När vi i laglydig motorvägsfart susar söderut längs E6 genom Halland tänker jag att Nissan måste ha världens smartaste pr-avdelning.
Hur får man maximal publicitet för en ny sportbil?
"Slår Porsche 911 Turbo"
Enkelt: Hävda att den är snabbare än självaste Porsche 911 Turbo på dess hemmaplan, tyska racerbanan Nürburgring.
I samma ögonblick som Porsche gick i svaromål hade den japanska "underdogen" lyckats med sitt uppsåt - nämligen att tvinga ut konkurrenten på banan bildligt och bokstavligt.
Munhuggningen som utbröt mellan Nissan och Porsche höjde sig obetydligt över den nivå man kan höra på en dagisgård.
Men en sådan strategi är vansklig om den byggs på lösan grund, bilen måste hålla vad den lovar.
När de första oberoende testerna av Nissan GT-R dök upp i tysk och engelsk press och den hälften så dyra, japanska utmanaren visade sig överglänsa Tysklands stolthet i flera moment var därför succén given.
Långa väntetider
I Sverige har det varit väntetider på upp till två år för att få köpa en Nissan GT-R och de svenska medierna har hållits i strama tyglar - "ni får bara ett dygn var med bilen och om ni kopplar ur antisladdsystemet kan vi se det i motorns datalogg och hålla er skadeståndsskyldiga".
Att hålla sig inom lagens ramar med en 485 hästkrafter stark fyrhjulsdriven bil är inte alldeles enkelt, men jag och min codriver kan konstatera att långfärdskomfort inte är en brist i Nissan GT-R.
Stolarna är generöst bekväma för att vara i en extrem sportbil, utrymmena mer än tillräckliga och ljudnivån tveklöst acceptabel.
Motorn är en 3,8-liters V6 med dubbla turbo.
Växellådan är sexväxlad med dubbelkoppling och placerad vid bakaxeln.
Bilen kan köras som en automatväxlad eller växlas manuellt med paddlar bakom ratten.
Vardagskvaliteter
Föraren kan dessutom påverka stötdämparnas styvhet, hastigheten på växlingarna och vilken skyddsnivå antisladdsystemet ska hålla.
Nissan gör stort nummer av bilens vardagskvaliteter - här ska inte finnas något konstigt, skrämmande, tungrott eller svårmanövrerat vilket ofta annars är fallet i bilar med den här potentialen.
Vi kan bekräfta att löftet infrias, så länge inställningarna är dragna åt komfort och gaspedalen behandlas med varsamhet är GT-R mild som en Micra.
Men snäpp upp stötdämparna, låt växellådan prioritera snabbhet framför mjukhet och tona ned antisladdsystemet - då bryter helvetet löst.
Inte så att bilen löper amok och sliter sig ur händerna på föraren, tvärtom sker allt fortfarande med stor kontroll. Men det går fruktansvärt fort.
Förlåter förarmisstag
Pang-pang smäller växlarna skoningslöst på plats, motorn drar som en besatt redan från låga varvtal och med ett lustfyllt vrål på höga.
Ytterst lite av effekten går dessutom förlorad i form av hjulspinn tack vare fyrhjulsdriften.
På folktomma, skånska landsvägar med fri sikt över fälten låter vi några ögonblick Nissan GT-R löpa.
Ändå är det inte kraften och fartresurserna som imponerar mest, utan alltjämt att bilen är så lättkörd.
Moderna Porschar är inte heller några svårbemästrade vidunder, men GT-R tar lättkördhet i hög hastighet till en ny nivå och förefaller extremt förlåtande mot förarmisstag.
Att GT-R är ämnad att tilltala en ny generation bilentusiaster visar inte minst informationsdisplayen mitt på instrumentpanelen.
Där kan exempelvis information om g-krafterna (acceleration, broms, kurva), kraftfördelningen mellan fram- och bakhjul, bränsleförbrukning i diagramform, växellådsoljans temperatur, turbons laddtryck samt optimala växlingspunkter visas.
Det grafiska gränssnittet lär ha utvecklats av samma firma som gjort tv-spelet Gran Turismo.
