Forester introducerades hösten 1997 och en ny generation kom hösten 2002, det är dessa som vi har tittat närmare på här.
En tredje generation av Forester kom våren 2008.
Fina vägegenskaper
Motorerna var först på två liter och 122 eller 125 hk, beroende på årsmodell. Turbomodellen hade då 170 eller 177 hk.
2005 kom en tvålitersmotor på 158 hk och en 2,5-liters turbomotor på 230 hk.
Den sistnämnda ger acceleration och körglädje nästan i klass med Porsche Cayenne och BMW X5, fast till ungefär halva priset.
Men turbomotorn är också rätt törstig, den är svår att köra under litern per mil.
En av fördelarna med Forester är fina vägegenskaper, speciellt trevlig är Subarun på grusvägar eller i halka.
Antisladdsystem kom dock först 2006 och då bara i kombination med automatlåda.
Klarar lättare terräng
Det permanenta fyrhjulsdriftsys-temet är bra.
Med lågväxelläge, som finns på manuellt växlade bilar, är Subaru Forester duktig på att ta sig fram på dåliga vägar och i lättare terräng.
Någon riktig terrängbil är det dock inte fråga om, men markfrigången på 21 cm räcker bra till för enklare skogsutflykter.
Forester är framför allt populär som dragbil för de som drar häst- eller båtsläp.
Släpvagnsvikten är 1 500 kg, medan turbomodellen XT klarar två ton på släp.
Knapert benutrymme
Förarmiljön är mycket tydlig och har flera fack för småprylar.
Komforten i framstolarna är klart godkänd, men sitthöjden är inte lika hög som i många andra suvar.
Baksätet är inte speciellt stort, benutrymmet är knapert.
Bagageutrymmet är lättlastat, men volymen är bara medelmåttig.
Forester är inte krocktestad av Euro NCAP, men i Australiens krockprov, som i stort sett motsvarar de europeiska, fick bilen högsta betyg.
Bättre än medelbilen
Subaru har ett rykte om sig att tillverka kvalitetsbilar och Forester är inget undantag.
I Bilprovningens rapport finns inte mycket att anmärka på, bilen klarar besiktningen klart bättre än medelbilen.
Trasiga positionsljus är det som Bilprovningen oftast anmärker på.
Rostiga och kärvande bromsar, speciellt bak, är det vanligaste felet på Forester.
Om bromsarna tas isär och smörjs upp vid service så kan man undvika dessa problem.
Korta serviceintervall är en annan nackdel med Subaru.
Årsmodellerna 1998-2002 ska in på service var 1 250:e mil. Efter 2002 är det 1 500 mil som gäller.
Ojämnt rostskydd
Kamremsbyte ska ske vid 10 000 mil. Då bör man också byta spännrullarna till kamremmen.
Var noga med detta för att undvika dyra motorskador.
Som på alla fyrhjulsdrivna bilar är det viktigt att däcken är av samma dimension på alla fyra hjulen, annars kan 4WD-systemet ta skada.
Det är dock ytterst sällsynt att 4WD-systemet har tagit stryk på Forester.
Exemplar som rullat mycket med släpvagn kan ha slitna stötdämpare bak.
Rostskyddet på Subaru är ojämnt, vissa modeller är bättre skyddade än andra.
När vi testade Forester 2002 fick bilen en fyra i betyg, bland annat för bra rostskyddsbehandling och motorhuv i aluminium.
Några missar finns dock. Bränsletank i plåt och rostkänslig konstruktion på bakskärmarna är minus.
Den nya Forester fick bara en tvåa i betyg när vi rostskyddstestade den 2008.
Högt andrahandsvärde
Forester är en lite udda bil på marknaden, men andrahandsvärdet är ändå högt.
Efterfrågan är stor, vilket driver upp priserna.
Speciellt attraktiv är Subaru i glesbygd, där priserna på begagnade exemplar ofta är höga.
Diskutera: Vad tycker du om Subaru Forester som begbil?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vilket sömnpiller, ser ju dötrist ut.
Har haft förmånen att regelbundet köra en Forester av årsmodell 2004. Maken till vettig och kompetent bil får man leta efter. God framkomlighet och en bra dragbil. Enda negativa är bränsleförbrukningen som lätt hamnar en bra bit över litern. En favorit i det norrländska inlandet.
