns också skillnader märkena emellan.
- Redan idag är det skillnad på elektronik på våra volymmodeller, jämfört med Volkswagen, säger Jens Wetterfors.
- Skillnaden finns också på våra prestandamodeller och kommande teknik, det är därför som det känns viktigt att göra den här förändringen för framtiden.
Visby utan verkstad
En av de orter som kan stå utan Audi-verkstad är Visby.
Fram till i sommar är det Bil-City som stått som auktoriserad Audi-verkstad på Gotland.
Företaget servar också Volkswagen, Skoda och Seat.
- Vi för en diskussion med Audi men jag vill inte gå närmare in på det just nu, säger Lars-Åke Pettersson, vd för Bil-City.
Kan man serva Audi på Gotland även i framtiden?
- Det är inte säkert att det blir möjligt, svarar Lars-Åke Pettersson.
- Det är viktigt för oss att ha representation där, det är därför som vi fortfarande förhandlar med vår nuvarande partner på Gotland, säger Jens Wetterfors.
Vilka orter där Audi-verkstäderna kommer att försvinna är inte fastställt ännu.
Det avgöras definitivt i slutet av sommaren när förhandlingarna mellan verkstäderna och generalagenten är klara.
"Funkar inte"
Audi-ägaren Bengt Lagersson på Gotland hade svårt att få sin Audi A3 lagad på Bil-City.
- Först vägrade de att ta in min bil. Jag fick tjata mig till en tid, säger han.
- Att bli hänvisad till fastlandet för att serva eller laga bilen funkar inte för oss gotlänningar.
Diskutera: Vad tycker du om Audis nedläggning av verkstäder?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tråkigt för de som nyligen köpt en Audi och inte bor i storstaden. För oss andra är det bara att välja ett annat bilmärke än Audi vid nästa bilbyte. Svårare än så är det inte, tillgängligheten till verkstaden styr nog de flestas bilval. De stora förlorarna på detta är Audi, men VW räknar troligen med att folk på berörda orter skall köpa tvillingmärket Skoda istället.
Det kan faktiskt vara så att det finns människor på Gotland som bara köper Audi/brinner för Audi, precis som jag själv och då kan det vara kränkande att inte kunna få sin bil servad eller lagad p.g.a. att det inte finns en verkstad på ön som inte kan hjälpa till med det. Gotland är faktiskt ganska stort och Audi är också ett stort och välkänt bilmärke.
Det går utför för Audi!
De har redan botten servic och nu skall de bli än sämre
Klart att men aldrig inhandlar en Audi mer HAR FÅTT NOG NU!
Det tycks som om tekniken krav har fått försprång på Audi och inte tvärtom. Med de hemska höga krav som VW-koncernen ställer på sina verkstäder förvånar det mig att de har några kvar överhuvudtaget. Skyhöga kostnader för servicedatorer, kostsamma årliga uppdateringar av dessa, bekostas av verkstaden mm. Och det är kunden som betalar kalaset liksom de "flådiga" glaspalatsen där bilmodellerna glänser.
Nääää, det går inte utför för AUDI ... Det går utför för Gotlandsbor ... Köp flera Audis o problemet är löst !!
Man måste se saken från båda sidor.
Det är inte så smart att konstruera och tillverka bilar som kräver så speciella och unika resurser av verskstaden för att kunna underhållas. Nya bilmodeller nöjer sig ju med allt mindre underhåll, i stort olje- och filterbyten och ev uppdateringar av programvara. Det borde kunna göras med standard-PC över ett nätverk?? Audi verkar vara ute på helt fel väg, har funderat på att köpa en A4-kombi men får nog tänka om...
Tråkigt för de som nyligen köpt en Audi och inte bor i storstaden.
ja det är så sammhäller skapas nu alla ska in till storstan och ingen blir kvar i glesbyggden tyvär.
Olle!!
Jag vill ge dig ett gått råd av mina VW och Audi bilar.
KÖP DOM EJ!!! Servicen är under all kritik.
Vad sägs om att haft min A4 i 43 dagar på verkstan under ca 1 1/2 år
för att få ett enda fel åtgärdat. SKANDAL.
Och de var jag själv som föreslog vad felet berodde på. Då blev felet åtgärdat!!!!
För min del blir det aldrig mer Audi efter ca 20 år som trogen kund.
Verkligen betänklig kritik (nedan) och ännu färre = längre till och kötid gör att mina Audi-köpplaner inställs. Antar att jag inte är ensam om den slutsatsen - eller?
Känner till en auktoriserad VAG verkstad som i a f till för några år sedan var bra; Upplands Motor i Bro utanför Kungsängen. Mina bilar fick kanonbehandling då att jämföra med den kritik som t ex Min Bil (i Sthlm) fick/får. Men de fick inte behålla Audi-försäljning och service, försvann för ca 5 år sedan. Det säger det mesta om Audiorg. - en bra verkstad o sälj får inte fortsätta. Detta är altså inte första gången som Audi anser sig vara för fina och lägger ner/drar in! Skärpning - aldrig mer det fabrikatet.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.