"Jag har en Fiat Strada vars hastighetsmätare visar 125 när jag kör 100 km/tim. Går det att justera?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.
FRÅGA:
Jag har nyss köpt en Fiat Strada Adventure 2006. Italiensk men tillverkad i Brasilien. Allt fungerar bra utom två retfulla saker.
1. Hastighetsmätaren visar 102 i 90 km och 125 i 100 km verklig fart. Vägmätaren verkar också ge fel värden.
2. Displayen för färddatorn har röda siffror och lyser för svagt, går inte att avläsa dagtid. Det är alltid roligt att kunna läsa av datorn när man har en bil som går att köra under 0,5 l/mil.
Bilen är utrustad med 175/70R-14 däck. På registreringsbeviset står det 175/80R-14.
Kan det bli så stor felprocent på grund av däckdimensionen? Går det att justera hastighetsmätaren på ett enkelt sätt?
GF
SVAR:
Roligt med ett udda bilval tycker vi.
Om du byter till däck med lägre profil visar mätaren en lägre hastighet. Detta i kombination med den felvisning som finns från början kan den säkert uppgå till över tio procent utan att det är något fel.
Att försöka justera hastighetsmätaren avråder vi ifrån.
Har du en separat GPS-navigator ser du alltid den exakta hastigheten utan felvisning.
Svårare däremot med displayen som det normalt sett inte går att göra något åt. Du kan undersöka om det har något med halvljusautomatiken att göra.
Det är vanligt att ljusintensiteten hos instrumenten minskar när ljuset tänds.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du? Vad kan man göra åt problemet?
FRÅGA:
Jag har nyss köpt en Fiat Strada Adventure 2006. Italiensk men tillverkad i Brasilien. Allt fungerar bra utom två retfulla saker.
1. Hastighetsmätaren visar 102 i 90 km och 125 i 100 km verklig fart. Vägmätaren verkar också ge fel värden.
2. Displayen för färddatorn har röda siffror och lyser för svagt, går inte att avläsa dagtid. Det är alltid roligt att kunna läsa av datorn när man har en bil som går att köra under 0,5 l/mil.
Bilen är utrustad med 175/70R-14 däck. På registreringsbeviset står det 175/80R-14.
Kan det bli så stor felprocent på grund av däckdimensionen? Går det att justera hastighetsmätaren på ett enkelt sätt?
GF
SVAR:
Roligt med ett udda bilval tycker vi.
Om du byter till däck med lägre profil visar mätaren en lägre hastighet. Detta i kombination med den felvisning som finns från början kan den säkert uppgå till över tio procent utan att det är något fel.
Att försöka justera hastighetsmätaren avråder vi ifrån.
Har du en separat GPS-navigator ser du alltid den exakta hastigheten utan felvisning.
Svårare däremot med displayen som det normalt sett inte går att göra något åt. Du kan undersöka om det har något med halvljusautomatiken att göra.
Det är vanligt att ljusintensiteten hos instrumenten minskar när ljuset tänds.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du? Vad kan man göra åt problemet?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Rullomkretsen minskar med ca 5,5 % med den nya dimensionen på däcken. Det är inte att rekommendera.
Då rullar däcken på bilen fortare jämfört med originaldimensionen i samma hastighet.
Bengt har fel i sitt uttalande eller så läser jag uttalandet fel.
Detta gör att Du får en felvisning på 5,5 %. Om
Du kör i 100 km/h visar mätaren 105 km/h.
Det verkar som om Du har en icke linjär fartmätare då felvisningen är olika beroende på hastighet, d.v.s. att din fartmätare visar olika mycket fel procentuellt vid olika fart. Jag skulle kontrollera dessa siffror igen.
Byter Du till originaldimension på däcken blir felvisningen ca 5,5 % mindre.
Jag hade ett liknande problem på en Opel med digital fartmätare. På den gick det att byta hastighetsmätardrev (fartmätardrev?) i växlellådan, då detta drev var kopplat till en pulsgivare som i sin tur matatde hastighetsmätare, färddator och farthållare. Det slutade med att jag även blev tvungen att byta pulsgivaren från en som gav 7 pulser per varv till en som enbart gav 6 pulser per varv. Efter det hade jag en väldigt exakt hastighetsmätare!
På vissa Amerikanska GM-bilar kan man konfigurera hastighetsmätaren, detta kan vara ett alternativ.
Kontakta en bra bilelektrisk verkstad är mitt tips, om du inte är bevandrad själv.
Att byta däck är givetvis ett annat alternativ, men det blir nog dyrare om det ändå inte är dags.
Och, ja Bengt har fel när han skriver att mätaren visar en lägre hastighet. Däremot färdas man i en lägre hastighet/fart vid samma varvtal med däck/hjul med mindre omkrets.
Jag har också haft Opel och samma erfarenhet av att byta drev i växellådan. Det är ett plastdrev som finns i tre olika storlekar och de har även olika färger.
Och likt LUPO3L så har jag också samma uppfattning att med ökande omkrets på hjulen så kommer hastighetsmätaren att visa en lägre hastighet än tidigare, men att få ner den till att visa exakt om den visar 25 km/tim för mycket vid hundra, är nog bara ett önsketänkande.
Vad gäller GPS så tvivlar jag på att den visar exakt hastighet annat än på horisontellt plan, för i så fall måste hypotenusan vara lika med ena kateten i en rätvinklig triangel, men eventuell felvisning i mot- eller medlut är nog inte så stor i alla fall. Å andra sidan kanske satelliterna som GPS:en är uppkopplad mot har en kompensationsvariabel som tar hänsyn till hur mycket vägen skiljer sig från horisontellt plan, eller så kanske GPS:en har en sådan inbyggd kompensator. Den lär ju kunna känna av höjdskillnader och borde ju kunna kompensera för det, men det är "utanför min horisont". :)
Även färddatorn visar fel när för små hjul sitter på bilen. Montera rätt däck när det är dags att byta.
Köp en GPS om du inte redan har en, de kostar inte mycket, de visar exakt hastighet och lär dig felvisningen hos hastighetsmätaren.
Sedan är det ju också lätt att räkna ut felvisningen på vägmätaren.
Harry...förklara närmare hur du menar att vägens lutning (!) skulle påverka hastighetsangivelsen i en gps? Tror du snurrat till det lite.
Lite off-topic, men är det bara jag som tycker att Fiat Strada har ett fruktansvärt häftigt utseende? Nästan så jag skulle kunna tänka mig en själv just pga. den häftiga utstrålningen.
Jag förstår vad Harry menar och teoretiskt är det riktigt, men i praktiken spelar med och motlut väldigt liten roll.
Eftersom Du känner till felvisningen vore en enkel lösning att med tvättbar tusch markera de vanliga fartbegränsningslägena på hastighetsmätarglaset, t ex ett streck för 30 km/tim, två för 50, tre för 70 osv. Jag har samma problem med en Volvo S80 som visar minst 10 för mycket vid 90 enligt mätaren. Sånt här kan ju vara ett av skälen till att många upplever yrkestrafiken som "fortkörare" eftersom de har lärt sig kompensera för felvisningen. Efter vissa nya vajerräcken finns avståndsmarkeringar var 200:e meter som ger möjlighet att genom tidtagning mäta verklig fart.
Exvis ska det gå åt 40 sekunder per km i 90 Km/tim.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.