"Vilka regler gäller för vilken årsmodell bilen har och varför måste inte alla följa samma linje?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.
FRÅGA:
Hur är det möjligt att som till exempel Volvo och Mitsubishi börja leverera 09:or i september -08? Det gör ju att bilarna blir väldigt fort "gamla" för dem som inte har beställt sin bil i juni.
Varför fungerar inte lagen som kom för många år sedan om att årsmodellerna skulle tas bort, eller var det bara en rekommendation?
Bilia säger att årsmodellen styrs genom chassinumret vilket är det enda som de går efter vid inbyte.
Har man då köpt en Toyota eller Citroën som går efter leveransmånad kan det bli riktigt fel.
Om bilen byggs i november -07 och levereras i dec -07 är bilen efter sex månader med "Volvospråk" redan två år gammal.
År 2010 i december, då bilen fyller tre år (vilket också ofta är en magisk gräns för ett optimalt byte), får man hoppas att man är nöjd med sitt märke för går man till "fel" handlare har deras 11:or redan rullat på vägarna i fyra månader.
En del säger att man uteslutande ska gå efter bilens tillverkningsmånad vilket jag tycker är mest rättvist. Andra säger att leveransdatumet är det som gäller.
Oavsett blir det fel då alla inte räknar likadant. Vilka regler gäller för vilken årsmodell bilen har och varför måste inte alla följa samma linje?
Mikael Ströh
SVAR:
Årsmodellbegreppet togs bort för mer än tio år sedan (jan 1999). För att åldersbestämma en bil kallas det istället för modellår hos vissa tillverkare.
För Volvos del gällde tidigare (när man hade årsmodeller) att den nya bilen kom att produceras efter den 1/7 (i praktiken efter industrisemestern). Numera ändrar Volvo i normalfallet modellår vecka 20.
Vissa tillverkare anger tillverkningsmånad som definition på hur gammal bilen är.
Det blir inte heller lättare av att vissa märken officiellt anger en sak (till exempel tillverkningsmånad), men internt kallar bilen för "06:a"
eller "07:a" exempelvis.
Mitsubishi, liksom många andra tillverkare, har en modellårssiffra i chassinumret. Men det är inte helt säkert att det kommer en ny modell varje år utan man har från tid till annan hoppat över ett år.
Ett exempel på det är Grandis som finns från fabriken som 2004, 2006 och 2008, det vill säga vartannat år.
Problemet är störst vid inbyte, då exempelvis en Fordhandlare knappast vet när de ändrar modellår/årsmodell på Toyota, Volvo, Saab, VW med flera.
Köparna tror att de köpt en viss årsmodell, men handlaren räknar ned årsmodellen.
Det är sällan något problem om du håller dig till samma märke, eftersom Fordhandlaren bör veta hur just det märket hanterar nybilsdefinitionen.
Tyvärr finns det fortfarande bilförsäljare som anger ålder som årsmodell, men då ska uppgiften överensstämma med bilregistrets definition av årsmodell.
Bilen ska vara tillverkad tidigast under det andra halvåret föregående år. De köpare som mest drabbas är de som köper ny bil sent på året.
När bilen så småningom ska bytas in, säg om tre år, kan den plötsligt ha blivit ett år äldre än vad som först angavs.
Då är det mer regel än undantag att bilhandlaren ser på första registreringsdatumet, och därmed får bilen ett helt års lägre prissättning.
Handlarna kan å andra sidan göra en fri värdering och säga till kunden "Du får 80 000 kr för din inbytesbil, oavsett om den är 05:a eller 06:a".
Då är det ju upp till kunden att bestämma sig för om han eller hon vill ta det budet.
Om bilen i annonser har marknadsförts som just årsmodell, då räknas bilen också rent juridiskt som en sådan.
Bilhandlarna kan också försöka bli av med lagerbilar (nytillverkade bilar som inte är registrerade ännu) och hävda att de har 2009:or för omedelbar leverans redan i december 2008.
