Nästa artikel
Ford ska göra världsbilar
Nyheter

Ford ska göra världsbilar

Publicerad 29 december 2009 (uppdaterad 21 september 2010)

"Ett team, en plan, ett mål - en Ford". Med detta motto ämnar Ford köra ur krisen. Bilarna och motorerna ska passa i hela världen. Första världsbilen är nya Focus som premiärvisades på Detroits bilsalong nu i januari.

Ford är på väg upp ur krisen. Förlusten på en halv miljard dollar från i våras håller på att fyllas igen med vinster och nu pågår en förnyelse av hela bilflottan.


- Om två år ska 80 procent av vårt sortiment vara nytt eller uppfräschat, säger John Fleming, VD för Ford Europe. Och vi ska samordna design, teknik och produktion över hela världen.


För första gången har en liten europeisk Ford fått världspremiär i USA. Det är nya Focus som avtäcktes på bilsalongen i Detroit. I Europa visas den först i mars, vid bilsalongen i Genéve.


Focus och nya C-Max vilar på den så kallade C-plattformen.


- Om vi lanserar samma modeller i hela världen kan vi göra cirka två miljoner bilar per år med samma tekniska bas, säger John Fleming.


Ford kommer under de närmaste åren att satsa allt mer på mindre bilmodeller. I fortsättningen kommer ungefär 60 procent av alla nya Fordbilar att räknas till kategorin "små".


De nya modellerna ska bland annat drivas av en helt ny familj små bensinmotorer som Ford kallar EcoBoost. De har tubroladdning, direktinsprutning och variabla ventiltider och är imponerande starka. 1,6-litersmotorn har exempelvis ett vridmoment på 240 Newtonmeter redan vid 1500 varv/min och det är jämförbart med en diesel.


- Vi jobbar förstås även med hybrider och elbilar, säger motorchefen Andrew Frazer. Men våra kommande bensinmotorer blir också ungefär 20 procent snålare än dagens, utan att de blir dyrare.


Ford nysatsning inleddes så smått redan i december då familjebussarna S-Max och Galaxy fick en uppgradering med cirka 1700 nya detaljer. Båda bilarna har också den nya ECOBoostmotorn på två liter. Den har 203 hk och ett vridmoment på imponerande 300 Newtonmeter redan vid 1750 varv/min. Vridmomentet ligger på topp ända till 4500 varv/min!


På bilsalongen i Genéve i mars visas också en uppfräschad Ford Mondeo som även den förses med ECOBoost-motor på 203 hk.


 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-12-29 22:25
Erik (ej verifierad)

Skulle inte den här artikeln ha sparat för publicering ett par veckor?
Med tanke på att det fortfarande är december 2009. Dessutom har väl inte Ford Focus III visats än, ens i USA?
Har den visats så har jag helt missat det och vill gärna se en bild till artikeln.

#2 • Uppdaterat: 2009-12-30 13:25
Hanzzon (ej verifierad)

Fords senaste vision för typ 1,5år sedan var att man skulle spöa Toyota kvalitetsmässigt med hjälp av några punkter man nu följde, dock stämmde den visionen dåligt i nyss utkomna kund-undersökningen som gjortdes av SKI, där Toyota hade allra nöjdaste ägarna medans Ford-ägarna i stället var mest missnöjd av alla bilägare, visioner är inte alls så svårt att ha, konsten är att få det att funka rakt igenom hela företaget.

#3 • Uppdaterat: 2009-12-30 23:31
Kent Åke Nilsson (ej verifierad)

Nää så går det nog inte till!! Världens kulturer och klimatzoner är allt för olika för att en världsbil skall fungera. Centraleuropa upp igenom till kalla norden vill ha dragbilar vilket är relativt ointressant i asien där dom föredrar jeep/pickup/sedan och hellst 4wd ute på landsbygden!
I Afrika, australien och asien kräver dom inte lika fullgott rostskydd som norra europa/norden med galvad plåt eftersom rostproblemet är helt annat. Men däremot kräver Afrika, australien och asien kraftigare AC och kylsystem i kupen mot hettan, samt robusta hjulupphängningar och drivlina för dåliga vägar.
Centraleuropa norröver till skandinavien vill ha kraftigare värmepaket till kupen för att möta kylan och frosten men också zinkad plåt mot rost.
Men dom flesta kulturer är intresserade av fyrhjulsdrift oavsett snö/sand/skog/lera och dåliga vägar men allt hänger på priset!
Därför gäller antingen/eller tänket för olika marknader runt om i världen och ingen bifabrikant vill kosta på maximalt i alla lägen då kan vinsterna försämras i skjortfickan för fabrikscheferna!

#4 • Uppdaterat: 2010-01-02 12:58
leifer (ej verifierad)

Vill slå ett slag för Vi bilägares debatt-forum.
Skapa ett konto och diskuteradär, allt på ett ställe!
(forumet fungerar bäst med Firefox som webläsare.)
http://forum.vibilagare.se

#5 • Uppdaterat: 2010-01-02 16:28
pg (ej verifierad)

Är inte detta en kopia av vad GM åstadkom med GM Powertrain? Ett samkört utvecklingsprogram med olika inriktningar beroende på värdsdelar i GM s fall. Men det här verkar ju vara än värre. Här kommer det att bli centralstyrning som heter duga, och det är Ford USA som bestämmer allt.

#6 • Uppdaterat: 2010-01-04 11:35
jarl (ej verifierad)

Klart bra val av Ford. Bättre bilar helt enkelt!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.