Nya Honda Insight kan bli den första riktiga folkhybriden. Bilen börjar säljas i Sverige i maj nästa år och mycket pekar på att priset hamnar under
190 000 kronor. Då blir det hett om öronen för Toyota Prius!
190 000 kronor. Då blir det hett om öronen för Toyota Prius!
2009 ser ut att bli hybridernas år. Mängder av nya modeller är på gång och Honda hör till de tillverkare som satsar hårdast på tekniken.
Tre nya Honda-hybrider är på intåg i Sverige och av dem är familjebilen Insight allra mest intressant. Den är femsitsig och stor som en Toyota Prius, men blir åtskilliga tusenlappar billigare - ner mot cirka 190 000 kronor. Det innebär att den nya hybrid-modellen kommer att kosta mindre än Hondas nuvarande Civic Hybrid, som går på 239 000 kronor.
Den nya Hondan är även mer praktisk än Civic Hybrid, som är en fyradörrars sedanmodell. Insights kaross är av halvkombityp och det ger en större lastöppning.
En annan detalj som ökar Insights användbarhet är att baksätet kan fällas när det behövs extra plats för last. Det går inte på Civic Hybrid, eftersom batteriet till elmotorn på den bilen är gömt i baksätets ryggstöd.
För att priset på Insight ska kunna hållas nere har man lagt sig på en lägre nivå än normalt när det gäller materialvalen i inredningen. Men den stora besparingen görs genom att utnyttja exakt samma drivlina som i Civic Hybrid.
Sparar 15-20 bränsle
Insight är en så kallad mildhybrid. Den drivs, via en steglös automatlåda, av en bensinmotor på 1,3 l/95 hk som stöttas av en elmotor på motsvarande 20 hk. Så fort extra kraft behövs, vid starter och accelerationer, går elmotorn in och hjälper till att skjuta fart på bilen.
Vid inbromsningar och fartminskningar byter elmotorn polaritet och får en omvänd funktion. Den förvandlas då till en generator med uppgift att ladda batteriet. En tredje ingrediens i Hondas IMA-system (Integrated Motor Assist) är en start- stoppfunktion som gör att bensinmotorn automatisk stängs av när bilen står stilla, exempelvis vid rödljus.
Totalt sparar hybridtekniken 15-20 procent bränsle och Insight hamnar rimligen på en deklarerad förbrukning runt 4,5 l/100 km (Civic Hybrid drar 4,6 l/100 km).
Honda Insight gör världsdebut på bilsalongen i Detroit i januari och börjar sedan omgående att säljas på den amerikanska marknaden. Honda räknar med att hitta köpare till 200 000 Insight per år, varav 100 000 i USA.
På Hondas program står även en 2+2-sitsig sporthybrid. Beteckningen blir CR-Z och bilen får samma typ av drivsystem som Insight, men betydligt kraftfullare. CR-Z börjar säljas i Sverige i slutet av nästa år och kan ses som en modern och mer miljövänlig uppföljare till Hondas lilla CRX-modell, som gjorde stor succé på 90-talet. Några uppgifter om bränsleförbrukning, pris och prestanda har ännu inte läckt ut.
Hondas tredje hybridnyhet lanseras i början av 2010. Då kommer småbilen Jazz med en drivlina av IMA-typ, precis som i de övriga tre Honda-hybriderna. Det innebär att även Jazz har goda förutsättningar för ett attraktivt pris.
Pionjär i ny upplaga
Hybrid-pionjären och marknadsledaren Toyota ser förstås inte stillatigande på den ökande konkurrensen. En ny upplaga av den framgångsrika Prius-modellen står beredd att släppas ut på vägarna.
Prius har totalt dominerat hybridmarknaden under senare år, både i Europa och USA. I Sverige ligger modellen på 21:a plats på försäljningstoppen och det är ett uppseendeväckande bra resultat för en hybridbil som kostar betydligt mer än en kvarts miljon. Förklaringen är att nästan alla Prius som säljs är tjänstebilar, ytterst få svenskar köper den för egna pengar.
