Nästa artikel
Ford Focus RS500 - ny värsting
Nyheter

Ford Focus RS500 - ny värsting

Publicerad 30 mars 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Mattsvart, vässad motor och massor av körglädje per krona. Tio exemplar av Ford Focus RS500 kommer till Sverige.
Nu presenteras exklusiva Ford Focus RS500, en trimmad variant av den framhjulsdrivna busbilen Focus RS.

Namnet RS500 syftar till de 500 exemplar som ska tillverkas.

Alla bilar är individuellt numrerade och utrustade med en platta på mittkonsolen som informerar om bilens serienummer.

Mer muskler
Ford Focus RS500 ärver motorn från Focus RS, en Volvoutvecklad turbofemma på 2,5 liter.

Med små förbättringar har Ford lyckas pressa ut ytterligare prestanda till RS500.

Effekten blir 45 hästkrafter högre och landar på 350 hästar med ett vridmoment på hela 460 newtonmeter.

Noll till hundra avverkas på snabba 5,6 sekunder och toppfarten nås inte förrän 263 km/t.

Folie över karossen
Till det yttre har Ford Focus RS500 fått en kostym av mattsvart folie över den svarta metalliclacken.

Bilens sportiga signaler förstärks ytterligare av lika svarta 19-tumsfälgar och röda bromsok.

Själva idén med Ford Focus RS är att leverera en prestandabil för en någorlunda rimlig penning.

Med Ford Focus RS500 blir priset något högre än vanliga RS, från dryga 310 000 till 392 900 kronor.

Bilen är då välutrustad och bjuder sannolikt på mycket körglädje per krona.
 
Endast tio exemplar kommer till Sverige och från maj tar Ford emot beställningar.

Diskutera: Vad tycker du om nya Ford Focus RS500?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-03-30 17:34
Roy (ej verifierad)

Jag stör mig direkt på de patetiskt mörkfärgade bakrutorna - de ger klart sämre sikt utan att tillföra något av värde. ("Jamen, de dämpar ju solinstrålningen, ju!" Jovisst, sååå mycket....)
Sen kan man undra varför de flesta biltillverkare utgår ifrån att den här kundkategorin sällan eller aldrig använder baksätet - som ju trots allt finns där.
I övrigt är den med all säkerhet en kärglad maskin - sånt brukar Ford lyckas med. Man kan säkert också utgå ifrån att den redan tidigare bullerlådan Focus blivit ännu outhärdligare på långresor...

#2 • Uppdaterat: 2010-03-30 17:38
Gösta (ej verifierad)

Snacka om prisvärd. Fin bil till en bråkdel av en tysk dito. Snygg är den dessutom. Hade man varit 30 år yngre så hade jag varit spekulant. Bra jobbat Ford!!!

#3 • Uppdaterat: 2010-03-30 19:15
Jes (ej verifierad)

Är Ford Focus inte Tysk??

#4 • Uppdaterat: 2010-03-30 19:59
Gösta (ej verifierad)

JES: En snabb sökning visar att Focus tillverkas i Spanien, Argentina, Portugal, Fillipinerna, Ryssland, Australien, Vietnam. Tycker snarare modellen är global än tysk.

#5 • Uppdaterat: 2010-03-30 19:59
Gösta (ej verifierad)

Glömde tillverkningen i Tyskland.

#6 • Uppdaterat: 2010-03-30 20:02
Gösta (ej verifierad)

En sökning på Mercedes ger vid handen att bilfabriker finns i bla Ungern, Syd Korea, Thailand och USA. Tyskt var ordet :-)

#7 • Uppdaterat: 2010-03-30 20:10
Jes (ej verifierad)

Jo, många fabrikat har fabriker världen över ... men liksom en Toyota är japansk och Saab är Svensk som några exempel, borde en Ford Focus vara ... Tysk.

#8 • Uppdaterat: 2010-03-30 20:34
Sigge (ej verifierad)

Om du frågar en engelsman så säger han att Ford är engelskt, en amerikan att det är amerikanskt och en tysk...kanske tyskt.

#9 • Uppdaterat: 2010-03-30 23:49
Anders Olsson (ej verifierad)

Mankan undra om Volvo kommer att använda samma motor i nya S60 R?

#a • Uppdaterat: 2010-03-31 09:20
Patte (ej verifierad)

vem slänger nästan 400 tusen på en focus ? finns ingen rimlighet !

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.