"Jag kör Skoda Octavia som vid grövre asfalt har en pinande hög bullernivå. Kan jag byta till andra däck för att minska bullret?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.
FRÅGA:
Kör Octavia -08. Enligt registreringsbeviset är bilens "konstruktiva maxhastighet" 209 km/tim. Bilen är standardutrustad med 205/55R 16 V.
Vid lite grövre asfalt pinande hög bullernivå, inte minst från bakvagnen. Har provat ett par olika däckfabrikat, ingen nämnvärd skillnad. Synd på en i flera avseenden vettig bil.
Enligt Vägverkets regler ska jag ha däck som klarar "konstruktiv maxhastighet eller mer". Vid kommande däckbyte bör jag följaktligen kunna byta till H-däck.
Registreringsbeviset talar (festligt nog) om 195/65-däck. Finns dimensionen 195/55 H? Om, kan den monteras på mina 205-fälgar?
Att byta från V till H-däck med korrekt specifikation, påverkar det bilens vägegenskaper i någon nämnvärd grad, och, lönar det sig att lägga in en extra matta i bagagerummet med någon form av ljudisolering under?
"Lomhörd"
SVAR:
Jag gissar att det som står i registreringsbeviset är 195/65R15 och inte 16. Du kan troligen byta till 15" men då måste du även byta fälgar.
Vid varje tillfälle då man sänker däckens hastighetskod förändrar man även däckens egenskaper.
Mycket kort kan man säga att denna förändring troligen påverkar alla trafiksäkerhetsegenskaper (bromssträcka, vattenplaning, våtgrepp, undanmanöver etc.) till det sämre medan komforten kan påverkas positivt.
Huruvida ljudnivån förändras till det bättre är omöjligt att säga. Ett däcks ljudnivå i kupén är helt olika för samma däck på olika bilar.
Torsten Johansson, STRO
Diskutera: Skulle du byta till andra däck för att minska bullret? Vad kan annars göras?
FRÅGA:
Kör Octavia -08. Enligt registreringsbeviset är bilens "konstruktiva maxhastighet" 209 km/tim. Bilen är standardutrustad med 205/55R 16 V.
Vid lite grövre asfalt pinande hög bullernivå, inte minst från bakvagnen. Har provat ett par olika däckfabrikat, ingen nämnvärd skillnad. Synd på en i flera avseenden vettig bil.
Enligt Vägverkets regler ska jag ha däck som klarar "konstruktiv maxhastighet eller mer". Vid kommande däckbyte bör jag följaktligen kunna byta till H-däck.
Registreringsbeviset talar (festligt nog) om 195/65-däck. Finns dimensionen 195/55 H? Om, kan den monteras på mina 205-fälgar?
Att byta från V till H-däck med korrekt specifikation, påverkar det bilens vägegenskaper i någon nämnvärd grad, och, lönar det sig att lägga in en extra matta i bagagerummet med någon form av ljudisolering under?
"Lomhörd"
SVAR:
Jag gissar att det som står i registreringsbeviset är 195/65R15 och inte 16. Du kan troligen byta till 15" men då måste du även byta fälgar.
Vid varje tillfälle då man sänker däckens hastighetskod förändrar man även däckens egenskaper.
Mycket kort kan man säga att denna förändring troligen påverkar alla trafiksäkerhetsegenskaper (bromssträcka, vattenplaning, våtgrepp, undanmanöver etc.) till det sämre medan komforten kan påverkas positivt.
Huruvida ljudnivån förändras till det bättre är omöjligt att säga. Ett däcks ljudnivå i kupén är helt olika för samma däck på olika bilar.
Torsten Johansson, STRO
Diskutera: Skulle du byta till andra däck för att minska bullret? Vad kan annars göras?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Bilen har ett typfel, andra däck gör nog ingen större skillnad.
Köp en annan bil säger jag.
Det är stor skillnad på buller mellan däck och däck. Köper man ett mjukt sportdäck så kommer bullret att sjunka. Men däcken kommer att slitas snabbare. Ett annat sätt är att tilläggsisolera hjulhusen bak, kanske både inifrån och utifrån. Det blir ändå ett billigt sätt att bli nöjd, om man gillar bilen i övrigt.
Dessvärre är det så att Octavian lider av högt vägbuller pga dålig ljudisolering. Man får vad man betalar för i detta fallet och någonstans måste de ju spara in för att kunna erbjuda en bil till ett lågt pris.
Tyvärr är grundproblemet att ljudisoleringen i Octavia är undermålig. Provkörde men blev avskräckt pga däcksljudet.
Grundproblemet är svenska asfalten, det fattar inte VW som ju har en tydlig profilering med syskonmärkena där Skoda inte får vara för bra ljudisolerad för då kan dom konkurrera på allvar med Audi.
Prova att ta din Skoda på en resa ner till Tyskland så kommer du bli förvånad hur tyst det blev i bilen helt plötsligt.
En rejäl rostskyddsbehandling dämpar en del, värt att prova och skyddar ju bilen mot rost.
Att byta från 16 till 15 påverkar inte trafiksäkerhetsegenskaperna såvida det inte handlar om att köra 160+
Finns väl en del som kör med friktionsdäck (dvs vinterdäck utan dubb) på sommaren, dom sägs vara tystare än riktiga sommardäck. Men det är väl inget att rekommendera.
Vi hyrde en ny Golf och körde ungefär 100 mil med dubbdäck. Man undrar hur man resonerar på VW, de kan väl inte vara omedvetna om problemet. Vi blev tvungna att åka in på ett apotek för att köpa alvedon och hörselskydd. Provkör bilen ordentligt innan ni köper den.
Tyvärr ingen golf för oss.
I alla biltidningars tester står det."Den bästa bilen i golfklassen heter fortfarande VW Golf."
DN. "Golfen ger inte mycket väsen ifrån sig."
Sydsvenskan. "Tysken är också behagligare att köra och åka i" .Ingen tidning skriver något om hög ljudnivå i Golfen som anses bäst, så KRILLE måste vara den första att upptäcka detta fenomen.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.