"Volvo har ett föreskrivet tryck fram och bak för så kallad eco-driving. Sliter inte detta höga tryck på däcken?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.
FRÅGA:
En kort fråga om lufttryck i bildäck. Volvo V70 har 2,6 bar föreskrivet tryck fram och bak för så kallad eco-driving. Ordinarie tryck cirka 2,1 bar.
Sliter inte detta höga tryck på däcken?
Har själv en Volvo 965 där det är föreskrivet 2,0 fram och 2,2 bak, men jag upplever dessa tryck som på tok för låga (man riktigt känner hur däcken "klibbar fast" i asfalten med det låga trycket).
Kan man höja till 2,5 bar fram/bak utan risk för att däcken slits ut i förtid?
Per Åström/Eskilstuna
SVAR:
Bilfabrikantens rekommenderade tryck är noga utprovade under lång tid och påverkar inte däckens slitage nämnvärt negativt.
De flesta bilar har två rekommenderade däcktryck beroende på last och hastighet. Man kan alltid justera trycket till den passande mellan dessa tryck.
Man ska aldrig köra med för lågt lufttryck men man kan med fördel höja trycket 10-15 procent över det lägst rekommenderade.
För din bil rekommenderas 240 kPa som max för framdäcken så du bör inte överskrida detta och du kan köra med samma tryck i bakdäcken.
Torsten Johansson, STRO
Diskutera: Vad tycker du? Hur skulle du svara på frågan?
FRÅGA:
En kort fråga om lufttryck i bildäck. Volvo V70 har 2,6 bar föreskrivet tryck fram och bak för så kallad eco-driving. Ordinarie tryck cirka 2,1 bar.
Sliter inte detta höga tryck på däcken?
Har själv en Volvo 965 där det är föreskrivet 2,0 fram och 2,2 bak, men jag upplever dessa tryck som på tok för låga (man riktigt känner hur däcken "klibbar fast" i asfalten med det låga trycket).
Kan man höja till 2,5 bar fram/bak utan risk för att däcken slits ut i förtid?
Per Åström/Eskilstuna
SVAR:
Bilfabrikantens rekommenderade tryck är noga utprovade under lång tid och påverkar inte däckens slitage nämnvärt negativt.
De flesta bilar har två rekommenderade däcktryck beroende på last och hastighet. Man kan alltid justera trycket till den passande mellan dessa tryck.
Man ska aldrig köra med för lågt lufttryck men man kan med fördel höja trycket 10-15 procent över det lägst rekommenderade.
För din bil rekommenderas 240 kPa som max för framdäcken så du bör inte överskrida detta och du kan köra med samma tryck i bakdäcken.
Torsten Johansson, STRO
Diskutera: Vad tycker du? Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Förvånanade att Torsten inte med ett ord nämner att olika däckfabrikat och olika däckmodeller inom samma däckfabrikat kan upplevas totalt olika. Däck med t.ex. mycket högt rullmotstånd upplevs ibland just som att de "klibbar fast" (och drar mer bränsle) än vad däck med mycket lågt rullmotstånd gör. Själv föredrar jag däck med hård gummiblandning och lägsta tänkbara rullmotstånd. Bilen upplevs avgjort mer lätthanterlig.
Många taxi-förare kör med mycket högt tryck. (3 bar eller ännu högre). Varför? Dels får dom lägre förbrukning. Men även längre livslängd på däcken. Knådningseffekten vid lägre tryck sliter. Det är en vanlig missuppfattning att högt tryck ger extra slitage mitt på slitbanan. Nackdelen med för högt tryck är sämre fjädrings komfort. Ev. även ngt starkare däcksbuller. Men det senare ofta knappt märkbart.
Hellre lite för högt tryck än lite för lågt tryck. Man kan läsa på däcket vad som är max rekommenderat tryck och det är för mig 51 psi = 3.5 bar. Jag kör med 2.8 bar.
SEKEN: Jag har flera gånger försökt köra med ett högre tryck än angivet, men alltid märkt att däcken ganska snart slits ner fortare i mitten. Men det är olika från däck till däck. Helt klar är att man kontinuerligt skall kolla slitaget och vidta rätt åtgärder så att de slits jämnt över slitbanan.
Kör alltid med högt tryck i däcken, ca 2,8 bar.
Lågprofilsdäck som slits i mitten är ett tecken på för LÅGT tryck.
När man har lågt lufttryck blir däcken varmare och gummit mer klibbigt vilket gör att det slits snabbare.
Däcken blir varmast på mitten och därmed mest slitage där.
Om man kör på bana och vill ha bättre grepp så brukar man sänka trycket, vilket också leder till ökat slitage.
Jag brukar kolla lufttrycket,
på ett par mackar,och får då
olika,man kan inte lita på dessa
mätare som bensin - mackarna har.
Till Christer.
Slitage på mitten har ALLTID innebärt att man har
för högt tryck i däcken.
Själv kör jag med ca: 0,3-0,5 kg mer än vad fabrikanten rekomenderar.
På bana höjer man ALLTID däckstrycket till ca: 3 kg för att däcket ska uppföra sig bra och inte kana på skuldrorna.
Till MX-ANDERS
Det var länge sedan som högt lufttryck gav slitage på mitten. Jo, jag lärde mig också det en gång när 185-profil ansågs breda.
I dag med 235-profilsdäck så är det exakt tvärt om.
För lågt lufttryck ger ökad temperatur, avsvalningen är minst på mitten, däcket blir mjukt och hög förslitning som resultat.
Lufttrycket stiger med temperaturen, därför skall man alltid mäta kalla däck.
Jag skulle skaffa mig en digital lufttrycksmätare. Mackarnas luftpumpmätare stämmer ofta dåligt.
Det är väl inte så konstigt att man får olika lufttryck uppmätt på mackar. Lufttrycket är inte konstant, det varierar beroende på luftemperatur och körsträckan som värmer upp däcket.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.