Nya Prius påminner i linjeföringen starkt om sin föregångare, men karossen är helt omgjord och påstås bland annat ge bättre innerutrymmen än tidigare. Drivlinan, däremot, är i grunden densamma som i dagens modell. Prius är en fullhybrid och har en betydligt starkare elmotor (68 hk) än Hondan.
Dessutom deltar Toyotans elmotor mycket mer i drivningen än den i Insight.
Sannolikt är nya Prius både snålare och har bättre prestanda än den nuvarande modellen. Rykten talar om solceller på taket för en mer effektiv strömförsörjning, och det låter inte helt tokigt. Att bilen skulle ha litium jon-batterier och plug in-teknik, som ger längre körsträckor på enbart el, förnekas dock bestämt. Det kommer allra tidigast 2010, enligt Toyota.
Senaste generationens Prius premiärvisas, precis som Insight, på bilsalongen i Detroit i januari och börjar säljas i Sverige direkt efter sommaren. Några priser är ännu inte kända, men den nya modellen lär knappast bli billigare än den nuvarande.
I dag kostar hybrid-Toyotan i sitt enklaste utförande 255 800 kronor och den mest sålda Business-versionen går på drygt 276 000 kronor. Det är stor skillnad mot Insight. Slutsats: Prius lär även i fortsättningen vara vanligast som tjänstebil, medan Hondan har chans att hamna på en prisnivå som gör den attraktiv för privatköpare. En folk-hybrid, med andra ord.
El- och dieselhybrider
En annan intressant utveckling av hybridkonceptet är att kombinera en diesel- och en elmotor. Då ökar förutsättningarna radikalt att få fram extremt snåla drivlinor. PSA-gruppen (Peugeot/Citroën) ligger långt framme på det området, men lär inte hinna få ut några bilar på marknaden under 2009. De första diesel/el-hybriderna dyker troligen upp tidigast 2010, men kan också låta vänta på sig till 2011.
Däremot är hel rad tillverkare av prestigebilar och suv-modeller på gång med nya hybrider (bensin/el) för att göra bilarna snålare och därmed mer politiskt korrekta. Några av dem kommer redan nästa år och en del lanseras 2010.
Även här är det föregångaren Toyota som alla siktar på. Den japanska tillverkaren har genom sitt prestigemärke Lexus sedan länge erbjudit både suv- och lyxmodeller med hybridteknik. Nu hakar både Mercedes och BMW på det tåget. Nästa år kommer S-klass 400 BlueHybrid, som är en mildhybrid och drivs av en V6:a på 279 hk i kombination med en 20-hästars elmotor.
Bränsleförbrukningen hamnar, enligt deklarationen, på 7,9 l/100 km.
Även de stora Mercedes-suvarna ML, GL- och G-klass är på väg att utrustas med hybriddrift. Samma sak gäller Porsche Cayenne, Audi Q7 och VW Touareg.
BMW utmanar Mercedes med en mildhybrid i 7-serien. Drivpaketet består av en V8-motor på 407 hk, som stöttas av en liten elmotor på cirka 20 hk. Arrangemanget beräknas sänka förbrukning och koldioxidutsläpp med 15 procent. Om BMW:s lyxhybrid kommer 2009 eller 2010 är ännu okänt.
Tre nya Honda-hybrider är på intåg i Sverige och av dem är familjebilen Insight allra mest intressant. Den är femsitsig och stor som en Toyota Prius, men blir åtskilliga tusenlappar billigare - ner mot cirka 190 000 kronor. Det innebär att den nya hybrid-modellen kommer att kosta mindre än Hondas nuvarande Civic Hybrid, som går på 239 000 kronor.
Den nya Hondan är även mer praktisk än Civic Hybrid, som är en fyradörrars sedanmodell. Insights kaross är av halvkombityp och det ger en större lastöppning.
