"Svensson Smith kör inte själv bil, har inget körkort och det må vara hennes val, men hon går hårt ut och ställer krav på ett område där hon har noll erfarenhet."
BMW lanserar en ny strukturmodell, som finns kvar än idag. 5-serien är först ut som efterträdare till ”Neue Klasse”.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det finns ännu ingen seriös forskning som visar att bilar med dubbfritt skulle vara mer inblandade i halkrelaterade olyckor än bilar med dubbar. De enda som påstår att dubbfritt skulle vara mer inblandade i olyckor är Motormännen som drog sin slutsats efter att ha granskat 13 (!) olyckor... Inte särskilt seriöst.
Nej det finns ännu ingen seriös forskning som visar ökat antal olyckor för friktionsdäck.Men för det är det väl inte förbjudet att tänka lite logiskt själv.Eller??
Och kolla däckstester!!
Det var inte frågan om någon subjektiv kommentar från min sida. Jag beskrev bara hur det än så länge verkar förhålla sig.
Men ett problem med däcktesterna är att de resultaten inte verkar stämma med utfallet i vanlig trafik.
Hur menar du då?
Utfallet i vanlig trafik?
Alla däcktester får inte samma resultat men de sämsta dubbdäcken är inte lika bra som de bästa friktionsdäcken, så det räcker inte med att ha dubbdäck, det måste vara de bästa dubbdäcken, och då kan vi lika gärna välja ett fabrikat. Många kör på "fel fabrikat", men de har dubbdäck och tycker allt är toppen bra, fast det bästa friktionsdäcket skulle vara bättre.
Däcktesterna visar ju att det är en jäkla skillnad på dubbdäck som är tillverkade av dom större etablerade märkena som jobbar mot marknader i norra Europa.Ännu tydligare är det ju mellan friktionsdäck avsedda för norra Europa och friktionsdäck avsedda för mellan Europa.Kort och gott,köper man t.ex Nokian Hakkapelitta dubbdäck får man bland det bästa som finns på marknaden och klarar dom mesta väglagen på vintern som underkyltregn ,is,till snömodd.Dom funkar på blöt asfalt också.En annan observation är att jag har fått väldigt få asfaltsprickar att tvätta bort denna vinter när vi sluppit SALTELÄNDET större delen av vintern.Vi har alltså fått åka på snö och is och inte blöt asfalt med saltsörja,för det mesta.Bra va!
Nja, nu har åtskilliga däcktester visat att dubbdäck har bättre grepp på is och även har bättre egenskaper när de börjar bli slitna.
Jag ska också passa på att meddela att denna fråga är en av få där jag skäms för att vara miljöpartist! Eller kanske snarare skäms för att vara partikamrat med Carin Svensson-Smith!
Dubbdäcksförbud löser absolut ingenting, inklusive partikelhalterna och är en kortsiktig och populistisk lösning jag inte anser platsar i miljöpartiets ideologi. Det är inte kortsiktiga och dåligt genomtänkta idéer vi behöver förverkliga för att förbättra vår miljö utan långsiktiga och väl underbyggda förslag. Dubbdäcksförbudet hör inte dit.
Markus Folkesson
miljöpartiet Norrtälje
Med fyrhjulsdrift och friktionsdäck UTAN dubb, så kommer tidningsbudet fram! Men det blir en dyrare bil, så nån måste betala det.
Fyrhjulsdrift är inte en helt realistiskt lösning lika bra, billig och miljörätt som dubbade vinterdäck. En kombination är naturligtvis förträfflig för både framkomlighet och stopp i halka.
Det fina med dubbdäcken är att man byter till sommardäck när de inte behövs mer.
JES, vad grundar du på att fyrhjulsdrift inte är lika miljövänligt som dubbdäck? Saken var ju att bara de mest speciella behov skulle ha det.
Dessutom kan det mycket väl vara så att en bil med framhjulsdrift och diff spärr tillsammans med nordiska bra friktionsdäck räcker för de flesta. Vill man så går det att förbjuda dubb, det som har extra framkomlighetskrav kan som sagt satsa på fyrhjulsdrift. Givetvis kostar det, men redan idag kör många med fyrhjulsdrift liksom till och med usla s.k. året-runt-däck.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.