Claes Tingvall är trafiksäkerhetsdirektör vid Trafikverket. Antalet trafikdödade är det lägsta sedan 1920-talet. Vad beror det på?
- Det är flera faktorer som samverkat. Vi har haft mycket snö vilket gett mjuka snövallar och lågkonjunkturen har medfört mindre trafikarbete. Men detta räcker inte för att förklara varför sänkningen har blivit så kraftig.
- Antalet omkomna har nästan halverats jämfört med år 2008. Mötesfria vägar, nya hastighetsgränser, ATK-kameror och att en stor del av de nya bilarna är utrustade med antisladdsystem, har också gett resultat.
- Sedan har naturligtvis också slumpen en inverkan.
Hur stor del av äran ska vi lägga på den rådande lågkonjunkturen?
- Vi vet att farten i ekonomin kan påverka upp till ca 50 dödsfall per år. Framför allt minskar trafikarbetet väldigt snabbt i inledningen av en lågkonjunktur.
- Det här har påverkat dagens situation men ekonomin kan inte vara den enda förklaringen till det goda resultat vi ser idag.
Hur ser trenden ut, vad kan vi vänta oss för utveckling framöver?
- På lång sikt är den positiv. Under de närmaste åren kommer stora delar av vagnparken att bytas ut mot nya modeller med antisladdsystem.
- Vi vet att det är en väldigt viktigt komponent när det gäller att minska antalet dödsolyckor.
Vi har nu mötesseparering på större vägar, fartkameror och säkrare bilar. Vad ser du som nästa steg för att pressa ned dödstalen ytterligare?
- Trots att vi redan har 96 procents användning av bilbältet, sitter 40 procent av de som dödas i trafikolyckor utan bälte. Om vi kunde få tekniska lösningar som ökade bilbältes-användingen ytterligare några procent, skulle det ge väldigt bra resultat.
- Sedan skulle jag önska att vi kunde få yrkestrafiken att ta på sig rollen som normbildare och goda förebilder i trafiken. Yrkestrafiken har bara att vinna på detta i form av sänkta bränslekostnader och lägre slitage på fordonen.
Diskutera: Kan den positiva trafiksäkerhetstrenden fortsätta?
- Antalet omkomna har nästan halverats jämfört med år 2008. Mötesfria vägar, nya hastighetsgränser, ATK-kameror och att en stor del av de nya bilarna är utrustade med antisladdsystem, har också gett resultat.
- Sedan har naturligtvis också slumpen en inverkan.
Hur stor del av äran ska vi lägga på den rådande lågkonjunkturen?
- Vi vet att farten i ekonomin kan påverka upp till ca 50 dödsfall per år. Framför allt minskar trafikarbetet väldigt snabbt i inledningen av en lågkonjunktur.
- Det här har påverkat dagens situation men ekonomin kan inte vara den enda förklaringen till det goda resultat vi ser idag.
Hur ser trenden ut, vad kan vi vänta oss för utveckling framöver?
- På lång sikt är den positiv. Under de närmaste åren kommer stora delar av vagnparken att bytas ut mot nya modeller med antisladdsystem.
- Vi vet att det är en väldigt viktigt komponent när det gäller att minska antalet dödsolyckor.
Vi har nu mötesseparering på större vägar, fartkameror och säkrare bilar. Vad ser du som nästa steg för att pressa ned dödstalen ytterligare?
- Trots att vi redan har 96 procents användning av bilbältet, sitter 40 procent av de som dödas i trafikolyckor utan bälte. Om vi kunde få tekniska lösningar som ökade bilbältes-användingen ytterligare några procent, skulle det ge väldigt bra resultat.
- Sedan skulle jag önska att vi kunde få yrkestrafiken att ta på sig rollen som normbildare och goda förebilder i trafiken. Yrkestrafiken har bara att vinna på detta i form av sänkta bränslekostnader och lägre slitage på fordonen.
Diskutera: Kan den positiva trafiksäkerhetstrenden fortsätta?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Absolut kan den positiva trenden fortsätta. Med ytterligare sänkta hastighetsgränser och fler fartkameror på stategiska ställen kan fler liv sparas. Fler enfiliga vajervägar undviker onödiga och farliga omkörningar. Folk har för bråttom nuförtiden.