En annan detalj som ökar Insights användbarhet är att baksätet kan fällas när det behövs extra plats för last. Det går inte på Civic Hybrid, eftersom batteriet till elmotorn på den bilen är gömt i baksätets ryggstöd.
För att priset på Insight ska kunna hållas nere har man lagt sig på en lägre nivå än normalt när det gäller materialvalen i inredningen. Men den stora besparingen görs genom att utnyttja exakt samma drivlina som i Civic Hybrid.
Sparar 15-20 bränsle
Insight är en så kallad mildhybrid. Den drivs, via en steglös automatlåda, av en bensinmotor på 1,3 l/95 hk som stöttas av en elmotor på motsvarande 20 hk. Så fort extra kraft behövs, vid starter och accelerationer, går elmotorn in och hjälper till att skjuta fart på bilen.
Vid inbromsningar och fartminskningar byter elmotorn polaritet och får en omvänd funktion. Den förvandlas då till en generator med uppgift att ladda batteriet. En tredje ingrediens i Hondas IMA-system (Integrated Motor Assist) är en start- stoppfunktion som gör att bensinmotorn automatisk stängs av när bilen står stilla, exempelvis vid rödljus.
Totalt sparar hybridtekniken 15-20 procent bränsle och Insight hamnar rimligen på en deklarerad förbrukning runt 4,5 l/100 km (Civic Hybrid drar 4,6 l/100 km).
Honda Insight gör världsdebut på bilsalongen i Detroit i januari och börjar sedan omgående att säljas på den amerikanska marknaden. Honda räknar med att hitta köpare till 200 000 Insight per år, varav 100 000 i USA.
På Hondas program står även en 2+2-sitsig sporthybrid. Beteckningen blir CR-Z och bilen får samma typ av drivsystem som Insight, men betydligt kraftfullare. CR-Z börjar säljas i Sverige i slutet av nästa år och kan ses som en modern och mer miljövänlig uppföljare till Hondas lilla CRX-modell, som gjorde stor succé på 90-talet. Några uppgifter om bränsleförbrukning, pris och prestanda har ännu inte läckt ut.
Hondas tredje hybridnyhet lanseras i början av 2010. Då kommer småbilen Jazz med en drivlina av IMA-typ, precis som i de övriga tre Honda-hybriderna. Det innebär att även Jazz har goda förutsättningar för ett attraktivt pris.
Pionjär i ny upplaga
Hybrid-pionjären och marknadsledaren Toyota ser förstås inte stillatigande på den ökande konkurrensen. En ny upplaga av den framgångsrika Prius-modellen står beredd att släppas ut på vägarna.
Prius har totalt dominerat hybridmarknaden under senare år, både i Europa och USA. I Sverige ligger modellen på 21:a plats på försäljningstoppen och det är ett uppseendeväckande bra resultat för en hybridbil som kostar betydligt mer än en kvarts miljon. Förklaringen är att nästan alla Prius som säljs är tjänstebilar, ytterst få svenskar köper den för egna pengar.
Nya Prius påminner i linjeföringen starkt om sin föregångare, men karossen är helt omgjord och påstås bland annat ge bättre innerutrymmen än tidigare. Drivlinan, däremot, är i grunden densamma som i dagens modell. Prius är en fullhybrid och har en betydligt starkare elmotor (68 hk) än Hondan.
Dessutom deltar Toyotans elmotor mycket mer i drivningen än den i Insight.
Sannolikt är nya Prius både snålare och har bättre prestanda än den nuvarande modellen. Rykten talar om solceller på taket för en mer effektiv strömförsörjning, och det låter inte helt tokigt. Att bilen skulle ha litium jon-batterier och plug in-teknik, som ger längre körsträckor på enbart el, förnekas dock bestämt. Det kommer allra tidigast 2010, enligt Toyota.
