Nästa artikel
Nytt nummer ute nu
Nyheter

Nytt nummer ute nu

Publicerad 10 maj 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Subaru vinner och Toyota faller i AutoIndex, stor special om elbilar och testduell mellan Honda CR-V och Hyundai ix35. Nya Vi Bilägare finns ute i butik nu.
Nu finns Vi Bilägare nummer 7 ute i butik.

Det nya numret innehåller bland annat:

- Subaru vinnare igen i Autoindex. Subaru har Sveriges nöjdaste bilägare. Nu presenteras Vi Bilägares konsumentundersökning AutoIndex - se hur ditt märke klarade sig.

- Därför valde vi Subaru. Vi Bilägare frågar Subaruägare.

- Toyota faller i Autoindex. Men Toyota stöttas av sina egna kunder som sluter upp kring märket.

- Suzuki rusar uppåt i Autoindex. Suzuki är årets raket i Vi Bilägares konsumentundersökning.

- Stor special om elbilar. Test av norska elbilen Think City, många problem kvar att lösa och 9 kommande elbilar.

- Provkörningar av Audi A3 1,6 TDI och Jaguar XF 3,0 D S.

- Stor testduell mellan Honda CR-V och Hyundai ix35. En jämn match.

- Reportage om ryska Lada.

- Begtest av Subaru Forester. Ett bra köp i lilla suv-klassen.

- Bromsbluffen. Lurad på skivbromsar.

- Test av 9 guideböcker till Sicilien. Vi utser bästa boken.

Detta och mycket mer i nummer 7 av Vi Bilägare, i butik från måndag 10 maj.
BARA EN KAN VINNA...

1. Testets kalla verklighet är sådan att bara en av bilarna kan stå som vinnare och den här gången är det Volkswagen Polo som drar det längsta strået. Det är på intet sätt någon utklassningsseger, men många små detaljer avgör till Polos fördel. Polo visar koncernkollegorna hur man justerar in MQB A0-chassit för bästa ljud- och fjädringskomfort. Polo har inte den lägsta milkostnaden, men det skiljer mindre än en tusenlapp på ett års ägande.



2. Seat Ibiza är lik kusin Polo i det mesta men spanjoren tar några genvägar när det kommer till materialval och förfining som tysken inte behöver göra. Det är framför allt ljud- och fjädringskomfort som är sämre.



3. Inköpspris och kluriga små detaljer talar för Skoda. Men samtidigt upplevs den som en klassisk, lite enklare, småbil än kusinerna. Fabia är halvsteget efter när det kommer till innerutrymmen vilket i kombination med den näst högsta milkostnaden ger en tredjeplats.



4. Att Audi får finna sig i jumboplatsen kanske inte kommer som någon överraskning. Prisbilden talar inte för modellen, samtidigt är den mindre än konkurrenterna och har dessutom sämre komfort. Att körglädjen är på topp kompenserar inte. A1 väljs med hjärtat.

 

Kommentar av Erik Wedberg, testförare: Det finns två könlösa bilar i det här testet, och en som har en påklistrad och kostsam lyxaura. Och så finns det en bil som har karaktär – Skoda Fabia. Skoda har lyckats hitta de bästa legobitarna i VW-lådan och byggt något som känns eget. Eftersom Fabia inte är bekvämast eller körgladast får den kompensera med saker som bra innerutrymmen och kluriga lastlösningar och det duger åt mig. Eller låter jag mig bara luras av den rallydoftande designen?



Kommentar av Anders Helgesson, testledare: Det finns en härlig ”no nonsens”-attityd över Fabia som jag gillar skarpt, men till syvende och sist blir Polo mitt val. Kombinationen av smidigt småbilsformat och vuxna egenskaper är sällsynt lyckad. Med automatlådan blir körningen skönt avspänd. Frisk kryssande i tillvalslistan ger ett stänk av flärd till en något mer lättsmält merkostnad än A1. Eftersom jag är allergisk mot glansiga hårdplastpaneler är Polo mer än väl värd den knappa tusenlapp extra det kostar att välja den framför Ibiza.



 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.