(Se en del av funktionerna i bildspelet i artikeln Nissan GT-R - japansk atlet med gamla anor.)
832 000 kronor
Ytterligare en vardagsaspekt är att GT-R har ett baksäte som åtminstone kortväxta personer kan färdas i, om än inte på femtiomilaturer, och att bagageutrymmet sväljer 315 liter.
Insteget i kupén är enkelt eftersom GT-R är med sportbilsmått mätt är hög och har ovanligt upprättstående A-stolpar.
Priset? 832 000 kronor i grundutförande. En något mer påkostad version betingar 851 000 kronor. Det enda tillvalet är extra tålig lack i sju lager (endast silverkulör) för 18 000 kronor.
En Porsche 911 Turbo kostar knappt 1,6 miljoner i basutförande och knappast något exemplar lär undgå extrautrustning för ytterligare några hundra tusen.
När vi efter 24 timmar - lite drygt om vi ska vara ärliga - återbördar provbilen till Nissans anläggning i Mölndal är vi lite omtumlade och sprängfyllda av intryck.
Ändå testade vi av förklarliga skäl aldrig sanningshalten i Nissans påstående att man inte ska behöva höja rösten för att samtala i kupén ens i 300 km/tim…
MISSA INTE! Här finns fler bilder och mer läsning om Nissan GT-R. Inte minst några exempel på dess föregångare som vi aldrig sett på svenska vägar.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Nissan GT-RBetyg
Pris: från 813 000 kr.
Modell: 2+2-sitsig sportbil.
Mått: L 466/B 190/H 137 cm.
Tjänstevikt: 1 740 kg.
Motor: 6-cyl V-motor med dubbla turbo. Cylindervolym 3 799 cm3. Max effekt 485 hk vid 6 400 varv/min. Max vridmoment 588 Nm vid 3 200–5 200 varv/min.
Kraftöverföring: Sexväxlad dubbelkopplingsväxellåda. Fyrhjulsdrift.
Prestanda: Acc 0–100 på 3,5 s.
Toppfart 314 km/tim.
Bränsleförbrukning blandad körning: 12,4 liter/100 km.
CO2-utsläpp: 298 g/km.
Konkurrenter: Audi R8 V10, BMW M6, Porsche 911 Turbo.
Vad nytt? Helt ny bilmodell. Nissans starkaste, snabbaste och dyraste någonsin.
För vem? Prismedvetna superbilskonsumenter som vill kunna använda sin bil året runt.
Bra köp? Lågt nypris i förhållande till konkurrenterna, men andrahandsvärdet kan bli en rysare.
Plus: Fantastiska fart- och väghållningsresurser. Mycket lättkörd. Vardagsvänlig.
Minus: Osäkert andrahandsvärde. Blandad kvalitetskänsla invändigt.
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Säkert en kompetent bil. Men frågan är hur mycket en provkörning av denna biltyp ger VIB:s läsare. Tror inte det finns många i partiet som har råd att köpa denna typ av bil. Lämna dessa provkörningar till direktörs- och borgar-tidningarna. Inrikta er på bilmodeller som kan tillföra det svenska folkhemmet något, det är det ni är bra på.
Ibland kan det vara kul att man testar en mera speciell bil, som den här tex. Men era tester av svenssonbilar, är naturligtvis allra viktigast.
Vad har VIB med parti att göra? Har sett dessa påståenden lite här var. Är tokblå men läser VIB ändå.
Jösses, Vilken dåre Gösta är. Tack och lov så krymper partiet dag för dag. Nord Korea är kanske en plats du skulle trivas bättre på.
I Sverige som är ett fritt land har du inget mer att hämta Gösta.
Din tid är förbi.
Hoppas du pensionssparat.
Kära Säljaren,
Jag vill ha ett omedelbart köp av din motor, så jag vill veta
om det fortfarande finns till försäljning. Om ditt svar är ja vänligen komma tillbaka till
mig igenom via mail, sivracthomas@yahoo.com så att vi kan
förhandla om bättre, vänta för att läsa mer från dig
tack ..
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.