Senaste generationens Prius premiärvisas, precis som Insight, på bilsalongen i Detroit i januari och börjar säljas i Sverige direkt efter sommaren. Några priser är ännu inte kända, men den nya modellen lär knappast bli billigare än den nuvarande.
I dag kostar hybrid-Toyotan i sitt enklaste utförande 255 800 kronor och den mest sålda Business-versionen går på drygt 276 000 kronor. Det är stor skillnad mot Insight. Slutsats: Prius lär även i fortsättningen vara vanligast som tjänstebil, medan Hondan har chans att hamna på en prisnivå som gör den attraktiv för privatköpare. En folk-hybrid, med andra ord.
El- och dieselhybrider
En annan intressant utveckling av hybridkonceptet är att kombinera en diesel- och en elmotor. Då ökar förutsättningarna radikalt att få fram extremt snåla drivlinor. PSA-gruppen (Peugeot/Citroën) ligger långt framme på det området, men lär inte hinna få ut några bilar på marknaden under 2009. De första diesel/el-hybriderna dyker troligen upp tidigast 2010, men kan också låta vänta på sig till 2011.
Däremot är hel rad tillverkare av prestigebilar och suv-modeller på gång med nya hybrider (bensin/el) för att göra bilarna snålare och därmed mer politiskt korrekta. Några av dem kommer redan nästa år och en del lanseras 2010.
Även här är det föregångaren Toyota som alla siktar på. Den japanska tillverkaren har genom sitt prestigemärke Lexus sedan länge erbjudit både suv- och lyxmodeller med hybridteknik. Nu hakar både Mercedes och BMW på det tåget. Nästa år kommer S-klass 400 BlueHybrid, som är en mildhybrid och drivs av en V6:a på 279 hk i kombination med en 20-hästars elmotor.
Bränsleförbrukningen hamnar, enligt deklarationen, på 7,9 l/100 km.
Även de stora Mercedes-suvarna ML, GL- och G-klass är på väg att utrustas med hybriddrift. Samma sak gäller Porsche Cayenne, Audi Q7 och VW Touareg.
BMW utmanar Mercedes med en mildhybrid i 7-serien. Drivpaketet består av en V8-motor på 407 hk, som stöttas av en liten elmotor på cirka 20 hk. Arrangemanget beräknas sänka förbrukning och koldioxidutsläpp med 15 procent. Om BMW:s lyxhybrid kommer 2009 eller 2010 är ännu okänt.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Bra mycket finare design på Hondan än Toyotan får jag säga, men varför satsar inte Honda på fullhybrider tro?
I FMK:s tidning "Trafik och motor" augustinumret redovisar forskningsbolaget CNW Marketing Research Inc. som samlat in miljontals data och presenterar en studie som visar att hybridbilar är miljöbovar och många stora SUV:ar är miljöns bästa vän!
Man har räknat över hela livscykeln, inkl. total miljöpåverkan och kommit fram till att att bilar som körs på tex etanol, E85, där man har den "gamla förbränningsmotorn är betydligt miljövänligare än tex hybridbilar. Detta beror på att det tar lång tid att utveckla och utprova ny sk miljövänlig teknik som dessutom har betydligt kortare teknisk livslängd än den hederliga förbränningsmotorn.
Den snålaste hybridbilen Honda Civic Hybrid kostar 122:71 per mil i total miljöpåverkan och Prius 123:08 per mil i total miljöpåverkan då man räknat in vad det kostar i utsläpp från konstruktion till produktion och destruktion av en så kallad miljövänlig hybrid bil tex Toyota Prius.
Man kan jämföra med en Hummer som de flesta betraktar som ett miljösvin, men den kostar endast 73:46 per mil eftersom den bygger på befintlig beprövad teknik och där etanol bilarna de sk Flexifuel och BioPower bilarna från tex SAAB, Volvo, Ford, VW har oerhört låga totala miljökostnader per mil baserad på totala utsläpp under hela bilens livslängd.