Detta är alltså bilar som kan vara tillverkade så långt tillbaka i tiden som december 2007 (och ändå räknas som nya, eftersom de inte är körda/inregistrerade).
Generellt, oavsett bilmärke, gäller att garantierna börjar gälla från första registreringsdatum.
Många i bilbranschen har olika åsikter om vilket system som är bäst, biltillverkarna hävdar att "modellår" är bäst. Då kan de ändra produktionen lite som de själva vill.
Bilhandlarna ser däremot gärna en tillbakagång till årsmodellerna, som det var förr i tiden. Det är enklare att sälja bil då.
I Inter-Globals och Autovistas begprislistor markeras det om en ny modellgeneration/större facelift skett under tillverkningsåret - och därmed en differentierad prissättning.
Ett gott råd till kunden: se till att det klart framgår när bilen tillverkats och när bilen togs i bruk första gången. Det är dessa uppgifter som ska medfölja bilen vid alla framtida affärsuppgörelser.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om årsmodeller, modellår, tillverkningsmånader, etc?
FRÅGA:
Hur är det möjligt att som till exempel Volvo och Mitsubishi börja leverera 09:or i september -08? Det gör ju att bilarna blir väldigt fort "gamla" för dem som inte har beställt sin bil i juni.
Varför fungerar inte lagen som kom för många år sedan om att årsmodellerna skulle tas bort, eller var det bara en rekommendation?
Bilia säger att årsmodellen styrs genom chassinumret vilket är det enda som de går efter vid inbyte.
Har man då köpt en Toyota eller Citroën som går efter leveransmånad kan det bli riktigt fel.
Om bilen byggs i november -07 och levereras i dec -07 är bilen efter sex månader med "Volvospråk" redan två år gammal.
År 2010 i december, då bilen fyller tre år (vilket också ofta är en magisk gräns för ett optimalt byte), får man hoppas att man är nöjd med sitt märke för går man till "fel" handlare har deras 11:or redan rullat på vägarna i fyra månader.
En del säger att man uteslutande ska gå efter bilens tillverkningsmånad vilket jag tycker är mest rättvist. Andra säger att leveransdatumet är det som gäller.
Oavsett blir det fel då alla inte räknar likadant. Vilka regler gäller för vilken årsmodell bilen har och varför måste inte alla följa samma linje?
Mikael Ströh
SVAR:
Årsmodellbegreppet togs bort för mer än tio år sedan (jan 1999). För att åldersbestämma en bil kallas det istället för modellår hos vissa tillverkare.
För Volvos del gällde tidigare (när man hade årsmodeller) att den nya bilen kom att produceras efter den 1/7 (i praktiken efter industrisemestern). Numera ändrar Volvo i normalfallet modellår vecka 20.
Vissa tillverkare anger tillverkningsmånad som definition på hur gammal bilen är.
Det blir inte heller lättare av att vissa märken officiellt anger en sak (till exempel tillverkningsmånad), men internt kallar bilen för "06:a"
eller "07:a" exempelvis.
Mitsubishi, liksom många andra tillverkare, har en modellårssiffra i chassinumret. Men det är inte helt säkert att det kommer en ny modell varje år utan man har från tid till annan hoppat över ett år.
Ett exempel på det är Grandis som finns från fabriken som 2004, 2006 och 2008, det vill säga vartannat år.
Problemet är störst vid inbyte, då exempelvis en Fordhandlare knappast vet när de ändrar modellår/årsmodell på Toyota, Volvo, Saab, VW med flera.
Köparna tror att de köpt en viss årsmodell, men handlaren räknar ned årsmodellen.
Det är sällan något problem om du håller dig till samma märke, eftersom Fordhandlaren bör veta hur just det märket hanterar nybilsdefinitionen.
Tyvärr finns det fortfarande bilförsäljare som anger ålder som årsmodell, men då ska uppgiften överensstämma med bilregistrets definition av årsmodell.
