"Jag har en Mazda6 med bromsskivor som måste bytas. Varför gäller inte nybilsgarantin?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.
FRÅGA:
Jag köpte en ny Mazda6 i november 2006 vilken har servats på märkesverkstad vid 2 000 och 4 000 mil.
Vid 5 000 mil hördes vid bromsning ett kraftigt missljud från bakbromsarna och verkstaden konstaterade att en av de bakre bromsskivorna måste bytas.
På grund av korrosion hade bromsarna legat på och skadat skivan.
Enligt verkstaden var detta inte ett fel som kunde åtgärdas inom den treåriga nybilsgarantin utan detta kunde uppstå när man bromsade för lite, det vill säga en aggressiv körning skulle eliminera risken för detta problem.
Några frågor:
Varför gällde inte den treåriga nybilsgarantin? Det kan väl inte vara normalt att en bromsskiva måste bytas efter 2,5 år?
Är detta ett vanligt fel på dagens bilar då kraftig bromsning undviks?
Kan något göras för att undvika att bromsoket kärvar utan att köra aggressivt? Enligt Mazda-verkstaden fanns ingen bra metod.
Lennart Fredriksson
SVAR:
På grund av salt och extrema vinterförhållanden kan ibland bromsok kärva, vilket i sin tur kan medföra att bromsklossar slits ut.
En rekommendation är att med jämna mellanrum smörja upp bromsar/bromsok som underhåll.
Dessa åtgärder ligger under vanligt underhåll av bil och inte under garanti, då dessa delar är förslitningdetaljer.
Enda gången vi hjälper till med garanti på bromsskivor är om skivan blivit skev utan anledning.
Per Lidström, Mazda Motor Sverige
SVAR:
Felet du beskriver är inte typiskt för Mazda, vi får brev om detta från ägare av i stort sett alla märken.
I synnerhet bakbromsarna tar stryk av vårt klimat och bilarnas relativt lätta bromsningar.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du? Hur skulle du svara på frågan?
FRÅGA:
Jag köpte en ny Mazda6 i november 2006 vilken har servats på märkesverkstad vid 2 000 och 4 000 mil.
Vid 5 000 mil hördes vid bromsning ett kraftigt missljud från bakbromsarna och verkstaden konstaterade att en av de bakre bromsskivorna måste bytas.
På grund av korrosion hade bromsarna legat på och skadat skivan.
Enligt verkstaden var detta inte ett fel som kunde åtgärdas inom den treåriga nybilsgarantin utan detta kunde uppstå när man bromsade för lite, det vill säga en aggressiv körning skulle eliminera risken för detta problem.
Några frågor:
Varför gällde inte den treåriga nybilsgarantin? Det kan väl inte vara normalt att en bromsskiva måste bytas efter 2,5 år?
Är detta ett vanligt fel på dagens bilar då kraftig bromsning undviks?
Kan något göras för att undvika att bromsoket kärvar utan att köra aggressivt? Enligt Mazda-verkstaden fanns ingen bra metod.
Lennart Fredriksson
SVAR:
På grund av salt och extrema vinterförhållanden kan ibland bromsok kärva, vilket i sin tur kan medföra att bromsklossar slits ut.
En rekommendation är att med jämna mellanrum smörja upp bromsar/bromsok som underhåll.
Dessa åtgärder ligger under vanligt underhåll av bil och inte under garanti, då dessa delar är förslitningdetaljer.
Enda gången vi hjälper till med garanti på bromsskivor är om skivan blivit skev utan anledning.
Per Lidström, Mazda Motor Sverige
SVAR:
Felet du beskriver är inte typiskt för Mazda, vi får brev om detta från ägare av i stort sett alla märken.
I synnerhet bakbromsarna tar stryk av vårt klimat och bilarnas relativt lätta bromsningar.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du? Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Toyota bjöd oss på nya skivor och belägg bak efter tre år och 6500 mil utan tjat.
