Som första tillverkare inför Ford i en produktionsbil krockkuddar i säkerhetsbältet. När nästa generations Ford Explorer lanseras under 2010 kommer de nya säkerhetsbältena att erbjudas som tillval.
Den nya tekniken är tänkt att ge extra säkerhet för passagerare i baksätet och i större utsträckning skydda mot skador i huvud, bröst och nacke. Ford meddelar att man särskilt utvecklat de nya säkerhetsbältena med tanke på säkerheten för barns och äldre.
Krockkuddarna är insydda i säkerhetsbältena och är därmed större än deras traditionella motsvarighet. Vid kollision sprids kraften på en yta som är fem gånger större än vanliga säkerhetsbälten.
Detta minskar trycket mot passagerarens bröst och hjälper att kontrollera huvudets och nackens rörelser.
När bilens säkerhetssensorer upptäcker en kollision fylls de cylinderformade säkerhetsbältena med gas. Gasen flyter genom ett specialdesignat spänne, från en behållare som är placerad under sätet, och fyller upp krockkudden. På 40 millisekunder ska krockkudden vara utlöst.
Till skillnad från andra krockkuddar är gasen kall eftersom kraven på hastighet och tryck inte är lika höga med tanke på att säkerhetsbältet redan är placerat mot passagerarens kropp.
Därmed behöver krockkudden inte fylla någon lucka mellan krockkuddens förvaringsutrymme och passageraren.
Bekvämlighet ska öka användning
Ford hoppas också att den nya tekniken ska få fler att knäppa fast bältet. I USA visar undersökningar att endast 61 procent av passagerare som färdas i baksätet använder bilbälten, siffror Ford nu vill komma till bukt med.
Fords säkerhetsbälten är vadderade och inte lika vassa i kanterna och ska upplevas som mer bekväma än traditionella säkerhetsbälten. Enligt tillverkarens egna undersökningar menar 90 procent av testpersonerna att de nya bältena är lika eller mer bekväma i jämförelse med traditionella.
I sinom tid, som Ford skriver i ett pressmeddelande, kommer tekniken att introduceras i Fords fordonspark världen över.
Diskutera: Krockkuddar i bilbältet, är det framtiden?
Relaterade bildspel
1. Vinnaren! Nya BMW X1 känns väsensskild från sin föregångare och är det ju i så måtto att den testade grundversionen är framhjulsdriven. Det har skett utan att traditionella BMW-värden i köregenskaper påverkats så särskilt, X1 med framhjulsdrift är alert och direkt att hantera. Utrymmena har kunnat tas tillvara riktigt bra, tack vare den tvärställda motorn är kupén omdisponerad och erbjuder nu ett stort baksäte, medan bagageutrymmet inte är mer än måttligt. Däckljudet är alltför högt och motorn är lite ”brötig” i tonen men går snålt. Den som tror att BMW automatiskt diskvalificeras mot ”billigare” motstånd på grund av högt pris och höga kostnader får tänka om. Den här gången var dyra BMW testets klart billigaste att köra.
2. Nya Kia Sportage är full av mogna egenskaper och har hög åkkomfort. Goda utrymmen och trivsam finish, dessutom lättkörd. Helheten ger ett positivt intryck. Tyvärr blir milkostnaden hög, bland annat beroende på beräknat sämre andrahandsvärde.
3. Att Toyota satsar på hybriddrivning och skippar dieseln är modigt. Egenskaperna är ungefär som tidigare, en rymlig och extremt lättkörd bil som egentligen inte briljerar på något område. Men eldrivningen bak ger trygga köregenskaper i halka.
Kommentar av CHristian Ellmark, testförare: Suv utan fyrhjulsdrift känns sniket i överkant. Kia Sportage är duglig i det mesta, utan att heller vara bäst på något. Toyota RAV4 är rymlig och känns trygg att köra. Framför allt är den spårsäker. Fyrhjulsdriften i övrigt imponerar inte på mig, här blir det underkänt. Bakhjulen kopplas in för sent. BMW X1 är en förarens bil i mycket, med fin förarplats och underhållande vägegenskaper. Mitt val, men jag skulle självklart kosta på bilen fyrhjulsdrift som tillval.
Kommentar av Calle Carlquist, testledare: Sportage är välgjord, tyst, rymlig och smidig att leva med. Testexemplaret kostar en slant men är topputrustat, de billigare versionerna lär bli väldigt vanliga. Nya X1 är mycket trevligare än den gamla och hävdar sig utmärkt mot ”lågprismärkena” i ekonomi. Den blir mitt val. RAV4 Hybrid är enkelheten själv att köra och har imponerande spårstabilitet i halka. Helheten spretar mer än i Kia och BMW, bortsett från drivningen känns bilen lite primitiv.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Men en annan biltillverkare var tidigt ute!
But there is plenty of benchmark stuff in the LFA, from the carbon- fibre reinforced its 20-inch alloy wheels and active exhaust and the world's first airbag-equipped seat belt.
Från den här sidan.
http://www.concept-team.ch/2009/10/29/lexus-lfa-first-drive-video/
Man ser ju på klippet hur brutalt huvudena kastas framåt, det hjälper inte dessa bälten mot.
Istället borde alla bilar ha "rallybälten" som håller fast personerna ordentligt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.