Nästa artikel
Bilfrågan: Vad är det för kladd på lyktglasen?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vad är det för kladd på lyktglasen?

Publicerad 23 mars 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
"Just hemkommen från Italien med gåtfullt kladd på lyktglasen på min Saab 9-5. Vad kan det vara för något?" Vi Bilägare svarar.
Volvo 960 var den sista bakhjulsdrivna kombin Volvo tillverkade som vidareutveckling av 80-talets 700-serie. Bilen lanserades 1990 och hade mjukare linjer än tidigare modeller och en helt ny 6-cylindrig motor. 1996 ändrades namnet till V90, ett namn som nu återkommer exakt 20 år senare.960 är en av de mest eleganta kombimodellerna i Volvos historia.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-03-23 10:29
Tommy (ej verifierad)

Jag skulle prova med insektsremover. Så vida det inte är avfettning som bränt fast i värme.

#2 • Uppdaterat: 2010-03-23 13:46
PREVIA (ej verifierad)

Lätt att få bort med autosol som man köper på bensinmacken i en tub, även bra till plastbåten om man vill få den riktigt blank.Bra att prova för den som tror att han har fått kondens på sina billysen, oftast är det bara plasten som blivit matt trotts att man kunde svurit på att det var fukt på insidan av lycktan.Genomfärgade baklycktor blir som nya med den här metoden.Bli det något över så kan man ta det till spishällen i glas och ungsluckan.

#3 • Uppdaterat: 2010-03-23 13:54
Patrik...2 (ej verifierad)

Det är inte otroligt att det kommer från soltorkad spolarvätska avfettning känns ologistkt då det borde torka fast även på lacken
Bil poslish borde fungera att tabort det

#4 • Uppdaterat: 2010-03-23 14:00
Patrik...2 (ej verifierad)

Autosol skulle jag inte prova först eftersonm det är bara slipmedel även om det pungerar bra på gelcoat på båtar så är gelcoat polystyren som är färgsatt och lagt i ett väldigt tjockt skikt för att vara färg et lyktglas är gjort av polykarbonat som är mycket segare och risken är bara att de microskopiska slipkornen i autosol fastnar i glas ytan och även om det inte syns när du är klar kommer du att få en yta som aldrig går att göra ren riktigt

#5 • Uppdaterat: 2010-03-23 19:31
Kjell-Åke (ej verifierad)

Jag skulle akta mig för alla mer eller mindre goda råd, förmodligen i all välmening. Plasten är så pass ömtålig och det blir dyrt att åtgärda om det blir fel. Överlåt arbetet åt en som kan sånt.

#6 • Uppdaterat: 2010-03-23 22:22
Jag (ej verifierad)

Har Du möjligen använt något medel typ Rain-X eller liknande? Det hade jag en gång, funkade jättebra till det ögonblicket ARALs vindruterengöring träffade rutan. Det blev en ogenomskinlig gegga. Jag vet inte varför, på ADAC macken var alla lika frågande. Jag hade i alla fall kört Kiel-Fulda utan problem. Rain X hade lagts på 3-4 dagar tidigare i Sundsvallstrakten och hade funkat utmärkt med de svanska mackarnas vattenhinkar.
Jag har aldrig mera vågat använda Rain-X. Kanske något liknande har drabbat Göran?
Jag

#7 • Uppdaterat: 2010-03-24 16:15
leifer (ej verifierad)

Vet inte om T-röd funkar på plast utan att skada, funkar bra på glas i alla fall för att ta bort klister från gamla dekaler etc.

#8 • Uppdaterat: 2015-01-28 21:54
Hundter

Kjell-Åke har det bästa svaret!! Men.... om du absolut ska pröva, försök i ett hörn med vanlig tandkräm och polera sedan! Går inte det, så låt en fackman göra jobbet!!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.