Nästa artikel
Bilfrågan: Ska jag köra lika fort som andra?
Bilfrågan

Bilfrågan: Ska jag köra lika fort som andra?

Publicerad 24 mars 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
"Ska jag följa hastighetsskyltarna eller trafikrytmen, fastän den är 20 km/t för snabb?" Vi Bilägare svarar.
Med sin starka gula färg, sina 240 hästkrafter och en acceleration från 0–100 km/h på 6,9 sekunder var Volvo 850 T5-R något helt nytt inom kombisegmentet. T5-R lanserades i begränsad upplaga (850 finns endast från modellår 1994) och blev omedelbart ett samlarobjekt. Volvo 850 drog även till sig uppmärksamhet på tävlingsbanan. 1994 tog bilen den europeiska racingvärlden med storm när den debuterade i prestigefyllda British Touring Car Championship (BTCC) som den första kombin att tävla i Volvos namn.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-03-24 11:08
Qvist (ej verifierad)

Visst kan man ibland behöva anpassa farten efter andra, men det övergripande svaret måste bli att följa skyltar och regler. Andra måste i sånt fall också anpassa sin fart efter de som följer skyltar och regler.

#2 • Uppdaterat: 2010-03-24 11:55
Bengt S (ej verifierad)

Trafikrytm finns inte av sig själv, den skapas av dig och andra, men används av många för att ha något att skylla på. Du påverkar själv trafikrytmen genom att välja att följa lagen eller att bryta mot den. Alltså: ännu ett exempel på "alla-andra-syndromet". Alla andra skattefuskar, alla andra anlitar svartjobbare, alla andra köper smuggelsprit. Slipp ansvaret, skyll på andra.

#3 • Uppdaterat: 2010-03-24 12:20
Göran (ej verifierad)

Om man upplever att de andra kör så pass mycket för fort, så kan det bero på att din hastighetsmätare visar fel hastihet (för mycket). Kolla hastighetsmätaren genom att köra en känd sträcka och mät tiden, så kan du räkna ut den riktiga hastigheten och jämföra med vad mätaren visar.

#4 • Uppdaterat: 2010-03-24 12:47
Saabnisse (ej verifierad)

Eller skaffa en GPS, de visar exakt hastighet och är idag så billiga att det lönar sig mot att betala fortkörningsböter.
Fortkörningsböter är ett av de dummaste sätten att kasta bort pengar.

#5 • Uppdaterat: 2010-03-24 14:40
Erik F (ej verifierad)

Håller med nedanstående skribenter. Och Bo Göingeberg.
SAABNISSE: Dock - nästan alla mätare visar ca. 10% för hög hastighet, vilket är ett "inbyggt fel"/marginal. Kör man efter en GPS så kommer man istället att bidra till att dra upp trafiktempot, eftersom de andras mätare kommer att visa att de kör för fort om de försöker hålla din hastighet. Lite knepigt kan det bli.

#6 • Uppdaterat: 2010-03-24 15:42
Emme (ej verifierad)

Vad är problemet erik? Så du vill hellre att man ligger i 90 på mätaren och bromsar resten än att följa skylten och ligga i verkliga 90? Då blir det ju även bättre flyt om man tycker sig bromsa upp trafiken.
Förövrigt så anpassa farten efter situation.

#7 • Uppdaterat: 2010-03-24 15:52
jes (ej verifierad)

Faktiskt visar gps inte nödvändigtvis korrekt hastighet på vägbanan.
För luft och vattenfartyg får man däremot korrekt hastighet över jordytan.

#8 • Uppdaterat: 2010-03-24 16:31
Emme (ej verifierad)

JES: Den visar ju betydligt mer exakt än hastighetsmätaren och detta är väl dessa vi jämför? Eller??

#9 • Uppdaterat: 2010-03-24 16:38
jes (ej verifierad)

Hastighetsbestämmelserna gäller hastigheten på vägbanan.
Bilens hastighetsmätare visar lika mycket fel oavsett terräng.
Gps,en visar hastigheten över jordens yta.
Är du med mej nu EMME?

#a • Uppdaterat: 2010-03-24 17:17
Emme (ej verifierad)

Jo jag har varit med dig hela tiden. Bara det att Gps:en visar mer rätt hastighet än hastighetsmätaren som jag sa från början. Nog finns det undantagsfall, det gör det i princip i alla lägen.
Det bästa är att kolla upp hur fel din hastighetsmätare visar på landsväg med gps (ligga i jämn fart tar jag för givet.) och sedan ha det i minnet. Brukar själv rigga runt 100-110.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.