En stor SAAB BioPower, Golf Multifuel eller Volvo Flexifuel eller annan likvärdig bil släpper tex ut endast ca 35 gram koldioxid per kilometer vid körning på etanol, E85 eller ca 70% lägre utsäpp jmf med bensin! Dessutom är ALL den svenska etanolen miljöcertifierad där leverantören garanterar att man har en minskning av koldioxidutsläppen med minst 76%, oftast mer, jmf med bensin samtidigt som etanolbilsägaren fördelar välfärden över jorden eftersom man ger arbete till, inte sällan, fattiga jordbrukare i tredje världen som därmed kan mätta och försörja sin familj. Något att tänka på för de som kan välja mellan en miljöskadlig importerad hybridbil vs miljövänlig etanolbil.
Samuel: Det var det dummaste jag hört! så du menar alltså att gammal beprövad teknik är miljövänligare bara för att den inte har produktutvecklingskostnad. sjysst, så enligt ditt sätt och se det ( eller det bolag du refererade till) så är det miljövänligare att värma upp sitt hus med koks och kol, LED- lampor är miljösvin jämfört med den hederliga glödlampan. det är också bättre för miljön att köra T-ford på blyad bensin jämfört med att köra en modern förbränningsmotor på etanol, du verkar också ha löst problemet med hållbar utveckling, där du så frikostigt menar och påstår att den sociala problemen i utvecklingsländer är löst. själv kommer jag genast gå ut i garaget och skruva loss och katalysatorn och mitt partikelfilter då utvecklingskostnaderna för dessa har gjort dem till miljöbovar.
Tobbe
Både Honda och Toyota kommer med seriella hybrider (jag antar att det är det du menar när du skriver fullhybrid) när det blir tillräckligt lönsamt. Än så länge har jag läst att Toyota inte anser litium-jontekniken vara tillräckligt utvecklad.
ML
Det Samuel skriver stämmer faktiskt.
När det gäller miljöpåverkan måste man se hela vägen från konstruktion, tillverkning, brukande och till slut destruktion.
Ju mer komplex konstruktion det är ju större miljöpåverkan.
Även om fordonet under brukartiden är väldigt snålt och miljövänligt kan det orsaka stor miljöpåverkan, men den stora fördelen är att denna ofta kan styras för att bli så låg som möjligt.
ML: Löst de sociala problemen i U länderna. Om Du bara visste HUR Dina kläder tillverkas och VEM och VILKA som är underleverantörer till tex Toyota där man inte alltid är intresserad av ålder lika mkt som hur MYCKET varje individ SKALL producera per tidsenhet. Av ngn anledning är arbetslivet så hårt i tex Japan att självmordsfrekvensen hos Toyota vida överstiger den i väst. Är det ekvivalent med att "ha löst de sociala problemen"? Sök reell fakta och tänk INNAN Du formulerar och uttalar Dig i socio ekonomiska spörsmål.
Samuel eller anders Eklund mfl, nick.
Den artikel FMK hänvisar till var ju bara blaha enligt Vibilägares tror det var Tommy Wahlström, den stämde inte.Detta svarade han på forumet då denna artikel var uppe för diskution där.
Mycket bra att det kommer fler hybrider! Idag är utbudet väldigt begränsat, så varje ny modell är en rejäl förbättring. I trögflytande stadstrafik är hybridtekniken ett bra sätt att få ned bränsleförbrukningen. Hybridbilar är dessutom väldigt trevliga att köra i stadstrafik - låg ljudnivå och ryckfri drivning tack vare steglös transmission. Dock saknas fortfarande en hybridbil med praktiskt lastutrymme - d.v.s. en kombi.
CNW Marketing Research
Är nog ett seriöst forskningsbolag som har flera anställda personer vilket man kan läsa om på den här länken. http://en.wikipedia.org/wiki/CNW_Marketing_Research
Undrar när första hybrid-kombin kommer. Det bilmärket som gör en kombi ligger steget före de andra!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.