Alla bilägare är inte medvetna fullt ut om vad som gäller för bakbromsarna. Det är riktigt att de används förhållandevis lite och därför biter sig rost och smuts fast ganska fort. Och här uppstår då problemet med att en del bilägare inte är medvetna om problemet. Moderna bilar MÅSTE med ganska ofta ges en rejäl fullinbromsning (ha koll bakåt bara!) så att bakbromsarna får arbeta och hålla skivorna rena.
---
Dock måste jag här göra alla bilägare uppmärksamma på instruktionsboken! Här följer ett utdrag ur en Audi-instruktionsbok (utgåva 5.06)(OBS! Jag kör INTE Audi): "Korrosion Långa stilleståndsperioder, korta körsträckor och måttlig användning av bromsarna bidrar till korrosion och smuts på skivor och belägg. När bromsarna normalt inte anträngs hårt, eller om det har blivit rost på bromsskivorna, är det lämpligt att då och då göra några hårda inbromsningar från högre hastigheter så att skivorna och beläggen rengörs."
--
Jag kan inte garantera att liknande formuleringar står i alla instruktionsböcker från alla andra tillverkare, men jag skulle bli förvånad om inget nämns om det här problemet.
--
Alltså, läs ALLTID instruktionsboken från pärm till pärm (vilket gäller alla prylar från mobiltelefoner till ny tv).
Hejsan!
Jag har en Toyota Avensis av 2007 års modell där vi också fått byta både skivor och sköldar bak där Toyota sa att det ej går på garantin eftersom vi kör mkt landsväg och ej har bromsat "tillräckligt mycket"... Toyota säger att man ska motionera bromsarna genom att tvärbromsa lite nu och då. Det var oerhört dyrt att reparera bromsarna varför jag bytte bort Toyotan förra året mot en SAAB 9-3:a 2009 års modell.
Det är ganska svårt att undvika korrosion på bakskivorna genom att bromsa hårt, dels ger ABS-funktionen vissa hinder och dels har de flesta bilar en lastkännande begränsningsventil som ska fördela mer last till bakbromsarna vid tung last.
Vid en häftig inbromsning lyfts bakpartiet och följdakligen blir det mindre kraft på bakskivorna.
Detta gäller på många bilar även om det finns undantag.
En bil där det var enkelt att hålla bakskivorna rena var Saab 9000 där parkeringsbromsen verkade på skivorna och inte på små trummor som är vanligt.
Men det finns fler bilmodeller som har samma konstruktion och där är det bara att köra med åtdragen parkeringsbroms någon km då och då.
Inte konstigt att det blir så, bromsarna är gjorda för att klara inbromsningar från toppfart med fulltank, svärmor barnbarn och en husvagn full med grejer från Ullared.
99% av tiden så fiskörs bilen med en kvartstank bränsle och ensam i bilen. åsså undras det varför bromsarna kärvar.tss
Jag tror det generellt vore bra om ViB en gång för alla förklarar vad garanti är och vad som gäller.
Jag träffar ofta människor som ofta tror att rostskyddsgarantin handlar om simpelt ytrost - helt fel. Andra tror att Kia har 7 års garanti - vilket är fel, efter de första 2 åren är det ett frivilligt "avtal", att jämställa med en försäkring - och den betalar du med extra dyra servicar.
Slitdelar är ytterligare något - om du kör slut på vindrutetorkarbladen under de första 50 milen så är det troligen du som har använt dem fel, och då är det inte heller garanti... Etc. Etc.
Re: Dan
Vad ska du med nya bromsskivor till på en Toyota? Elektroniken är ju ändå utslagen, så du kan ju lugnt ta bort bromspedalen!
Haubits77B...men med ditt förslag skulle 90% av alla insändare försvinna...tycker bara det gnälldes om att allt skulle vara på garanti och goodwill.
Egil: väljer du dina vänner utifrån vilken bil de kör? Vad anser du själv om bakbromsar? Vad har du tillfört på detta forum?
Om saltet försvinner från våra vägar kommer korrosionsproblemen på våra bilar att näst intill försvinna, naturligtvis med några undantag.
Sluta salta!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.