Detta var väl knappast en nyhet... det läste jag i Vi Bilägare för kanske en månad sedan... minst 2 nummer tillbaka i tiden.
Annars bilen - Subaru Forester - kommer troligen att bli min nästa beg bil. :-)
Skitful/-tråkig , drar massor med soppa och är naturligtvis ingen miljöbil = bort!
Har haft en sådan här bil. Rena skräpet - gick sönder 3-4 gånger i veckan.
Stackas Egil som haft en Volvo som gått sönder 3-4 ggr i veckan
Ett tips köp en Subaru nästa gång Då blir du nöjd
Lycka till
Många oseriösa kommentarer här måste jag säga. Nån skrev att den drar massor med soppa, men faktum är att jämfört med andra fyrhjulsdrivna bilar så drar Subarun mindre, så det är faktiskt ett vettigt val ur miljösynpunkt om man måste ha 4wd. Huruvida Subaru håller bättre än andra bilar kanske är sant, men fattas bara annat med så täta serviceintervaller.
"vilket sömnpiller,ser ju dötrist ut"
Kanske, men den gör 0-100 på 5.9 s (2.5 XT) :-)
Är på min 3:dje Subaru nu, har bl a ägt både Volvo, Saab, Ford med mera. Måste säga att för min del har Subban varit outstanding. Har aldrig haft ett enda fel på de bilar jag ägt sedan början av 2000 talet.
Kanske är designen inte i klass med en BMV, men en funktionsduglig och bättre dragbil får man nog leta efter, och på vintervägar är den helt grym.
Hej på er alla bil älskare !
Jag läser på en del forum och jag blir ej klok på alla de dumheter som där står om SERVICE.
En del tycker att 1500mil är korta mil för service.
Jag kan förstå om du köper en sprillans ny bil för en hutlös massa pengar.
att då är man ej så sugen på att serva sin bil och betala svindyra penningar för detta.
Vad har då en del Bilfabrikanter hittat på då jo hör och häpna de har hittat på en grej som de kallar för LÅNGLIFE. Första gången jag hörde detta höll jag på att bryta samman av skratt jag frågade
bilförsäljaren vilken idiot kurs han hade gått på.
Till saken hör att jag har drivit Taxi bolag i GBG och haft ett antal bilar UTAN LÅNGLIFE Service.
De motorer med mera har gått runt 50000mil i stadstrafik utan problem bytt Olja och filterpå 1000mil. Att sedan höra en bilsäljare som ej kan byta ett tändstift själv säga att man skall byta OLJA på 3000mil.
Sagt och gjort jag Handla en bil och lät det bilföretaget sköta bilen till punkt och pricka.
Till saken hör att det är inte ett litet bilföretag förmodligen ett av de största på denna planet.
Samma tidigt köpte jag en bil av ett annat märke ni kan ju gissa viket.
Den bil som hade långlifeservise den dog vid 29000mil 2år gammal.och ni skall veta att det företag som jag köpte bilen av försökte med alla konstensregler skylla från sig hehe de hade skött servicen efter deras egna regler så det borde vara det som gällde. Varför dog bilen ja säg det kan det vara fabrikations fel eller SBS på det företaget.
Den andra bilen togs ur tjänst efter 3år med 36tusen mil på mätaren. den bilen har jag fortfarande i min ägo nu mera 49000mil observera båda bilarna har manuellväxellåda.
Bilen som jag har i min ägo fortfarande har fått olja och oljefilter varje 1000mil nån gång har den fått på 15000mil.
SÅ att de kör med LÅNGLIFE är ett Skit påfund men jag förstår varför de vill få in bilarna på reperationer så de kan sno dina pengar på motorbyten och jag vet ej vad.
Så summan av kardemumman blir följande BYT OLJA OCH FILTER PÅ 1000-1500mil.
När du byter kamrem skall du byta vattenpump och alla löphjul och spännare så klarar du dig bäst.
se till att du får tillbaka de gamla sakerna och att de skriver i service boken din vad de har bytt och på ditt kvitto.
mvh wizard.-amd
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.