Nästa artikel
Steiger: Körvanor bör bestämma bilvalet
Nyheter

Steiger: Körvanor bör bestämma bilvalet

Publicerad 18 maj 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Att äga en bil som klarar av både korta och långa sträckor tillhör det förgångna. I framtiden är det körvanorna som ska bestämma bilvalet, menar VW-direktören Wolfgang Steiger. Allt för att minska koldioxidutsläppen.
- Vi måste ändra våra vanor. I dag har vi en bil som passar för alla behov: när vi kör till skolan, handlar eller åker på semester. I framtiden måste vi optimera användandet på varje område, säger Wolfgang Steiger, direktör för framtidens teknologier på Volkswagen, till Dagens Nyheter.

Wolfgang Steiger baserar sina tankar på den teknik som finns tillgänglig nu och inom överskådlig framtid.

Långt - tre gånger om året

I en intervju med Dagens Nyheter pekar Volkswagens direktör för framtidens teknologier på att bilister sällan kör längre sträckor.

Tre gånger per år når de tyska bilister som Wolfgang Steiger studerat upp i körsträckor mellan 20 och 90 mil per dag. Till detta tillkommer ett tjugotal dagssträckor på 7-20 mil.

- Tre gånger per år har man behov av en annan bil. Vid alla andra körningar räcker det med en elbil som laddas en gång per dygn, säger Wolfgang Steiger.

Wolfgang Steiger räknar med att batteridrivna elbilar ska klara 20 mils körning per laddning.

Vid övriga tillfällen förespråkar Wolfgang Steiger att bilister helt enkelt hyr bilar som uppfyller kraven.

Orealistiska förväntningar på elbil

Därmed skulle elbilen vara ett attraktivt och miljövänligt alternativ i Steigers framtidsvärld. Samtidigt anser Steiger att dagens förhoppningar på elbilar är allt för stora.

- Politikernas förväntningar är 20 miljoner elbilar till 2020. Det kommer aldrig att inträffa, säger Wolfgang Steiger.

Återstår att se om Wolfgang Steigers förslag om situationsanpassade bilköp kan skapa en gyllene medelväg till mindre koldioxidutsläpp.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-05-18 18:33
Sture (ej verifierad)

Skitsnack. undrar vilka han har studerat, folk måste köra längre sträckor betydligt mer än 3 ggr/år

#2 • Uppdaterat: 2010-05-18 19:54
nippon denso (ej verifierad)

fuck him.

#3 • Uppdaterat: 2010-05-18 19:55
Christofer Lundin (ej verifierad)

Varför inte en laddhybrid som klarar 30 - 70 km på batteri?
Elbilar med stora batteripaket blir både dyra och tunga. Bilens vikt har mycket stor betydelse för förbrukningen.

#4 • Uppdaterat: 2010-05-19 00:14
Per Nilsson (ej verifierad)

Ny teknik accepteras omgående om den är bättre än den gamla. Men elbilen innebär som den presenteras ovan ett praktfiasko på produktutveckling.
Ifrågasätter starkt om Wolfgangs interjuvoffer
speglar verkligheten.

#5 • Uppdaterat: 2010-05-19 00:33
Seken (ej verifierad)

Teoretiskt har Steiger många rätt. Men i verkligheten är det så att de flesta vill äga sin bil. Och vill att den bilen ska klara alla årets behov.
Så det där med kortdistansbil, blir nåt för en "förnuftig" minoritet. Många år framöver.

#6 • Uppdaterat: 2010-05-19 10:03
Sune S (ej verifierad)

Minskade utsläpp av koldioxid är inte det starkaste argumentet för elbilar. Det är lägre kostnader per mil speciellt i stadstrafik och i köer. Bättre närmiljö är också en stor fördel.
Om man bara har råd med en bil är en elbil både alldeles för dyr och har för många andra nackdelar. En hybrid med eldrift vid 50 km/h och lägre är en bil som inte är avskräckande dyr i inköp. Men det är antalet mil i stadstrafik som avgör ekonomin. För de som till allra största delen kör på landsvägar är en bränslesnål vanlig bil det bästa valet.

#7 • Uppdaterat: 2010-05-19 10:51
Previa (ej verifierad)

De substantiella skillnaderna ser vi i bilåkandet. Som bilförare kör män i genomsnitt 26 kilometer per dag och kvinnor 10 kilometer. Som passagerare åker däremot kvinnor mer, 12 kilometer per dag mot 5 kilometer för män.
Från den här sidan.
http://www.vti.se/templates/Report____2796.aspx?reportid=4900
Frågan är om man då skall släpa omkring på ett stort och tungt och mycket dyrt batteri som man kommer 20 mil med, eller om det inte är bättre att ha en plugin hybrid med ett mindre batteri för den dagliga transporten och att man sedan kan köra vidare med förbränningsmotorn sedan batteriet är tömt, en obegränsad sträcka utan omladdning.
I Priusens fall räcker det med 100 kg mer batterier för att uppnå målet att kunna köra på bara el nästan alla årets dagar för att sedan förlänga körsträckan med förbränningsmotorn dom få dagar man kör längre sträckor.
Här ser man hur stort batteriet blir i plugin bilen.
http://www.youtube.com/watch?v=gkQZbElc-ZE
Här ser man att det går bra att köra i 110 kmt upp för en backe med bara elmotorn i en plugin Prius.
http://www.youtube.com/watch?v=WW5uYt-NoIc&feature=channel

#8 • Uppdaterat: 2010-05-19 14:40
Roland (ej verifierad)

Det är ha-begäret som styr det mesta. Skulle behovet styra så hade bilparken sett helt annorlunda ut. Statusens altare kostar mycket pengar

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.