Glädjande att dödstalen går ner men inte är det Vägverkets förtjänst. Tingvalls fundamentalistiska syn på hastighetssänkningar har bidragit till att allt fokus lagts på det istället för att bygga trafiksäkrare vägar. Allt säkrare bilar är nog den överlägset största förklaringen till minskade dödsolyckor. Vi har ett av Europas mest slitna vägnät och Vägverket fortsätter att ensidigt satsa resurser på ännu mer fartkameror och billiga lösningar som vajerräcken. Pengarna borde istället läggas på en kraftig upprustning av vägarna. Det skulle trafiksäkerheten vinna på samt att det även skulle vara samhällsekonomiskt lönsamt. Claes Tingvall är en bilhatande pajas!
Har Herr Tingvall glömt bort förslaget om att förbjuda motorcyklar i Sverige? Det ytterst ointelligenta förslaget han lade fram för 10-15 år sedan visar på hur direktörerna tänker. Fartsänkningarna har inte bidragit mycket till resultaten. Folk kör fortfarande lika fort som förut. Se bara på motormännens senaste undersökning. Där körde hälften av bilarna fortare än gällande fartbegränsning. Jag har verkligen inget förtroende till Herr Tingvall..
Tummen upp till Rålle och flera tummar ner till Gösta.
Till att börja med är det naturligtvis väldigt positivt med så få dödade.
Att avgränsa körriktningarna, som på motorväg fast inte lika platskrävande, är normalt sett en väldigt bra åtgärd.
När det gäller minskningen nu tror jag att säkrare bilar, ökade antal rondeller och fler vägar med avgränsade körfält har betytt mycket. Inte minst säkrare bilar. Det är trots allt 11 år sedan EuroNCAP startade så det borde ju börja synas.
Men visst finns mer att göra.
Fartkameror och kontroller på rätt ställen. Om någon kör om mig som ett jehu på motorvägen när jag ligger i 100 (personen måste alltså ligga i minst 130) är det inget stort problem. Om någon kör i 50 på en liten villagata eller förbi en skola är det problem. Likadant om folk kör 25-30 km/h för fort där det råder viltvarning (man kan inte kompensera fartökningen med skärpt uppmärksamhet, var så säker!).
Sedan behöver normerna för bältesvarnare i EuroNCAP ses över. Saabs klassiska varning (enbart optisk, varnar i framsätet när tändningen är på) fick inte godkänt medan Skodas har godkänt (tjuter som fan i fem sekunder om FÖRAREN inte har på sig bältet men är sedan tyst och stilla). Bältesvarningen ska inte sluta förrän tändningen är av eller bältet på!
Två saker sticker ut i dagens statistik: alkohol/drogrelaterade dödsolyckor och Mc döden. Vad gör vi åt dessa??????
Bra med lägre fart. Det märks att det blir säkrare trafikmiljö med lägre fart och behagligare att köra. Om folk bara kom på hur lite de vinner på att köra för fort, eller ens vara medveten om att de kör för fort samt att vägen inte är tillför att tillfredsställa farttjusning, skulle mycket vara vunnet. Motorcyklar borde förbjudas helt. Ett vansinnigt färdmedel.
Vad gäller bältesanvändningen gäller väl det bara personbilar. Titta i vilken buss som helst. Det är knappt någon passagerare alls som använder bälte. Oftast är det bara föraren som har det på sig. Även i skolbussar sitter de flesta barn obältade. Få föräldrar bryr sig om sina barn. Lika så när bussen tänder sin skolskylt för att släppa på/av barn gasar föräldrar hänsynslöst förbi bussen.
Kämpa på Claes Tingvall!
Med ytterligare mer pengar i tanken,så går det säkert att få ner olyckstalen till noll. Ligger redan över gränsen till vad många (T.ex.) pensionärer, har råd med. Återstår: sälja bilen och anlita färdtjänst. Har vi bara nått så långt att ingen har råd att köra motorfordon längre så löser sig probl. för både "Miljötalibaner" och andra politiker som vill se klyftorna växa i samhället.
Det var det jag misstänkte. EMME är begåvad med flera tummar, som kompensation för den skrumpna hjärnersättningen han begåvats med.
LUPO3L, det där med att förbjuda motorcyklar var ovanligt sansat för att hoppat ur Tingvalls mun.
Ungefär samtidigt härjade han runt i media med ett renrasigt stolleförslag: "Alla bilar skulle vara lika tunga, för att kollisioner skulle bli jämlika. Och som av en händelse, så var tyngden av en Volvo S40 idealet" Sen flyttade herr Tingvall till Australien, för att där inplantera svenska jämlikhetstankar
Seken: Om det är den riktiga du så måste du ju vara riktigt korkad? En tumme ner "rörelse" går att göra flera gånger men din finmotorrik där uppe kanske inte hänger med?
Nog vet jag att du haft lite konstiga inlägg på Vibilägare mellanåt men ändå.
Jag undrar jag :)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.