Ford visar nu tydligt att företaget satsar på devisen "One Ford". Upp till tio unika modeller kommer att byggas utifrån den nya C-plattformen.
På bilsalongen i Detroit är Fords stora nummer den nya generationen av Ford Focus.
Men företaget offentliggör också några av sina framtidsplaner.
Viktig plattform
Nya Focus är en av upp till tio unika modeller som Ford ska bygga utifrån den ny plattform som Ford kallar för "C".
- De effektivitetsvinster som vår nya globala C-plattform medför gör att vi kan erbjuda kunderna en prisvärd produkt med kvalitet, bränsleeffektivitet, säkerhet och teknik som överträffar deras förväntningar, säger Fords koncernchef Alan Mulally.
De första modellerna baserade på C-plattformen som kommer ut på marknaden blir nya C-Max och Grand C-Max.
Bilarna lanseras under andra hälften av 2010.
Därefter får de sällskap av nya Focus som lanseras tidigt under 2011.
Globala bilar
Ford Focus är ett tydligt exempel på Fords nya strategi i och med att den tagits fram av ett globalt utvecklingslag från Tyskland, Storbritannien och USA.
Bilen kommer i huvudsak att bli identisk på alla marknader, med ungefär 80 procent identiska komponenter.
- Nya Ford Focus visar tydligt att vår strategi, One Ford, ger kunder världen över fantastiska produkter med det bästa från Ford Motor Company, säger Alan Mulally.
År 2012 väntar sig Ford att bilarna på den nya plattformen kommer att stå för en global försäljning på två miljoner exemplar.
Diskutera: Vilken framtid går Ford till mötes?
Men företaget offentliggör också några av sina framtidsplaner.
Viktig plattform
Nya Focus är en av upp till tio unika modeller som Ford ska bygga utifrån den ny plattform som Ford kallar för "C".
- De effektivitetsvinster som vår nya globala C-plattform medför gör att vi kan erbjuda kunderna en prisvärd produkt med kvalitet, bränsleeffektivitet, säkerhet och teknik som överträffar deras förväntningar, säger Fords koncernchef Alan Mulally.
De första modellerna baserade på C-plattformen som kommer ut på marknaden blir nya C-Max och Grand C-Max.
Bilarna lanseras under andra hälften av 2010.
Därefter får de sällskap av nya Focus som lanseras tidigt under 2011.
Globala bilar
Ford Focus är ett tydligt exempel på Fords nya strategi i och med att den tagits fram av ett globalt utvecklingslag från Tyskland, Storbritannien och USA.
Bilen kommer i huvudsak att bli identisk på alla marknader, med ungefär 80 procent identiska komponenter.
- Nya Ford Focus visar tydligt att vår strategi, One Ford, ger kunder världen över fantastiska produkter med det bästa från Ford Motor Company, säger Alan Mulally.
År 2012 väntar sig Ford att bilarna på den nya plattformen kommer att stå för en global försäljning på två miljoner exemplar.
Diskutera: Vilken framtid går Ford till mötes?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Amerikanerna börjar lära sig av Tyskar och Japaner tillslut. Konstigt när det är Usa som är bil nationen nummer ett..Från början alltså.
Heja Ford, verkar bli något att se framemot! Tycker designen är europeisk och snyggt 'dynamisk'.Men är inte denna lilla plattform framtagen/konstruerad i Europa!? Så har det ju varit tidigare.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.