Det är mestadels uppåt när försäljningssiffrorna för februari på den amerikanska bilmarknaden nu presenterats.
Uppåt för Ford
Störst anledning att fira har Ford som visar en ökning på 43 procent i jämförelse mot samma månad i fjol.
Det är första gången på tolv år som Ford säljer mer än huvudkonkurrenten General Motors, som för övrigt toppat försäljningen på årsbasis sedan 1931.
Detta trots att GM också ökade under februari, men ökningen stannade på 12 procent.
Kampen om förstaplatsen i USA kommer sannolikt att bli hård märkena emellan när årsförsäljningen så småningom ska presenteras.
Toyota tappar
Som väntat visar Toyota en kraftigt försämrad försäljning under månaden.
Märket backade med 9 procent.
Flera andra tillverkare visade också på positiva siffror: Subaru (+38 procent), Volkswagen (+33 procent), Nissan (+29 procent), BMW (+14 procent), Honda (+13 procent) och Hyundai (+10 procent).
Alla dessa siffror ska dock ses mot att februari 2009 innebar den svagaste månaden försäljningsmässigt under de tre senaste åren.
Diskutera: Går Ford ur finanskrisen som en starkare tillverkare än GM?
Uppåt för Ford
Störst anledning att fira har Ford som visar en ökning på 43 procent i jämförelse mot samma månad i fjol.
Det är första gången på tolv år som Ford säljer mer än huvudkonkurrenten General Motors, som för övrigt toppat försäljningen på årsbasis sedan 1931.
Detta trots att GM också ökade under februari, men ökningen stannade på 12 procent.
Kampen om förstaplatsen i USA kommer sannolikt att bli hård märkena emellan när årsförsäljningen så småningom ska presenteras.
Toyota tappar
Som väntat visar Toyota en kraftigt försämrad försäljning under månaden.
Märket backade med 9 procent.
Flera andra tillverkare visade också på positiva siffror: Subaru (+38 procent), Volkswagen (+33 procent), Nissan (+29 procent), BMW (+14 procent), Honda (+13 procent) och Hyundai (+10 procent).
Alla dessa siffror ska dock ses mot att februari 2009 innebar den svagaste månaden försäljningsmässigt under de tre senaste åren.
Diskutera: Går Ford ur finanskrisen som en starkare tillverkare än GM?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag tror att Ford har bättre förspänt än GM. GM har mer problem med sina varumärken, de har haft mer röra som nu kostar dem mycket att få ordning på och det kan knappast vara bra för varumärket GM att de lägger ner eller säljer av flera märken.
Ford med Ford, Lincoln och Mercury känns som en tydligare, stabilare tillverkare än GM-röran. Oldsmobile lades ju ner för ett tag sedan och nu är det Saturn som försvinner. Pontiac dras ner för att försvinna. Hummer läggs ner eller säljs.
Sak samma, jag tror inte att det är någon skillnad. Bägge märkena ägs av Amerikaner, med samma tankesätt. Nämligen att globalisera tillverkningen inom den egna koncernen. Där har GM ett väldigt stort försprång, eftersom GM redan är inne på det andra årtiondet av sin globalicering, medan Ford just är ifärd med att påbörja den.
GM powertrain började globaliceringsprocessen redan 98, och den var i stort sett klar -03.
Fords ledning är därför bara tillfällig, men om 10 år till så kanske Ford får överhanden.
Men det har ju alltid varit fram o tillbaka med varunamnet Ford och GM, en kamp om herraväldet främst i USA.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.