Nästa artikel
Ford Start Concept bantar motorstorleken
Nyheter

Ford Start Concept bantar motorstorleken

Publicerad 23 april 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Enkel, grön och smart. Så beskrivs nya Ford Start Concept som introducerar en helt ny trecylindrig motor med en volym på endast en liter.
Under fredagen öppnar bilsalongen i Peking som i år är större än någonsin.

Nyheten som slår högst i den kinesiska huvudstaden är däremot av modell mindre.

Enkel i retrostil
Ford finns på plats och presenterar sin första helt nya konceptbil på tre år.

Ford Start Concept är en vision om en framtida kompakt stadsbil.

Enligt Ford har målet för företagets designavdelning varit att fånga andan från en tidigare generation sportbilar.

Bland annat har Porsche 356 Speedster och Alfa Romeo Zagato SZ använts som inspiration.

Resultatet är en bil med runda linjer som utstrålar stor charm med sin minimalistiska framtoning.

Om man ska jämföra påminner bilen lite om Fiat 500.

Trecylindrig motor
Ford Start Concept är tillverkad av aluminium och stål med en kaross av återvunnen kompositplast.

Med en längd på endast 3,7 meter kvalar bilen därmed in i bilindustrins fjäderviktklass.

Men hur tjusigt bilens yttre än må vara är det under huven den stora nyheten finns.

Ford fortsätter sitt arbete inom EcoBoost-programmet under devisen mer kraft för mindre bränsle.

Den Detroitbaserade tillverkaren har tagit fram en trecylindrig bensinmotor med en volym på endast en liter.

Med direktinsprutning och turbomatning uppger Ford att motorns prestanda är jämförbar med en fyrcylindrig sugmotor på 1,6 liter.

Den bantade motorstorleken innebär att koldioxidutsläppen hamnar under 100 g/km.

Ska tillverkas
Det ska nu inte dröja länge innan motorn lanseras inom det nuvarande modellprogrammet, uppger Ford.

Framtiden är dock mer oviss för Ford Start Concept.

Ford betonar att bilen är ett koncept och än så länge har bilen inte fått grönt ljus.
 
Diskutera: Vad tycker du om Ford Start Concept och den nya, bantade motorn?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-04-23 13:42
JAN (ej verifierad)

Kul att någon tillverkare ser realistiskt på framtiden och inte blint satsar på el-teknik som inom överskådlig tid fortfarande kommer att vara för dyr. Heja Ford! Och bilen var ju rätt fräck den också.

#2 • Uppdaterat: 2010-04-23 14:23
Fast i Norge (ej verifierad)

En liter trecylindrig motor skulle vara något nytt i bilvärlden eller? Den Toyota Aygo jag kör har haft det i många år nu. Ja de andra trilling bilarna lika så. Så vad är så nytt med denna nyhet?

#3 • Uppdaterat: 2010-04-23 15:07
Gösta (ej verifierad)

Skulle vara intressant att prova en turbomatad 3-cyl motor. Undrar hur vridet vid låga varvtal är.
Enda 3-cyl jag kört är just nämnda Aygo, och den är en bedrövelse, livsfarligt trött och seg. Och då har jag inte speciellt höga krav gällande prestanda. Men kan någon tillverkare fixa till en hyggligt körbar 3-cyl motor skulle jag troligen vara spekulant.

#4 • Uppdaterat: 2010-04-23 15:22
Emme (ej verifierad)

Gösta: Hur kan du tycka den är seg? Tycker den är snabb sett till övriga småbilar och den fungerar till omkörningar. Synd angående det höga vägbullret bara.

#5 • Uppdaterat: 2010-04-23 15:56
Gustav (ej verifierad)

En bil som inte är övermotoriserad kan aldrig bli livsfarlig. Varför ska man behöva vara så jäktad att man hela tiden måste köra fortare än övrig trafik? Lätta på gasen och spara bensin. Min första bil var kanske inte trafiksäker, men det berodde i så fall på rostskador, inte på motorn med hela 29 hkr.

#6 • Uppdaterat: 2010-04-23 17:19
Anders (ej verifierad)

Detta är ju en nyhet som Ford skulle behöva tillverka redan idag för att hänga med i utvecklingen! VW Up ska ju vara i produktion redan nästa år, 2011. Själv har jag en VW Lupo 3L TDI med tre cylindrar och 45 hk och som hänger med bra i trafiken. Dock gör man klokt i att planera sina omkörningar, vilket en del andra med effektstarkare bilar verkar strunta i!

#7 • Uppdaterat: 2010-04-23 17:52
Kalle (ej verifierad)

Heja FORD - bra utvecklimg mot snåla moderna bilar! Perfekt bil för den moderna, miljövänliga trafikanten!

#8 • Uppdaterat: 2010-04-23 19:35
Erik F (ej verifierad)

Jag tycker att Aygo & co:s trepip vibrerar för mycket/har en grov gång. Jag tycker att det vore bättre att göra en lite fyra istället. Trecylindriga motorer ger för mycket vibrationer, tycker jag.

#9 • Uppdaterat: 2010-04-23 21:36
leifer (ej verifierad)

Gösta, du har rätt, nya given är turbomatade små motorer. Ex VW 1,4 liters TSI som har turbo, alt både turbo och kompressor. Dagens turboteknik har kommit så långt att du får kraften från låga varv så egentligen behövs inte den törstigare kompressor-tekniken längre. Mercedes håller fast vid kompressorna och blir därmed törstigare. Nästa giv borde vara tvin turbo på små motorer, dvs en turbo för låga varv, och en annan för högre varv.

#a • Uppdaterat: 2010-04-24 13:10
lubos (ej verifierad)

Trecylindriga motorer går att balansera ut bättre än fyror som alltid får en viss osymmetri, till och med som boxermotorer! Det närmaste en "trea" det går att komma är en "sexa" och sedan följer luxuösa tolv cylindrar! Dessutom ökar det maximala vridmomentet med färre cylindrar i förhållande till max motoreffekt så att en "trea" bör ha bättre "vrid" än motsvarande "fyra"!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.