Bilen ska vara tillverkad tidigast under det andra halvåret föregående år. De köpare som mest drabbas är de som köper ny bil sent på året.
När bilen så småningom ska bytas in, säg om tre år, kan den plötsligt ha blivit ett år äldre än vad som först angavs.
Då är det mer regel än undantag att bilhandlaren ser på första registreringsdatumet, och därmed får bilen ett helt års lägre prissättning.
Handlarna kan å andra sidan göra en fri värdering och säga till kunden "Du får 80 000 kr för din inbytesbil, oavsett om den är 05:a eller 06:a".
Då är det ju upp till kunden att bestämma sig för om han eller hon vill ta det budet.
Om bilen i annonser har marknadsförts som just årsmodell, då räknas bilen också rent juridiskt som en sådan.
Bilhandlarna kan också försöka bli av med lagerbilar (nytillverkade bilar som inte är registrerade ännu) och hävda att de har 2009:or för omedelbar leverans redan i december 2008.
Detta är alltså bilar som kan vara tillverkade så långt tillbaka i tiden som december 2007 (och ändå räknas som nya, eftersom de inte är körda/inregistrerade).
Generellt, oavsett bilmärke, gäller att garantierna börjar gälla från första registreringsdatum.
Många i bilbranschen har olika åsikter om vilket system som är bäst, biltillverkarna hävdar att "modellår" är bäst. Då kan de ändra produktionen lite som de själva vill.
Bilhandlarna ser däremot gärna en tillbakagång till årsmodellerna, som det var förr i tiden. Det är enklare att sälja bil då.
I Inter-Globals och Autovistas begprislistor markeras det om en ny modellgeneration/större facelift skett under tillverkningsåret - och därmed en differentierad prissättning.
Ett gott råd till kunden: se till att det klart framgår när bilen tillverkats och när bilen togs i bruk första gången. Det är dessa uppgifter som ska medfölja bilen vid alla framtida affärsuppgörelser.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om årsmodeller, modellår, tillverkningsmånader, etc?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Modellår och leveransdatum bör vara rätt.
Då vet man vilken modell det är och när den är levererad.
Roland:
Men då vet du vet inte vilket år den är tillverkad...
Det faktiskt rättsliga riktiga är år-månad och dag då bilen lämnade tillverkningslinan. E N K E L T.
Var hittar man uppgift om tillverkningsdatum?
En bil som är tillverkad mellan den 1 januari 2010 och 31 december 2010 ÄR EN 2010:a. Att det ska vara så svårt för politker och biltllvekrare att fatta.
Jag tror att både artikelförfattaren och kommentatorerna har missat det viktiga:
I Sverige har vi våra röriga årsmodellsregler för att handlarna tjänar bra på dem. Man säljer gamla bilar som nya. Och byter in ganska nya, som gamla. Våra myndigheter har medvetet, eller av dumhet, medverkat till denna bedrägliga soppa. Tyskarna har fixat det, om inte helt bra, så iaf konsekvent. De kör med 1:a reg.-datum.
Bilens ålder borde ju vara tillvrekningsdatum. Leveransdatum? Kompisen köpte en begagnad bil,som ny var tillverkad år 2000 men 1a regdatum var år 2002. Modellen bytte helt skepnad hösten 2001 med motor och rubbet. Att då komma och säga att bilen är en 2002a när bilenmodellen försvan 2001 blir väldigt konstigt
Jag köper bil mellan mars och maj och kräver att bilen är tillverkad under samma år. Är bilen utgående modell under samma år får man oftast mycket rabbat vilket man är medveten om vid inbyte. Är bilen nykomling värderas den högre vid inbyte, vilket man har betalat extra för vid inköpet. På så sätt slipper jag försäljarens snack om årsmodell, registreringsdatum, tillverkningsår. Det blir helt "rättvis" vid köp och inbyte. Om det kan bli det huvudtaget:-)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.