Tusentals bilar av Volkswagen, Audi och Skoda har haft problem med dubbelkopplingslådorna, DSG. Nu ska bilarna återkallas och växellådan uppdateras.
- Jag vågar inte lita på min bil, säger en drabbad bilägare.
Dubbelkopplingslådorna, kallade DSG hos VW-koncernen, har blivit uppskattade för sin snabba växlingsmekanism och för att de ofta ger en lägre förbrukning. Men en del ägare har fått problem med att drivningen upphör plötsligt.
För Volkswagen berörs 1370 bilar av modellerna Caddy, Golf, Polo och Touran, samtliga byggda mellan september 2008 och augusti 2009. För Skoda berörs 110 bilar och för Audi 64 bilar av modellerna TT och A3.
Steffan Ã-sterberg i Stockholm är en av dem som drabbats av krånglande DSG-funktion på sin Volkswagen Caddy.
- Det känns ungefär som man skulle lägga i neutralen på en automatlåda, det finns ingen drivkraft. Om man stänger av motorn så hjälper det oftast, men det kan man ju inte göra medan man kör. Det här felet började komma efter 200 mils körning ungefär. Man blir en fara för andra trafikanter om det blir ett plötsligt stopp i en korsning exempelvis. Ett tag var det knappt att man vågade använda bilen.
Vågar du lita på din bil efter det här?
- Nej, absolut inte. Verkstäderna tycks vara helt oförstående till det, de säger att de inte hört talas om nåt liknande. När jag varit inne på verkstaden säger de att ingen felkod har bildats och att de inte kan göra något. Men det har ju hänt på fler bilar har jag fått veta, säger Steffan Ã-sterberg.
Hans kollega Magnus Sunnevik i Jönköping har också drabbats av krånglande DSG-låda på sin Volkswagen Caddy.
- Det börjar blinka på instrumentbrädan, att det inte finns någon drivning framåt. Det är som om växeln skulle hoppa ur och motorn bara varvar, utan drivkraft. Ofta händer det i omkörningssituationer, i snitt händer det nog ett par gånger om dagen. Ibland håller det på i tre-fyra sekunder, ibland är det upp till 15 sekunder. Det känns mycket frustrerande, speciellt när verkstaden inte vet vad de ska göra för att fixa felet. Eller så vet de det, men att det blir för dyrt för dem. Det här är ändå en bil som är uttagen i mars 2009 så den är rätt ny och garantin gäller ju, säger Magnus Sunnevik.
Orsaken till drivproblemen med DSG-lådorna är välkända för VW-koncernen. Det är inte bara bilar i Sverige som drabbats, problemet gäller även i andra länder. Dubbelkopplingen släpper drivningen för att den får en felaktig signal om att temperaturen är för hög. Det är därför som bilarna ska återkallas och åtgärdas gratis.
- En uppdatering av växelstyrdonet ska göras för att förhindra att styrdonet öppnar kopplingen mellan motor och växellåda på grund av en feltolkning av kopplingstemperaturen. Brev till bilägarna kommer att gå ut och våra verkstäder är underrättade, säger han.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Då kan de oxå ta in den gamla caddyn, där dörrarna inte gå att få upp när det blir kallt ute. Att de inte rättar till det är skamligt.
Manuell låda e bäst... :)
Uselt att det Ej går öppna dörrarrna på min Caddy -02 under Vintern har man tur får man upp dörren, har påtalat probemet med verkstaden,De har haft upp insdan på dörrarna och oljat in dom, det blev ej någon skillnad.
Tycker att det är en skam att WW- verkstad inte kan lösa problemet.
Med detta tycker jag att man återkallar bilen så man vågar köra den på Vintern
Kan man återkalla dåliga växellådor borde man kunna åtgärda detta också
Petr, DSG-lådan är faktiskt en vanlig manuell låda - men med dubbla kopplingar. Sen går den förvisso att köra automatiskt också, men det är inte där felet ligger, utan i styrdonet till kopplingarna. Själva växellådan fungerar alltså OK.
(Allt enligt fakta i artikeln ovanför.)
Det jag menar är att DSG-lådor INTE är manuella..alltså att nåt annat än DU styr växlingarna. Med andra ord finns det möjlighet till fler fel. Typ styrdon mm. I detta fallet så är det ju en temperaturgivare som fått fnatt....någon sådan som styr dina växlingar finns det ej på manuella lådor.
Tacka vet jag de gamla riktiga Automatlåderna,,,
Jaha - då slapp man pröjsa 14 000:- extra för en DSG-låda på nästa VW, blir en manuell version!
Verkar vara en underlig lösning där automatiken släpper drivningen då en för hög temp indikeras, det måste väl vara bättre med en felindikering på färddatorn så att föraren har en chans att stanna på lämpigt ställe.
Man kan ju jämföra med en indikering av hög motortemp t.ex.
Jag tror säkert att DSG-lådan har en framtid, men det kanske dröjer några år.
Man kan ju jämföra med de konv. automatlådorna med momentomvandlare, de har ju haft 70 år på sig i utveckling!
Däremot tycker jag det är fånigt med 7-stegade DSG-lådor annat än på dieselmotorer med deras snäva varvtalsområde.
På bensinmotorer borde det räcka bra med fem steg.
Per, köp DSG, det är överlägst, väl värt 14,000 extra. Du blir en bättre och gladare förare också. I stadstrafik går manuell låda helt bort numera. I alla fall i det allt mer växande köerna i storstäderna.
Framgår inte av texten men det gäller väl DSG-7, dvs den som har torr koppling. DSG-7 har ju bara funnits ett par år och inkörningsproblem får man nästa räkna med även om VW har verkligen hårdtestat denna låda innan den kom i produktion. Alla får ju trots att hjälp nu av VW och tydligen är felet åtgärdat på de bilar som sålts efter augusti.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.