Här är helt nya Suzuki Swift. Trots att Suzuki Swift blivit större på alla ledder är den nu betydligt snålare.
Nu presenteras sjätte generationen Suzuki Swift.
Bilen ska byggas i Suzukis fabrik i ungerska Esztergom och den svenska försäljningen inleds under september.
Har blivit större
Nya Suzuki Swift bygger på en helt ny plattform vars hjulbas vuxit med fem centimeter jämfört med föregångaren.
Bilen har dessutom blivit nio centimeter längre och mäter nu 3,85 meter.
Trots den större storleken har bilen blivit lättare och Suzuki lovar en styvare och mer sportig bil.
Förfinade drivlinor
Till det yttre är förändringarna få, men desto mer har hänt under huven.
Två motorer står till förfogande, en bensin och en diesel.
Bensinmotorns cylindervolym har krympts från 1,3 till 1,2 liter och med variabla ventiltider för både in- och utblås har effekt och vridmoment blivit större.
Nu levereras 94 hästkrafter och CO2-utsläppet har sänkts från 140 till 116 gram/km.
Därtill sjunker förbrukningen från 0,58 till 0,50 liter per mil.
ESP standard
Dieselmotorn på 1,3 liter och 75 hästkrafter introduceras först 2011 och är även den förbättrad.
Motorn är direktinsprutad och har förfinad motorstyrning och mindre mekanisk friktion.
CO2-utsläppen har sjunkit från 120 till 109 gram/km och förbrukningen från 0,45 till 0,42 liter per mil.
Ett välkommet besked är att sju krockkuddar och antisladdsystem numera är standard.
Diskutera: Vad tycker du om nya Suzuki Swift?
Bilen ska byggas i Suzukis fabrik i ungerska Esztergom och den svenska försäljningen inleds under september.
Har blivit större
Nya Suzuki Swift bygger på en helt ny plattform vars hjulbas vuxit med fem centimeter jämfört med föregångaren.
Bilen har dessutom blivit nio centimeter längre och mäter nu 3,85 meter.
Trots den större storleken har bilen blivit lättare och Suzuki lovar en styvare och mer sportig bil.
Förfinade drivlinor
Till det yttre är förändringarna få, men desto mer har hänt under huven.
Två motorer står till förfogande, en bensin och en diesel.
Bensinmotorns cylindervolym har krympts från 1,3 till 1,2 liter och med variabla ventiltider för både in- och utblås har effekt och vridmoment blivit större.
Nu levereras 94 hästkrafter och CO2-utsläppet har sänkts från 140 till 116 gram/km.
Därtill sjunker förbrukningen från 0,58 till 0,50 liter per mil.
ESP standard
Dieselmotorn på 1,3 liter och 75 hästkrafter introduceras först 2011 och är även den förbättrad.
Motorn är direktinsprutad och har förfinad motorstyrning och mindre mekanisk friktion.
CO2-utsläppen har sjunkit från 120 till 109 gram/km och förbrukningen från 0,45 till 0,42 liter per mil.
Ett välkommet besked är att sju krockkuddar och antisladdsystem numera är standard.
Diskutera: Vad tycker du om nya Suzuki Swift?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Har den bara ett rostskydd, så...
Klart attraktiv. Suzuki knaprar marknadsandelar och Swift är en klart fräschare upplevelse än mycket annat i storleksklassen - egentligen en Minidödare.
Perfekt designutveckling av en redan attraktiv, kompakt och vägsäker kärra.
Suzuki vägrar - tack och lov! - att gå i Nissans spår med den bleka och trista nya Micran.
Grattis Suzuki! Nu inväntar vi en fräckare bensinmotor med sisådär 110 hk. 94 är i knappaste laget.
Enligt vad jag hörde så har sverige fått det lägstainköpspriset i hela västeuropa på nya swiften, dags att ta igen skillnaden mellan sverige ooch övriga europa där suzukis fina bilar ökat under lång tid. Kvalieten är utmärkt och riktigt kul att köra. De 92 kusarna i nuvarande swiften är pigga och allerta. Tar hellre sänkt förbruknig än mer effekt i den nya swiften.
Har en Swift -06, och är hel nöjd. Läcker formgivning, bra o driftsäker bil, till mycket bra pris. Bra färger, gul, orange mm skall helt klart ha en eloge, så man slipper köra omkring med en trist Sossemetallic (silvermetallic), eller några andra mossiga färger som standard blå, röd, svart eller vit i landet lagom!
Hoppas att det finns anslutning för Ipod till stereon, detta har dock Suzuki varit dåliga på, dags att hänga med i utveckling då det gäller musik o ljudböcker på annat än CD!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.