Cadillac BLS blev ett praktfiasko för GM. Men notan på över en miljard kronor hamnade hos Saab.
Saab tvingades betala mer än en miljard kronor för att utveckla och tillverka Cadillac BLS.
Det avslöjade Jan-Åke Jonsson, vd för Saab, under Bil Swedens mässa.
Ombyggd Saab 9-3
Under 2003 fick Saab i uppdrag från ägaren General Motors att ta fram en Cadillac utifrån Saab 9-3.
Knepet kallas "badge engineering" och är ett billigt sätt att förvandla en bil till en annan.
Metoden har genom åren framför allt praktiserats av amerikanska tillverkare.
Jämte Saabs övriga modeller skulle bilen tillverkas i Trollhättan.
2006 lanserades bilen och målet var att stärka Cadillacs svaga ställning i Europa.
"85 procent Saab, 15 procent Cadillac. Resultat: en Saab 9-3 i gå-bort-kostym."
Så beskrev Vi Bilägare Cadillac BLS efter att ha testat bilen.
Katastrofal försäljning
Inledningsvis fanns bilen endast som sedan men följdes året därpå av en kombivariant, den första med Cadillac-emblem.
Försäljningen blev en fundamental katastrof.
Under bilens första två år på marknaden rullade endast omkring 6 000 exemplar ut från fabriken i Trollhättan.
2009 beslutade GM att skrota modellen.
Saab betalade
Det har länge spekulerats om Saab fick bära tunga kostnader från GM och därmed tvingats visa upp sämre resultat.
Fallet med Cadillac BLS tycks bekräfta den tesen.
På Bil Swedens mässa sade Jan-Åke Jonsson att Saab nu slipper mängder av byråkrati och har större friheter.
Men han tillade också att företaget inte längre får tillgång till GM:s avancerade anläggningar för utveckling och tillverkning.
Diskutera: Vad tycker du om Cadillac BLS?
Det avslöjade Jan-Åke Jonsson, vd för Saab, under Bil Swedens mässa.
Ombyggd Saab 9-3
Under 2003 fick Saab i uppdrag från ägaren General Motors att ta fram en Cadillac utifrån Saab 9-3.
Knepet kallas "badge engineering" och är ett billigt sätt att förvandla en bil till en annan.
Metoden har genom åren framför allt praktiserats av amerikanska tillverkare.
Jämte Saabs övriga modeller skulle bilen tillverkas i Trollhättan.
2006 lanserades bilen och målet var att stärka Cadillacs svaga ställning i Europa.
"85 procent Saab, 15 procent Cadillac. Resultat: en Saab 9-3 i gå-bort-kostym."
Så beskrev Vi Bilägare Cadillac BLS efter att ha testat bilen.
Katastrofal försäljning
Inledningsvis fanns bilen endast som sedan men följdes året därpå av en kombivariant, den första med Cadillac-emblem.
Försäljningen blev en fundamental katastrof.
Under bilens första två år på marknaden rullade endast omkring 6 000 exemplar ut från fabriken i Trollhättan.
2009 beslutade GM att skrota modellen.
Saab betalade
Det har länge spekulerats om Saab fick bära tunga kostnader från GM och därmed tvingats visa upp sämre resultat.
Fallet med Cadillac BLS tycks bekräfta den tesen.
På Bil Swedens mässa sade Jan-Åke Jonsson att Saab nu slipper mängder av byråkrati och har större friheter.
Men han tillade också att företaget inte längre får tillgång till GM:s avancerade anläggningar för utveckling och tillverkning.
Diskutera: Vad tycker du om Cadillac BLS?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja, som väntat. Cadillac Bullshit.
Skönt att GM är borta. Jävla amatörer.
Men har man tur att komma över en av lagerbilarna från 2009 till rätt pris kan man ju göra en mycket bra affär.
Bilen är det absolut inget fel på, den är på flera punkter bättre än originalet.
SAAB har ju i GM:s "hundflock", varit den minsta lilla hunden som alltid fått komma sist till matskålen, och äta resterna som blivit över... Ibland undrar man om inte GM dessutom hade satt ett för kort koppel på SAAB, så att SAAB knappt ens nådde fram till matskålen! :-(
GM var bromsklossen för Saab! Äntligen är dom borta från den amerikanska tortyren!
Det här är bara början på vad som kommer att avslöjas när det gäller affärerna SAAB - GM. Det ska bli intressant att läsa kommande avslöjanden från "insiders". På skam kommer alla elaka kommentarer som kända signaturer i detta forum utgjutit sig över SAAB som förlustmärke.
GM borta??
Är det inte så att nuvarande Saab bilar använder teknik från GM så som motorer, växellåda m.m. Eller är det så att det är någon annan?
Jag kan bidra med information om att Saab-handlarna i Sverige inte FICK sälja Bls´n ifall man inte skrev ett särskilt kontrakt med Cadillac som drevs som ett särskilt bolag med mycket mycket speciella krav på lokalerna. I vissa fall var man tvungen att bygga om för många hundra tusen-vilket gjorde att endast storstäderna gick in i dessa avtal. Så det är inte så konstigt ifall bilen inte såldes eller ens syntes i marknadsföringen. Cadillack styrdes inte av Saab-utan av Croymans ifrån Holland - så om Jan-Åke har otur så kan man kanske befara att styrningen ifrån Holland fortfarande kan bli ett problem även om kaptenen nu heter Muller - Jag kan gissa att den Holländska ledarstilen kommer att ligga som en våt filt över Saab.
Med sådana "vänner" som GM är man inte i behov av några fiender.
Min kommentar kom inte med av någon anledning. Har inget emot BLS men tycker Cadilac borde ha stått för notan.
Niotre: Är du själv "insider"?
Svar till Markus: Jag är inte någon "insider". Däremot tror jag mig förstå att SAAB´s "förlustaffärer" inte enbart beror på SAAB vilket många signaturer hävdat med emfas. GM har haft SAAB för att bl.a. affärsmässigt minska sina förluster även om det på inte på långa vägar har hjälpt. Däremot har det bidragit till att sänka det svenska märket som inte tålt sådan åderlåtning. Jag delar Markus uppfattning att Cadillac/GM borde stå för sina förluster.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.